Na de opleiding

Communicatie, en zeker online communicatie, wordt alsmaar belangrijker. Bedrijven, overheden of andere organisaties hebben communicatieprofessionals nodig om hun verhaal te vertellen, de dialoog aan te gaan met klanten, met burgers, met mensen uit de doelgroep. Hier liggen kansen voor jou om een verschil te maken. Hoe en waar, dat bepaal je zelf.

Communicatie

Met een HBO Communicatie diploma kun je aan het werk bij uiteenlopende commerciële organisaties en bedrijven, communicatiebureaus, overheidsinstellingen en andere non-profitorganisaties. In vier jaar tijd heb je veel werkervaring opgedaan en weet je wat jouw sterke punten zijn en hoe je iets kan betekenen voor anderen. Een greep uit de mogelijke beroepen:

  • Je vertegenwoordigt een merk, bedrijf of organisatie op verschillende social media, bedenkt originele strategieën, zoekt en creëert content, zet online influencers in, brengt dialogen op gang en rapporteert aan het management.
  • Je houdt nieuwe ontwikkelingen bij en doet onderzoek, op basis waarvan je tactische of strategische adviezen geeft aan klanten, collega’s of het management. Je stelt communicatieplannen op bestaande uit evenementen, sponsordeals, TV en radio commercials, social media campagnes en andere manieren om je boodschap over te brengen. Je zorgt ook er voor dat de plannen uitgevoerd worden.
  • Je voert PR campagnes uit, ondersteunt accountmanagers en werkt aan PR activiteiten zoals het ontwikkelen van content, rapportages, pitchen van nieuws en reviews bij journalisten en social media campagnes.
  • Je bent het ‘gezicht’ van de organisatie. Je kent iedereen en iedereen kent jou. Ondertussen ben je ook verantwoordelijk voor de interne communicatie, sponsorplannen, speeches, crisiscommunicatie en meer.
  • Het imago van het bedrijf is je belangrijkste zorg. Je bent een strategische denker. Je bouwt merken, werkt aan de naamsbekendheid en klanttevredenheid,maar ook de interne communicatie. Je stuurt een aantal mensen aan.

Advertising

Als je de specialisatie Advertising hebt gedaan, ligt de reclamewereld voor je open. Je hebt vier jaar lang voor verschillende serieuze opdrachtgevers gewerkt en hebt een prima portfolio. Ook ben je al gewend aan de druk van korte deadlines en creativiteit op commando, dus je kunt zo aan de slag bij een reclamebureau.

Mogelijke beroepen:

  • Een visie hebben is één, die visie en tot leven brengen is een tweede. Daar heb je een sterk en slim idee voor nodig. Daar kun je je vak van maken: professioneel ideeënontwikkelaar. Want in iedere branche, van de reclame tot de zorg, is daar behoefte aan.
  • Hetzelfde als conceptontwikkelaar alleen gericht op advertising. Vanuit een conceptuele gedachte ontwikkel je reclamecampagnes die bestaan uit verschillende communicatiemiddelen. Denk aan tv-commercials en social-media-uitingen, die een doelgroep stimuleert om hun gedrag te veranderen of om iets te kopen.
  • Nog specialistischer: je bedenkt een concept, ontwikkelt een reclamecampagne én je neemt alle teksten voor je rekening. Je verstaat de kunst om een goed idee te vertalen naar pakkende teksten die mensen begrijpen, raken en in beweging brengen.

Aan het werk

  • Arbeidsmarktperspectief

    Zo’n 60% van de alumni werkt op hbo niveau in het communicatievak, Nog eens 25% vindt een goede baan in een ander veld. Met een startsalaris van zo’n € 2200 bruto verdient een beginnend communicatieprofessional prima.

    Door de praktijkgerichte aanpak van Fontys Hogeschool Communicatie weet je precies wat er nu in het vak gevraagd wordt – en hoe jij daar een plek in krijgt. Het is ook dé manier om al tijdens je studie een netwerk op te bouwen. De opleiding Communicatie is voor veel studenten dan ook een goede basis voor hun start op de arbeidsmarkt.

  • Doorstuderen

    Na het behalen van je Bachelor kun je je via een masteropleiding verder specialiseren. Ruim 12% van onze afstudeerders kiest daarvoor. Verschillende universiteiten, zowel in Nederland als in het buitenland bieden aansluitende masters aan. Denk bijvoorbeeld aan masters op het gebied van Communicatiewetenschappen, Bedrijfscommunicatie en  Media- en Cultuurwetenschappen. Met een HBO Bachelor moet je daarvoor in veel gevallen wel eerst een schakeljaar volgen (pre-master). 

    Je kunt bij sommige universiteiten op basis van een hbo-bachelor Communicatie ook andere masteropleidingen doen. Die mogelijkheden verschillen per universiteit. Kijk voor meer informatie over doorstroommogelijkheden op doorstroommatrix.nl