Inhoud opleiding

Inhoud

Communicatie is ongelooflijk divers en daarom zo uitdagend. Dankzij internet, social media en gaming is het vak bovendien volop in ontwikkeling. Het gaat van tekstschrijven tot campagnes maken en van events organiseren tot een strategie ontwikkelen. Je probeert steeds op nieuwe manieren met mensen in gesprek te komen. Er kan ontzettend veel, vind daar maar eens je weg in!

Communicatie in Eindhoven is zo opgebouwd dat je snel een goed beeld krijgt van hoe communicatie werkt, in theorie maar vooral in de praktijk. Daarna heb je de tijd om echt goed te worden in wat je doet. Of je je nou sterk wilt specialiseren of juist breed wilt ontwikkelen, je krijgt alles mee wat je moet weten. En daarnaast nog de zaken die jou het meest aanspreken.

Behalve vakinhoudelijke kennis ontwikkel je veel praktische vaardigheden die je als communicatieprofessional nodig hebt. Goed schrijven, samenwerken, adviseren, jezelf presenteren, een onderwerp onderzoeken en creatief en kritisch denken. 

De opleiding Communicatie wordt vanaf september 2019 ook in het Engels aangeboden. Meer informatie over de internationale bachelor International Communication Management vind je hier.

De propedeuse (het eerste jaar)

In de propedeuse leer je de 4 hoofdthema’s in de communicatie:

  • Media
  • Branding & Activatie
  • Reputatie & Relatie
  • Content & Creatie

Die termen zeggen je nu misschien nog niet zoveel, aan het eind van het eerste jaar weet je precies waar je over praat. Je krijgt grip op de veelzijdigheid van communicatie en kunt beslissen of de specialisatie Advertising bij je past.

De hoofdfase (het tweede en derde jaar)

Gaandeweg geef je zelf meer inhoud aan je opleiding. In de hoofdfase werk je aan je vakkennis en je eigen professionaliteit. In het tweede jaar doe je een stage, in het derde jaar volg je keuzevakken en een minor. Lees er meer over bij specialisaties.

De eindfase (het vierde jaar)

Tijdens je afstudeerjaar werk je als junior communicatieadviseur voor Grof Geschut: het studentcommunicatiebureau van Fontys Hogeschool Communicatie (FHC) Eindhoven. Je werkt mee aan verschillende teamopdrachten en doet onderzoek naar 'trending topics'. Verder voer je zelfstandig een afstudeeropdracht uit, waarmee je laat zien dat je klaar bent voor de volgende stap in je carrière.

Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

Tweedejaars adviespresentaties

  • Opbouw

    Het eerste jaar

    In vier periodes van 10 weken leer je de belangrijkste onderdelen van het communicatievak kennen. Je krijgt een combinatie van kennisvakken, vaardigheidstrainingen en praktijkopdrachten (individueel en in groepsverband). Het eerste jaar geeft je een goed beeld van het communicatievak in de volle breedte. Aan het einde van dit jaar kun je beslissen of de specialisatie Advertising bij je past.

    Hoeveel uren per week ben je met je studie bezig?

    • 20 uur les
    • 10 uur projectwerk
    • 10 uur zelfstudie

    Hoe is de studie ingedeeld?

    Theorie
    25%
    Zelfstudie
    25%
    Praktijk
    50%


    Sfeerafbeelding Fontys

    Vierjarig leertraject

    De hbo-bachelor Communicatie bestaat uit 4 studiejaren, die zo zijn opgebouwd dat je snel een goed beeld krijgt van het communicatievak als geheel. Vanaf het tweede jaar ontwikkel je je in de richting waarin je uitblinkt en kunt doen wat jij belangrijk vindt.

    In je propedeuse raak je bekend met de belangrijkste onderdelen van communicatie. In elke periode volg je kennisvakken, vaardigheidstrainingen en praktijkopdrachten. De laatste 2 of 3 weken bestaan steeds uit toetsen en presentaties. Aan het einde van het eerste jaar kies je voor de specialisatie Advertising.

    De opbouw over vier jaar ziet er zo uit:

    Propedeuse (jaar 1) 4 periodes van 10 weken
    Hoofdfase (jaar 2) 2 periodes van 10 weken + 20 weken stage
    Hoofdfase (jaar 3) 2 periodes van 10 weken + 20 weken minor
    Eindfase (jaar 4) 2 periodes van 20 weken

    Propedeuse in 1 jaar

    Bij FHC moet je de propedeuse in één jaar halen. Klinkt als een uitdaging? Dat is het ook! Maar je krijgt gewoon niet de kans om tijd te verspillen. Al in de derde week van je studie maak je al je eerste toetsen! Het programma is zo opgesteld dat je genoeg tijd hebt om de stof goed te bestuderen. Je krijgt bovendien een persoonlijke studieloopbaanbegeleider die je helpt. Heb je een toets niet gehaald? Dan kun je later in het jaar altijd nog een herkansing doen.

