Docententeam Musicaltheater

  • Hans Avontuur

    Hans Avontuur

    Muzikaal begeleider

    Als muzikaal begeleider op de Fontys Dansacademie begeleid ik sinds 1997 lessen klassieke en moderne dans en werk ik voor de opleiding Musicaltheater als pianist/begeleider, repetitor, comboleider, arrangeur, enzovoorts. Ik werk daarnaast mee aan presentaties en eindvoorstellingen. 


    Muziek in het algemeen en de piano in het bijzonder zijn van jongs af aan mijn grote passies. 

Mijn muzikale loopbaan begon met klavieronderricht van de Rotterdamse musicus Gerard Legierse. Na afronding van het vwo ben ik een dubbele hoofdvakstudie gaan volgen aan het conservatorium (piano klassiek + orgel klassiek). In beide vakken ben ik afgestudeerd als docerend en uitvoerend musicus. Naast mijn klassieke studies heb ik ook altijd veel interesse gehad in improvisatie, lichte muziek en theater. Op het conservatorium volgde ik daarom ook lessen in jazz piano, improvisatie en ensemblespel. 


    Tijdens en na mijn studie heb ik als solist en als begeleider medewerking verleend aan talloze klassieke concerten en uitvoeringen maar ook werkervaring opgedaan als pianist, repetitor, comboleider en arrangeur in het wijde spectrum van opera, operette, musical en cabaret. 
Juist door mijn brede muzikale interesse trok het ballet- en dansonderwijs al tijdens mijn studie mijn aandacht en dan met name het vak van muzikaal begeleider, waarin vooral het improviserend musiceren aan de piano centraal staat.


    Mijn inspiratie vind ik in vele vormen van (podium)kunst, maar mijn aandacht gaat vooral uit naar die vormen die een groot ambachtelijk vakmanschap vereisen en tegelijkertijd ‘puur, oprecht en ongekunsteld’ te noemen zijn. 


    E-mail: h.avontuur@fontys.nl

  • Florian Boutonnier
    mm/7/c/b/31846_fullimage_Florian_klein.jpg

    Uitvoerend coördinator Musicaltheater

    Docent: klassiek, modern-jazz en lifttechniek

    Assessor

    Choreograaf

    Lid Opleidingscommissie

    Aan het eind van mijn carrière als danser verliep de overgang naar het lesgeven vanzelfsprekend. Ik vind het fijn om als docent ballet en modern-jazz alles wat ik heb geleerd met anderen te delen. Daarbij wil ik het besef overbrengen dat je lichaam een instrument is en dat het een ongelooflijk gevoel geeft als je het beheerst. Onafhankelijk van welke danstechniek je gebruikt, wat je in de les leert dient je toekomstige ‘performers skills’.

    Ik ben afgestudeerd als balletdanser aan het Conservatoire National Superieur Musique et Danse te Lyon (Frankrijk), danste een aantal jaren in balletgezelschappen klassieke en moderne choreografieën van o.a. Noureev, Balanchine, Malandain, Preljocaj, Wheeldon en Bagouet. Ik ben veel met balletgezelschappen op tournee gegaan in de continenten Azië, Amerika en Europa. Later ben ik de weg van de musical opgegaan (Romeo & Julia, Beauty and the Beast…). Het was een interessant parcours tussen diverse dansstijlen.

    Als choreograaf haal ik veel inspiratie uit reportages over de meest uiteenlopende kunstvormen. Ik maak choreografieën voor musicals, evenementen en dinershows in België en Nederland.
    Het creatieve proces van de kunstenaar vind ik erg interessant. Ook het bekijken van voorstellingen vormt een bron van inspiratie. Je krijgt boodschappen van artiesten en makers en ooit geef je dat in een andere vorm weer terug. Zo ontstaat er een web tussen allerlei kunstenaars.

    Behalve met de dans zelf houd ik me ook bezig met de techniek eromheen en dan met name de belichting.

