Sprint naar content

Sneakpreview studieweek Communicatie Eindhoven

Sfeerafbeelding Fontys

Scroll door de agenda van Maud en krijg een sneakpreview van onze opleiding en het beroepenveld. Je kunt onder andere minicolleges volgen en opdrachten maken, dus online proefstuderen. Zo krijg je een beeld of de opleiding Communicatie in Eindhoven bij je past.

Wat is een typische communicatiestudent? Nou, een student Communicatie is nét wat anders dan andere studenten. Iemand die niet bang is om af en toe precies het tegenovergestelde te doen. Iemand die nieuwsgierig en open minded is. En iemand die snapt dat hij/zij nog lang niet alles weet, maar enthousiast is om dit te leren. Je leert creatief en kritisch te zijn, lef te hebben, en tegen de stroom in te denken en te doen...
04
Ma sept
05
Di sept
06
Wo sept
07
Do sept
08
Vr sept
03
Ma sept

Start school

Benieuwd hoe een dag uit het leven van student Zowie eruit ziet?

Start school

Student Zowie studeert de opleiding Communicatie in Eindhoven en met deze vlog brengt ze een dag uit haar studentenleven in beeld.

2 minuten

Moet je ook wat weten?

Jazeker! Dat ervaar je door de volgende opdracht.

Moet je ook wat weten?

Waarom zeggen we ‘ja’ tegen aanbiedingen waar we eigenlijk niet op zitten wachten? Of laten we ons verleiden door mensen in witte jassen die ons een specifieke tandpasta aanbevelen? Wij zijn geen rationele wezens. Elke dag neemt ons brein 35.000 beslissingen. Ons brein heeft dus helemaal geen tijd om over elke beslissing uitgebreid en rationeel na te denken. Sterker, 95% van de beslissingen neemt ons brein in het onderbewustzijn, snel, op basis van emotie. Waarbij eerdere ervaringen, overtuigingen, vooroordelen en intuïtie een grote rol spelen. Dit betekent ook dat je dat brein een beetje kunt beïnvloeden. Hoe? Cialdini, hoogleraar psychologie en marketing aan Arizona State University, is dé expert op het gebied beïnvloeding en overtuiging. In zijn boek ‘invloed’ schrijft hij over zeven beïnvloedingsprincipes die jij in het dagelijks leven overal tegenkomt. We geven je alvast een voorproefje.

3 minuten

Sfeerafbeelding Fontys

04
Di sept

Hoe creatief ben jij?

Stel je verbeeldingskracht op de proef.

Hoe creatief ben jij?

Beeld is een krachtige en invloedrijke manier om je boodschap over te brengen. Vooral op social media speelt beeld de hoofdrol. Beeld geeft tekst meer kracht. Opvallende beelden herinner je je tot in de lengte van jaren. Omdat ze origineel, grappig of confronterend zijn. Tijdens de vaardigheidstraining ‘verbeelden’ leer je om je verbeeldingskracht in te zetten. Je leert creatieve technieken om een maatschappelijk thema op originele manier te visualiseren en daarbij je keuze voor een bepaald beeld te beargumenteren. Kortom, je leert impact te maken met beeld.

2 minuten
Sfeerafbeelding Fontys

Afspraak

Gesprek met mijn studieloopbaanbegeleider

Afspraak

Slb (studieloopbaanbegeleiding) is erg belangrijk bij FEC (Fontys Economie en Communicatie). Een slb'er helpt je met je studievoortgang, met vragen die je hebt en met de toekomst van je opleiding en daarna. Wij besteden er veel aandacht aan en plannen regelmatig een gesprek met je in. Daarom hebben we als opleiding dan ook weinig uitvallers.

Stage

In dit filmpje zie je een aantal studenten van de opleiding Communicatie in Eindhoven op hun stageplek

Stage

In dit filmpje zie je een aantal stagiaires van de communicatieopleiding in Eindhoven op een rij en krijg je een beeld van wat zij doen en bij welke bedrijven je als communicatiestudent stage kunt lopen.