    Keuze specialisatie Advertising

    Het propedeusejaar geeft je een goed beeld van het communicatievak in de breedte; alle studenten volgen hetzelfde onderwijs. Aan het eind van dit jaar leer je conceptueel denken en campagnes ontwikkelen, dingen die je vooral gebruikt als je in de reclame gaat werken. Een goede gelegenheid om te ontdekken of de specialisatie Advertising iets voor jou is. Hierin leiden we je op voor een carrière als concept creatief/copywriter in de reclame. Houd je je opties liever nog even open om gaandeweg te bekijken wat het best bij je past, dan ga je verder in de algemene richting Communicatie.


  • Struikelvakken

    De tijd dat je als communicatieprofessional alleen teksten schrijft is voorbij. Maar je moet nog steeds foutloos en vloeiend Nederlands kunnen spreken en schrijven. Het eerste jaar krijg je daarom een taaltoets die je datzelfde jaar moet halen. Voor sommige studenten is dit een typisch struikelvak. Om je goed voor te bereiden gebruik je Hogeschooltaal, een digitaal oefen- en toetsprogramma dat je kansen om de toets te halen enorm vergroot.

    Sfeerafbeelding Fontys
  • Specialisaties
  • Internationaal

    De wereld houdt niet op buiten Nederland! Campagnes kunnen voor verschillende landen zijn. Misschien ga je wel werken in het buitenland of voor een multinational. Dan moet je gevoel krijgen voor internationale ontwikkelingen en voor plaatselijke culturen. Bij Fontys Hogeschool Communicatie zijn internationale ervaring en uitwisseling dan ook heel belangrijk. Hiervoor krijg je tijdens je studie volop mogelijkheden.

    Daarnaast start Fontys Hogeschool Communicatie in september 2019 met een internationale bacheloropleiding Communicatie, die geheel in het Engels gegeven wordt. 

    Lees meer over de Internationale Bacheloropleiding Communication: International Communication Management.

    Zelf naar het buitenland

    Fontys Hogeschool Communicatie (FHC) stimuleert je om over de grenzen te kijken, bijvoorbeeld door stage te lopen in het buitenland of je minor of je afstudeerproject in het buitenland te doen. Elk initiatief is bespreekbaar. Daarnaast kun je met buitenlandse studenten samenwerken aan internationale communicatiewedstrijden of een studiereis maken naar het buitenland.

    Internationaal profiel

    Je bouwt een sterk internationaal profiel op door je stage, keuzevakken en minor op andere landen of culturen te richten. Zo ontwikkel je een goede kijk op interculturele communicatie. In je afstudeerjaar kun je je bij Grof Geschut (het communicatiebureau van FHC Eindhoven) aanmelden voor een specifiek internationaal team, waar je voor internationale bedrijven werkt en alle communicatie in het Engels is. Zo bereid je je optimaal voor op een internationale carrière!

    Engelse taal

    Bijna alle theorielessen en trainingen zijn in het Nederlands, maar je krijgt een aantal modules Engels in jaar 1 en 2: spreken, schrijven, lezen en luisteren. De vaardigheden kun je meteen toepassen in communicatieopdrachten met een sterk internationaal karakter.

    Sfeerafbeelding Fontys
  • Stage en afstuderen

    Beroepsopleidende stage

    De stage in het tweede jaar is dé gelegenheid om alles wat je hebt geleerd in de praktijk toe te passen en om te ontdekken waar je sterke kanten en interesses liggen. Tegelijkertijd geef je ook een eigen richting aan je studie. Je kunt namelijk kiezen uit een groot bestand met stageplaatsen waar je op kan solliciteren, of zelf op zoek gaan naar een organisatie of bedrijf waar je stage wilt lopen. Misschien loop jij je stage wel in het buitenland?

    De beroepsopleidende stage duurt 20 weken, waarin je zowel wordt begeleid door de organisatie waarvoor je werkt als door een docent. Je bent 5 dagen in de week bij je stagebedrijf, met een paar terugkomdagen op school waarin je docent je bijvoorbeeld kan helpen met de theorie.

    Afstudeeropdracht

    Je individuele afstudeeropdracht doe je aan het eind van het vierde jaar, wanneer je als junior communicatieadviseur werkt bij Grof Geschut (communicatiebureau van Fontys Hogeschool Communicatie in Eindhoven). Je werkt dan voor een echt bedrijf of reclamebureau en laat zien dat je zelfstandig een opdracht van begin tot eind kunt uitvoeren.