    E-mail: f.boutonnier@fontys.nl

  • Maartje Braun
    Maartje Braun

    Docent Modern-Jazz

    Dansen is een prachtig en onvoorspelbaar vak…! Het is mijn passie, naast en binnen mijn andere grote passie: leven en daarvan genieten!
    Dansen hoort bij mij als ademen, het lesgeven geeft me dan ook heel veel voldoening. Dat zit vooral in het directe contact met de studenten en de betrokkenheid bij het proces dat jonge, gepassioneerde en getalenteerde mensen doormaken.

    In mijn lespraktijk laat ik me inspireren door het dagelijks leven en door muziek. Mijn studenten wil ik inspireren door uitdagend lesmateriaal aan te bieden en mijn passie, betrokkenheid en enthousiasme over te brengen.

    Tijdens mijn actieve carrière hoorde ik eens tijdens een solo van mij aan het begin van een choreografie dat het publiek ging gillen en klappen. Het was een onwerkelijke gewaarwording die me kippenvel bezorgde en de adrenaline van mijn tenen tot mijn hoofd joeg. Zo’n ervaring wens ik al mijn studenten toe. Daar wil ik in en met mijn lessen een bijdrage aan leveren.


    Mail: m.braun@fontys.nl

  • Jack Breikers
    Jack Breikers

    Docent Zang

    Kernteam

    Na een succesvolle studie Personeelwetenschappen aan de Katholieke Universiteit Brabant behaalde Jack Breikers zijn diploma’s Docerend en Uitvoerend Musicus aan het Brabants Conservatorium. Hij studeerde onder andere bij Marius van Altena en Bernard Kruysen. CVT en EVTS onderlegd.
    Hij was te horen in vele oratoria en liedrecitals en vertolkte een groot aantal rollen in opera’s, operettes en musicals. Zo was hij onder meer te zien als Sky Masterson in Guys & Dolls, als Vogelverschrikker in De Tovenaar van Oz en Bisschop van Basingstoke in Jekyll & Hyde bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen.
    Hij maakt deel uit van het a capella kwartet Mezzo Macho dat een avondvullend cabaretesk programma brengt en verschillende prijzen in de wacht sleepte in binnen- en buitenland.
    Jack is sinds 1998 als docent Zang en Koor verbonden aan de Musicaltheaterafdeling van Fontys Academie voor Muziek- en Musicaltheater. Daar is hij verder o.a. betrokken bij de eindproducties als muzikaal leider en vocal coach.


    mail : j.breikers@fontys.nl

  • Leen Cogghe

    Docent Dramaturgie en Musicalgeschiedenis

    Lid Examencommissie

    Studieloopbaanbegeleider Musicaltheater 1 en 2

    Leen Cogghe
  • Carla Dekkers
    Carla Dekkers

    Docent Pilates

    Ik vind mezelf een docent in hart en nieren. Met bevlogenheid en betrokkenheid, maar ook met humor en een duidelijke focus.

    Mijn doel is om positieve kracht over te brengen op mijn studenten en ze mee te geven dat ze groeien door hun zijn te verdiepen en te intensiveren. 

Ik voel mezelf bevoorrecht omdat ik me bezig mag houden met creativiteit en omringd ben door creatieve, kunstzinnige mensen. Zonder creativiteit zijn wij als mensen nergens.

    Creativiteit en kunstzinnigheid en de daarmee verbonden bewegingen, beelden en indrukken vormen voor mij dan ook een belangrijke inspiratiebron. Gaan voor je passie en zo je leven doorleven is het mooiste wat er is. 

Het gevoel om volledig ‘los’ te gaan, koester ik als een dierbare ervaring. Om dat te ervaren op het podium is natuurlijk het summum, maar ik heb het ook gevoeld tijdens de danstrainingslessen die ik heb gegeven of zelf gevolgd heb. 