3 minuten
05
Wo sept

Studiereis, opdracht of minor in het buitenland?

Bij Communicatie in Eindhoven kan het allemaal en overal!

Super serieuze test ;-)

Hoe gaat het er écht aan toe bij de opleiding Communicatie? Doe de test!

Super serieuze test ;-)

Hoe gaan docenten met studenten om? Wat doet studievereniging FACT eigenlijk? Hoeveel loop je op een dag? Doe deze super-serieuze test!

2 minuten
Sfeerafbeelding Fontys

Project

Werken aan ons project

Project

Tijdens een project werk je 10 weken met een groepje studenten aan een opdracht voor een échte opdrachtgever. Aan het einde van de 10 weken presenteer je je ideeën aan de opdrachtgever. In dit filmpje zie je hoe onze tweedejaars studenten hun bevindingen presenteren.

2 minuten
06
Do sept

'Kruip in de doelgroep'

Hoe pak je een onderzoek aan?

'Kruip in de doelgroep'

Tijdens je opleiding Communicatie ga je onderzoeken wat de doelgroep doet, wil of wenst. Dit noemen we doelgroeponderzoek. Maar hoe pakken we dit aan? Waar beginnen we ons onderzoek? Welke vragen gaan we stellen? Wanneer weten we voldoende? In deze animatievideo leer je hier meer over...

2 minuten
Sfeerafbeelding Fontys

Life is a pitch

Onze studenten in actie.

Life is a pitch

Bij Communicatie in Eindhoven hebben we veel aandacht voor het maken van communicatievoorstellen en het bedenken van creatieve ideeën. Maar hoe overtuig je mensen van jouw idee? Ook dat leer je bij Communicatie in Eindhoven.

1 minuten
Sfeerafbeelding Fontys

Op stap!

Met Maud en haar klasgenoten naar Stratumseind.

07
Vr sept

Minicollege Inleiding in de Communicatie

In dit minicollege krijg je een korte inleiding over het communicatievak.

Minicollege Inleiding in de Communicatie

Volg dit minicollege 'Inleiding in de Communicatie' en test je kennis door de opdracht hieronder te maken.

4 minuten

Wat heb je geleerd?

Test wat jij geleerd hebt van het minicollege.

Wat heb je geleerd?

Bij de opleiding communicatie in Eindhoven is er veel aandacht voor theoretische kennis. Test wat jij hebt geleerd van het minicollege.

5 minuten
Stel je vragen aan onze student Maud:
  • Zeven beïnvloedingsprincipes van Cialdini

    1. Wederkerigheid

    Wanneer jij iets doet voor een ander of iemand iets geeft, dan voelt die persoon zich bewust of onbewust geneigd om iets terug te doen voor jou. Als mensen jou uitnodigen voor een feestje, nodig jij die mensen ook uit voor jouw feestje. Sampling is hier ook een goed voorbeeld van. Als je een gratis monster krijgt, ben je eerder geneigd iets terug te doen. Maar denk ook aan het pepermuntje dat je krijgt bij de rekening van een restaurant. Het werkt. Want door dit pepermuntje krijgen obers meer fooi.

    2. Commitment en consistentie

    Als je een bepaalde beslissing hebt genomen, dan blijf je daar vaak consistent mee. We willen graag consistent handelen voor de mensen om ons heen. Gedraag je je inconsistent, dan word je namelijk als een warhoofd of als zwak gezien. Uit angst om inconsistent te lijken, blijven we vaak bij een standpunt dat we innemen of een keuze die we maken. Zelfs als we van binnen weten dat we het aan het onjuiste eind hebben. Waar het op neer komt, is eigenlijk ‘Wie A zegt, wil ook vaak B zeggen’. Je gedrag bepaal je dus op basis van wat je eerder hebt gezegd of gedaan. En daar kun je als bedrijf goed op inspelen. Commitment krijg je door mensen ‘ja’ te laten zeggen op een kleine stap. Een mooi voorbeeld komt van Booking.com. Daar kun je je inschrijven voor ‘secret deals’. Spannend en verleidelijk toch? Bezoekers zeggen ‘ja’ tegen de mailing en hun band begint. De kans is nu groter dat ze ook ‘ja’ zeggen tegen het daadwerkelijk boeken van een hotel.

