Advertising

In de specialisatie Advertising bereid je je voor op een baan in de advertisingwereld, een wereld die sterk is veranderd. Door Facebook, Twitter, Snapchat, YouTube maar bijvoorbeeld ook streamingdiensten, zijn de mogelijkheden om je doelgroep met de juiste boodschap aan je te binden enorm gegroeid. Alleen met scherp inzicht en grote verbeeldingskracht krijg je het juiste concept en de juiste content via het juiste kanaal bij je doelgroep. Ga er maar aanstaan! Wij leren je hoe je scherp inzicht in je klant, kennis van alle on- en offline mogelijkheden vertaalt naar een aantrekkelijk concept en een onderscheidende aanpak.

Het eerste jaar (propedeusefase)

In de propedeuse doorloopt elke student hetzelfde basisprogramma, waarin je vanuit vier thema’s aan het vak werkt: Media; Branding & Activatie; Reputatie & Relatie en Content & Creatie. 

Het tweede jaar (hoofdfase)

Campagne is het kernwoord in jaar 2. Stap voor stap leer je vanuit een scherpe analyse prikkelende concepten te vertalen en cross-mediale campagnes te ontwikkelen voor een merk of bedrijf compleet met de juiste content en uitwerking. Je zoekt een bureau dat je aanspreekt om daar in de tweede helft van dit jaar stage te lopen.

Het derde jaar (hoofdfase)

In de eerste periode van het derde jaar ontwikkel je een communicatiestrategie, voer je communicatieonderzoek uit en ontwikkelen je je adviesvaardigheid. Binnen een zelf gekozen branche zoek je een opdrachtgever die je adviseert over een vernieuwende en onderscheidende communicatie-aanpak.

Keuzevakken

Werk vervolgens verder aan je persoonlijk profiel als adviseur door twee keuzemodules te volgen. Die modules zijn gericht op actuele en innovatieve ontwikkelingen in het vak. Ontwikkel bijvoorbeeld een online communicatiestrategie in de Engelstalige module 'In Business' of duik in verandercommunicatie in de module 'Change Agent'. Of kies je voor 'Story Flow', 'School’s Out' of 'InGame'?

Minor

De helft van het derde jaar besteed je aan je minor, waarmee je ook laat zien wie je bent. Je kunt je algemene kennis uitbreiden door een minor buiten de communicatieopleiding te volgen, zoals met een minor 'Trendwatching', 'Online marketing' of 'Toegepaste Psychologie'. Ook een minor in het buitenland behoort tot de opties.

Wil je je liever verder verdiepen in het communicatievak dan kies je de eigen FHC minor ‘Strategies for innovative communication’. Een inspirerende minor met onderwerpen als virtual en augmented reality, big data en thought leaders in een snel veranderende wereld. Allemaal thema’s die mooi aansluiten bij de dynamiek van Eindhoven als één van de slimste regio’s ter wereld. De veranderingen die hier tot stand komen, vragen om communicatieprofessionals als jij, die vooruit durven te kijken!

Het vierde jaar (eindfase)

In het laatste jaar ga je als junior creatief aan het werk bij Grof Geschut, het communicatiebureau van Fontys Hogeschool Communicatie (FHC). Je vertegenwoordigt Grof Geschut bij de opdrachtgevers voor wie je dit jaar werkt. Je docenten zijn de senior adviseurs in het bureau, van hen krijg je steeds advies en feedback. De eerste helft van het jaar werk je aan teamopdrachten voor bedrijven en organisaties en doe je onderzoek naar 'trending topics' in het vakgebied. Je krijgt te maken met krappe deadlines en een hoog werktempo. Net als in de praktijk, waar je ook vaak ‘op commando’ creatief moet zijn.

In het laatste half jaar van je studie voer je bij een gerenommeerd reclamebureau een aantal complexe opdrachten van begint tot eind uit. Je ontwikkelt verschillende concept- en campagnevoorstellen en doet onderzoek naar trendmatige ontwikkelingen in het vak, gekoppeld aan de visie van je bureau. Met die kennis kan het zijn onderscheidende positie in de markt hopelijk versterken. Heb je deze ‘meesterproef’ met goed gevolg afgelegd? Dan laat je met een Persoonlijk Positioneringsstatement (je laatste afstudeeropdracht) en een vol portfolio zien dat je klaar bent voor het reclamevak.

Door onze studenten Vincent Huijbers en Tim Aarts:

"Het was een pro actief idee wat intern goed in de smaak viel. McDonalds vond het geweldig en toen moest er snel geschakeld worden omdat de première van de smurfen 2 al dichtbij was.

We zijn bijna een hele dag bezig geweest met het designen van het grote bord. We hebben twintig verschillende versies gemaakt van het kleine billboard en op advies van onze creatieve directeurs hebben we het idee zo puur mogelijk gehouden en de simpelste variant gepakt, zonder verdere (smurfen)grapjes."

Sfeerafbeelding Fontys