Sprint naar content
Placeholder for Fontys video
Heb je nog een vraag over de opleiding Communicatie in Eindhoven? Stuur me gerust een app, ik beantwoord ze graag!"
Maud, tweedejaars student Communicatie Eindhoven
 

Opbouw

In het eerste jaar van de opleiding krijg je een brede introductie van het vak. Dit propedeusejaar is opgebouwd vanuit vier perspectieven. Vanuit deze perspectieven ga je verschillende communicatievraagstukken oplossen:

  • Maatschappij in beweging: je leert hier vraagstukken vanuit de maatschappij die om een vernieuwende aanpak vragen op te lossen.
  • Organisatie in beweging: hier leer je alles over vraagstukken vanuit organisaties: hoe moeten ze inspelen op trends en ontwikkelingen in de markt?
  • Merk in beweging: hoe moet een (nieuw) merk zich neerzetten in de markt om mensen aan zich te binden?
  • Mens in beweging: hoe los je interculturele en internationale vraagstukken op, die bijvoorbeeld om inclusiviteit en diversiteit vragen?

    Voor het oplossen van deze vraagstukken heb je kennis nodig. Denk aan sociale psychologie, marketing, en interculturele communicatie, maar ook vaardigheden zoals creatief denken, onderzoeken, kritisch denken, schrijven, verbeelden, en presenteren. Er zijn wekelijkse labsessies waarin studenten en docenten samen met kennis en vaardigheden aan de slag gaan. Voorafgaand aan deze sessies zijn er voorbereidende opdrachten waarmee jij je alvast gaat verdiepen in de stof of oefenen met de vaardigheden. Daarnaast werk je in een projectgroep aan een centrale opdracht. Deze is opgeknipt in weekvragen die alleen maar te beantwoorden zijn door kennis tot je te nemen. En minstens net zo belangrijk: toe te passen.

    Er is ook een vijfde perspectief:

    • Ik in beweging: door regelmatig stil te staan en te reflecteren op je persoonlijke ontwikkeling en welzijn weet je wat je kwaliteiten en valkuilen zijn.

    In het eerste jaar krijg je zicht op de veelzijdigheid van communicatie en ontdek jij waar je interesses liggen. Aan het eind van het eerste jaar beslis jij of de afstudeerrichting Advertising bij je past. Bij dit specialisme ga je jezelf klaarstomen voor
    de reclamewereld. Daar ga je merken nieuw leven inblazen en creatieve campagnes ontwikkelen.

    Naast je studie heb je de mogelijkheid om deel te nemen aan extra curriculaire masterclasses en activiteiten. Daarnaast kun je vanaf het tweede jaar van je studie voor extra uitdaging kiezen door deel te nemen aan het Honours Programme. Meer daarover lees je op de pagina van de FEC Talent Academy.

    Vanaf het tweede jaar werken we met twee semesters per jaar en worden de vier perspectieven meer geïntegreerd aangeboden, net zoals in het echte beroepsleven. Je maakt daar een verdiepingsslag. Oftewel: het wordt allemaal iets moeilijker. De opdrachten worden complexer, je zelfstandigheid wordt groter en er is meer keuzevrijheid. Zodat je je kunt ontwikkelen in de richting waarin je uitblinkt en kunt doen wat jij belangrijk vindt.

    Je laat zien dat jij bedrijven en organisaties scherpe adviezen kunt geven over actuele communicatievraagstukken. Eerder werkten we voor PSV, Dierenbescherming en Bavaria. Ook werk je aan maatschappelijke problemen, zoals plastic soep of eenzaamheid onder ouderen. Je doet communicatieonderzoek en ontwikkelt strategieën die echt bijdragen aan het oplossen van problemen.

    Bij Advertising draait het daarbij altijd om het ontwikkelen van ‘campagnes’. Je leert stap voor stap hoe je vanuit scherpe analyses komt tot menselijke inzichten en vandaaruit tot een originele concepten. Compleet met doorvertaling en uitwerking van middelen en mediakeuze. Ook hier worden de opdrachten complexer, groeit de zelfstandigheid en ga je steeds sneller komen tot creatieve ideeën.

    Een semester (20 weken) ga je op stage. Tijdens je stage ga je de praktijk in het echt ervaren. Je mag zelf kiezen waar je stage wil lopen, of dat nu in het binnen- of buitenland is. Alleen bij Advertising moet dat wel bij een reclamebureau zijn. Je wordt door ons begeleid bij het vinden van een passende plek. Tijdens je stage word je vooral begeleid door mensen uit de praktijk en krijg je vanuit school een stagedocent die je vanuit de zijlijn volgt.

    Een ander semester ga je op minor. Dat is eigenlijk een half jaar 'iets anders' studeren. Ook hier ben je vrij om te kiezen. Ga je je nog meer verdiepen op aspecten rondom communicatie, zoals creatief schrijven, design, online communicatie, verandercommunicatie of eventorganisatie? Denk aan de minor Toegepaste Communicatie en Creatie bijvoorbeeld. Of ga je je verbreden in ondernemerschap, fotografie, Spaans of recht? Ook dit kan in binnen- en buitenland.

    Naast het reguliere programma is het mogelijk om je aan te melden voor het Honours Programme aan het einde van jaar 1. Als je toegelaten wordt, volg je een op maat gemaakt programma aangeboden door de FEC Talent Academy. Het Honours Programme start in jaar 2 en loopt door tot aan het eind van jaar 4.

    In het laatste jaar ben jij ‘in the lead’. Jij bepaalt welke leerdoelen je wanneer realiseert en met welke beroepsproducten je dat aantoont in je portfolio. Jij werkt aan een eigen positionering als individu die duidelijk laat zien wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Zolang je daarmee het gevraagde eindniveau kunt aantonen en dus laat zien dat je klaar bent voor het communicatievak. Bij Advertising geldt daarbij dat je vooral in hoog werktempo en met krappe deadlines aan campagnes als beroepsproduct werkt, zodat je met een mooi portfolio de reclamewereld in kan.

    Daarbij sta je er uiteraard niet alleen voor. De docenten die je in het eerste jaar nog stevig bij de hand namen, staan nu naast je als coach. Je kunt ze om advies vragen, met ze sparren, gebruik maken van hun netwerk en van hun expertise. Maar jij doet het vooral zelf. Daarnaast is er een groep medestudenten waarmee je een team vormt. Je kunt samen opdrachten oppakken, je coacht elkaar, je geeft elkaar feedback en je ontwikkelt en deelt collectief kennis.