    3. Sociale bewijskracht

    Het derde overtuigingsprincipe is sociale bewijskracht. Wat doe jij voor je een duurder product gaat aanschaffen? Juist, je kijkt even naar de meningen en ervaringen van een ander. Dit werkt nog sterker als je weet dat gelijksoortige mensen je voor gingen. Zo kies je waarschijnlijk eerder voor dat leuke restaurant waar je vrienden je op wezen dan voor een restaurant waar niemand het over heeft.

    Ideeën van anderen hebben een grote invloed op ons. We hebben de neiging om een handeling als juist te zien als anderen dat ook doen. Dit principe komt online vaak terug. Bedrijven laten graag zien dat anderen het product ook goed vinden, in de vorm van reviews, cijfers van klanten.

    4. Sympathie

    We zeggen het liefst ‘ja’ tegen de mensen die we knap of aardig vinden, oftewel die we sympathiek vinden. Er is onderzocht welke factoren sympathie veroorzaken:

    1.Fysieke aantrekkelijkheid: mensen met een goed uiterlijk hebben een voorsprong, we veronderstellen dat ze slimmer of beter zijn;

    2.Gelijksoortigheid: mensen die op ons lijken (mening, afkomst etc.), vinden we vaak sympathieker;

    3.Complimenten: we vinden mensen eerder leuk als ze ons een complimentje geven;

    4.Contact en samenwerking: hoe vaker je op aangename manier contact met iemand hebt, hoe sympathieker je hem of haar gaat vinden.

    5. Autoriteit

    Dit principe komt voort uit het gegeven dat wij graag mensen volgen die meer kennis hebben dan wijzelf. Van jongs af aan wordt ons geleerd dat de autoriteiten (de leraar, de politie, je ouders) gelijk hebben. Mensen houden niet van onzekerheid. Dus als we ergens weinig kennis van hebben, geloven we de expert. Dit is waarom er nog zoveel mannen met witte jassen aan in reclames verschijnen. Autoriteit zijn gaat verder dan het tonen van een uniform. We doen graag aankopen bij bedrijven die weten waarover ze praten. Deze bedrijven stralen autoriteit uit door het tonen van de awards die ze hebt gewonnen, toegekende keurmerken maar ook door als expert aan tafel te schuiven bij diverse talkshows.

    6. Schaarste

    Je herkent het vast wel. Je ziet dat er nog maar twee artikelen op voorraad zijn en nu moet je het opeens ook hebben. Vrijwel iedereen wordt hebberig bij een beperkte oplagen van een product of een tijdbeperking bij een aanbieding. We willen niets mislopen. Bepaalde producten lijken waardevoller naarmate ze moeilijker verkrijgbaar zijn. Bedrijven maken hier handig gebruik van. Door voorraden te melden ‘nog twee beschikbaar’. Als je als bedrijf dan ook nog laat zien dat er 20 andere mensen naar deze aanbieding aan het kijken zijn, dan is het helemaal bingo.

    7. Eenheid

    Cialdini voegde dit principe in een latere druk van het boek toe. Mensen willen het gevoel hebben dat ze ergens bij horen. Daarbij komt dat als we iemand als ‘een van ons’ beschouwen, die meer invloed op ons kan uitoefenen. We zeggen dus sneller ‘ja’ tegen mensen of bedrijven met een gedeelde interesse. Factoren als cultuur, locatie, groepsgevoel spelen hier een rol. Een omgeving van gelijkgestemden voelt veiliger en zekerder. Als gelijkgestemden iets doen, dan zal het wel goed zijn. Ben jij al lid van de Ikea Familie?