  • Hoe krijg je les

    De opleiding communicatie is naast denken en verbeelden vooral een kwestie van doen: ongeveer 50% van je tijd werk je aan echte communicatieopdrachten. Theoretische kennis die je krijgt in hoor- of werkcolleges is direct aan de opdrachten gekoppeld, net als de vaardigheden die je leert in workshops en trainingen. Je bent daar steeds 10 of 20 weken mee bezig. De laatste twee of drie weken van elke periode draaien om presentaties en toetsen.

    Je vormt met ongeveer 20 andere studenten een klas. De ene keer heb je gezamenlijk college of training, de andere keer werk je alleen of in kleinere teams aan praktische opdrachten. Dat kan in de les zijn, thuis of in het studielandschap van Fontys Hogeschool Communicatie. Dit studielandschap is een gezellige open ruimte waar elkaar kunt ontmoeten maar waar je ook kunt werken, individueel of in een groep. Veel lesstof en oefenmateriaal vind je online, via je de Digitale Campus.

    We vullen de lessen van het vaste docententeam aan met lessen en lezingen van gastdocenten en gastsprekers uit de communicatiepraktijk. Je krijgt volop ruimte voor discussie en het stellen van vragen over de lesstof. Behalve in de lessen kom je docenten ook tegen in het studielandschap en de gangen. Je kunt altijd bij ze terecht voor vragen, opmerkingen of gewoon voor een praatje.

    Naast de lessen heb je vier jaar intensief contact met je studieloopbaanbegeleider (SLB'er).

    Sfeerafbeelding Fontys

    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys

  • Studiebegeleiding

    Studieloopbaanbegeleiding

    Van de eerste weken waarin je je weg moet vinden bij Communicatie tot de keuzes die je tijdens je studie maakt: we hebben continu aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling. Docenten zijn er altijd om je te begeleiden. Bovendien heb je een eigen coach!

    Sfeerafbeelding Fontys

    Studieloopbaanbegeleider

    De gehele 4 jaar van je studie heb je een studieloopbaanbegeleider (SLB’er), die met je kijkt naar je vorderingen en je begeleidt bij je stage. Je SLB’er helpt je om je sterke en minder sterke punten te benoemen en daar professioneel mee om te gaan. Probeer je in de breedte beter te worden? Of concentreer je je juist op die talenten die jou uniek maken?

    Verder kom je in het eerste jaar regelmatig als klas samen onder leiding van je SLB’er. Je kunt ook bij hem of haar terecht als je problemen hebt.

    Sfeerafbeelding Fontys

    Studenten Loopbaancentrum

    Het kan gebeuren dat je studieloopbaanbegeleider niet meteen een antwoord of oplossing heeft. In dat geval kan hij of zij je doorsturen naar een studentendecaan, studentenpsycholoog, vertrouwenspersoon of studie- en beroepskeuzebegeleider.

    Sfeerafbeelding Fontys
  • Studie in cijfers
    Een studie kiezen die echt bij jou past kan lastig zijn. Het is dan ook goed om te weten hoe studenten hun opleiding beoordelen en hoe er landelijk over gedacht wordt.

    Bij Fontys vinden we eerlijke voorlichting heel belangrijk, want we zien graag dat je op de juiste plek terechtkomt. Daarom vind je hieronder een handig overzicht, waarin je snel ziet hoe de opleiding scoort ten opzichte van het landelijke gemiddelde. Zie de toelichting voor meer informatie.
    Sfeerafbeelding Fontys
    Sfeerafbeelding Fontys

  • Typerend voor deze opleiding

    Bij Fontys Hogeschool Communicatie in Eindhoven is de veranderende maatschappij het uitgangspunt voor het denken over communicatie. We zijn geïnteresseerd in nieuwe ideeën en technologieën. Niet omdat ze nieuw zijn, maar omdat ze een verrijking kunnen zijn van het leven of oplossingen bieden.

    Communicatie in Eindhoven gaat dan ook verder dan een opvallende campagne voor een innovatief product of een maatschappelijk probleem. Het gaat over de vraag hoe je betekenis kunt geven aan verandering. Hoe je mensen laat zien dat nieuwe ideeën een positief verschil kunnen maken in hun eigen leven of dat van anderen. Hoe je zelf iets kunt doen.

    Om dat als communicatieprofessional voor elkaar te krijgen heb je betrokkenheid en verbeeldingskracht nodig. En een goede opleiding natuurlijk!

    Bij Fontys Hogeschool Communicatie in Eindhoven leer je het vak van de communicatieprofessional, maar je leert vooral je verbeeldingskracht te ontwikkelen en vorm te geven in de praktijk. Zo ga je straks vol vertrouwen aan de slag en speel je een betekenisvolle rol in een veranderende wereld.

    Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys Sfeerafbeelding Fontys