Ik heb geen uitgesproken favorieten in de danswereld. Er is al zoveel prachtig en adembenemend werk gemaakt en ik vind het een voorrecht om nog steeds geraakt te kunnen worden door zowel bekend als onbekend hedendaags talent.

    mail : c.dekkers@fontys.nl


  • Hans van Dijk
    Hans van Dijk

    Docent Cultuurgeschiedenis

    Als kunsthistoricus heb ik brede ervaring opgedaan in het onderwijs, maar ook als conservator, vormgever en adviseur bij musea en andere instellingen voor kunst en cultuur. Die brede oriëntatie komt van pas bij mijn werk als docent Cultuur(theorie) op de Dansacademie.

    Ik vind het belangrijk om studenten ook inzichten en zienswijzen bij te brengen van buiten hun eigen vakgebied, of misschien wel juist van buiten hun eigen vakgebied.
 In mijn lessen probeer ik studenten te leren om verrassingen te herkennen en er zelf aan deel te nemen. In mijn ogen zijn het niet zozeer de feiten (wie, wat, waar en wanneer) die mijn vak interessant maken, maar de oorzaken, motieven en drijfveren, het waarom. 



    Zelf ben ik altijd op zoek naar onverwachte wendingen in van alles, ik houd van wat ik het wonder der ontdekking zou willen noemen. Ik haal daarnaast veel inspiratie uit de interactiviteit tussen mensen, de verrassing van het uitwisselen van gedachten en ideeën, die vooral ontstaat als mensen buiten de kaders kunnen denken. 
Verder heb ik tal van andere kleine en grote passies, uiteenlopend van bergen, zwerfstenen, wandelen en reizen tot lezen, Engelse documentaires, klussen en opruimen.

    E-mail: h.vandijk@fontys.nl

  • Sofie Dirkx
    Sofie dirkx

    Zangdocente

    Sofie Dirkx (15-10-1983) heeft vanaf 2002 meerdere studies gevolgd aan het
    Brabants Conservatorium. Ze studeerde daar in 2006 af voor de opleiding Docent Muziek. Tussen 2005 en 2008 volgde Sofie daar ook de opleiding Muziek Theater. In 2010 sloot Sofie haar master of music and education richting muziektheater cum laude af. Ze rondde haar studie af met een onderzoek naar zangersformanten bij verschillende zangtechnieken.
    Ze heeft lessen gevolgd bij o.a. Edward Hoepelman, Katrien Verheijden en Harry Ruijl.

    Sinds 2008 is Sofie werkzaam als zangdocente aan het Fontys Conservatorium en sinds 2012 ook bij de afdeling musicaltheater.

    Als musicalzangeres heeft Sofie o.a. rollen gespeeld in de musicals RENT (Maureen) regie Koen van Dijk, en Songs for a new World.
    Als klassiek zangers heeft ze als solist o.a. opgetreden in de mini opera ‘A hand of Bridge’ en als sopraan in de "Mass of the Children".

  • Don Frints
    Don Frints

    Muzikale begeleider

    Sinds 1991 ben ik aan Fontys Dansacademie verbonden als muzikaal begeleider. Daarvoor heb ik enkele jaren gewerkt als muzikaal begeleider bij de Opéra Royal de Wallonie en als freelance pianist, pianodocent en arrangeur. Dat sloot goed aan bij mijn opleiding tot uitvoerend musicus en docent Piano aan het conservatorium in mijn geboortestad Maastricht.

    Bij Fontys Academie voor Muziek- en Musicaltheater begeleid ik onder meer lessen, toetsen, examens, repetities, voorstellingen en audities, maar ik verzorg ook individuele muzikale begeleiding van studenten Muziek- en Musicaltheater. Daarnaast bewerk, arrangeer en componeer ik muziek voor voorstellingen en projecten.

