Heb je nog een vraag over de opleiding Communicatie in Eindhoven? Stuur me gerust een app, ik beantwoord ze graag!"

Quinty van Riel, tweedejaars student Communicatie Eindhoven

 

Opbouw

In het eerste jaar bestaat je lesweek uit: 

  • 20 uur les
  • 10 uur projectwerk
  • 10 uur zelfstudie

In het eerst jaar leer je de 4 hoofdthema’s in de communicatie: Media, Branding & Activatie, Reputatie & Relatie en Content & Creatie. Je krijgt grip op de veelzijdigheid van communicatie en beslist of de afstudeerrichting Advertising bij je past. De propedeuse moet je in één jaar halen. 

Switch mogelijkheden
Je hebt als Fontysstudent de mogelijkheid om vóór 1 februari van het lopende studiejaar over te stappen naar een andere opleiding binnen het aanbod van economische Fontys opleidingen. Hierdoor kun je succesvol doorstromen - met zo min mogelijk studievertraging - wanneer je erachter komt dat de studie toch niet goed bij je past. 

Vanaf het tweede jaar ontwikkel je je in de richting waarin je uitblinkt en kunt doen wat jij belangrijk vindt. 

Communicatie
In het tweede jaar maak je een verdiepingsslag rondom de communicatiethema’s Reputatie & Relatie en Branding & Activatie. Je volgt kennisvakken en ontwikkelt je professionele vaardigheden. Ook laat je in twee praktijkopdrachten zien dat je een echt bedrijf of organisatie een scherp advies kunt geven over een actueel communicatievraagstuk. Eerdere opdrachtgevers waren de Rabobank, PSV Eindhoven en Extrema. In de tweede helft van het jaar loop je je eerste stage. Stage in het buitenland is hierbij ook een optie. 

Advertising
In jaar 2 draait het om ‘campagnes’. Stap voor stap leer je vanuit een scherpe analyse prikkelende concepten te vertalen naar cross-mediale campagnes voor een merk of bedrijf. Compleet met de juiste content en uitwerking. De tweede helft van het jaar loop je stage bij een bureau dat je aanspreekt. 

Communicatie
In het begin van het derde jaar ga je aan de slag met een maatschappelijk probleem zoals bijvoorbeeld de plastic soep of eenzaamheid onder ouderen. Je doet communicatieonderzoek en ontwikkelt een communicatiestrategie die bijdraagt aan het oplossen van het probleem.  

Advertising
Je ontwikkelt een communicatiestrategie, je voert onderzoek uit en ontwikkelt je adviesvaardigheid. Ook adviseer je een opdrachtgever over een vernieuwende en onderscheidende communicatieaanpak.  

In het derde jaar kies je twee keuzemodules waarin je verder werkt aan je persoonlijk profiel als communicatie expert.  

Daarnaast volg je een minor. Ga voor een minor in het buitenland, onze eigen communicatieminor ‘Strategies for innovative communication’ of een minor buiten de opleiding.  

Communicatie
Je werkt aan twee teamopdrachten en je doet onderzoek naar een 'trending topic' in het vakgebied. Daarnaast voer je een individuele opdracht uit voor een organisatie waarvoor je een strategisch advies geeft. Als je deze ‘meesterproef’ met goed gevolg hebt afgelegd, laat je met de opdracht Persoonlijke Positionering zien dat je klaar bent voor het communicatievak.  

Advertising
Je gaat als junior creatief aan het werk bij Grof Geschut, ons eigen communicatiebureau. Je krijgt te maken met krappe deadlines en een hoog werktempo. Net als in de praktijk, waar je ook vaak ‘op commando’ creatief moet zijn. 

Daarna voer je bij een gerenommeerd reclamebureau een aantal complexe opdrachten van begin tot eind uit. Heb je deze ‘meesterproef’ met goed gevolg afgelegd? Dan laat je met een Persoonlijk Positioneringsstatement en een vol portfolio zien dat je klaar bent voor het reclamevak.