    Muziek is uiteraard mijn grote passie en dan met name jazzmuziek. Die passie probeer ik over te brengen op de studenten. 
Omdat mijn passie samenvalt met mijn werk, vind ik dat ik het mooiste vak ter wereld heb. Toch ben ik daar min of meer toevallig ingerold, zeker waar het dansbegeleiding betreft. 
Mijn betrokkenheid bij de musical is minder toevallig: dat is een jeugdliefde die begon met het zien van de films met Fred Astaire en nooit is uitgedoofd. Zijn manier van dansen en de muziek waarop hij danste waren mijn eerste inspiratiebron. 
Nu haal ik mijn inspiratie vooral uit het werk van grote musical-componisten als Sondheim, Bernstein, Wildhorn en Schwartz.

    E-mail : d.frints@fontys.nl

  • Noortje van Gestel
    Noortje van Geste

    Docent Jazz basics

    Noortje studeerde in 2002 af aan de Rotterdamse Dansacademie (nu Codarts) als docent dans. Sindsdien is ze actief geweest als freelance danseres en danste ze in o.a. "Tarzan" de Musical (Joop van den Ende Theaterproducties). Daarnaast gaf ze internationaal les en werkt ze sinds 2011 met veel plezier en passie op Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg.

    mail : n.vangestel@fontys.nl

  • Annemarie Geurts
    Annemarie Geurts

    Docent Anatomie

    Ik ben sinds 1997 verbonden aan de dansacademie als (sport)fysiotherapeut. Dansers zijn in mijn ogen ook sporters: mensen die met een zo goed mogelijk fysiek optimaal willen presteren. Mijn collega’s en ik behandelen en begeleiden studenten vanuit mijn bedrijf: het SportMedisch Centrum Tilburg. Daarbij richten we ons ook op preventie.

    Ik geef daarnaast les in (toegepaste) anatomie. Ik vind het belangrijk dat studenten inzicht hebben in hoe hun lichaam functioneert. Ik probeer me zo goed mogelijk in te leven in de studenten en hun praktijk als uitgangspunt te nemen. Omdat anatomie al snel saai wordt, kies ik voor een praktijkgerichte aanpak waarin het begrip van hoe hun lijf optimaal functioneert, centraal staat. De theoretische ondersteuning die ik ze bied is een hulpmiddel waar ze in de praktijk veel profijt van kunnen hebben. Bijvoorbeeld om de kans op blessures en klachten te verminderen. 

Het werk op de academie verveelt nooit en biedt me een prachtige afwisseling naast mijn werk op het SportMedisch Centrum.

    E-mail: a.geurts@fontys.nl

  • Peggy Hegeman
    mm/2/7/d/78084_fullimage_Peggy_Hegeman.jpg

    Docent Zang

    Sinds 2004 hoofdvak docent zang aan de afdeling Musicaltheater.

    Studeerde zij hoofdvak solozang aan het Brabants Conservatorium bij de alt-mezzo Meta Bourgonjen. Na het behalen van het diploma “Docerend Musicus” is zij naar de operaklas van het Maastrichts Conservatorium gegaan, waar zij les kreeg van de Hongaarse tenor Bolditsar Koënch.
    Tijdens en na haar studie volgde Peggy masterclasses bij o.a. Marius van Altena, Bernard Kruysen en in Zwitserland bij Erwin en Gyury Schiffer.
    Peggy verleende haar medewerking aan radio-opnamen en maakte haar tv-debuut met de Maastrichter Staar. Daarnaast werkte zij mee aan diverse concerten, opera’s en operettes in binnen- en buitenland.
    Enkele rollen die zij vertolkte: L’Amour in Orfeo, Jenny in La Dame Blanche,
    The plaintiff in Trial by Jury, Micaëla in Carmen, Adele in Die Fledermaus, de Eerste Dame en Papagena in Die Zauberflöte en Oscar in Un Ballo in Maschera .

    Naast haar zangpraktijk heeft Peggy de leiding over het Souvenir Jeugdkoor te Tilburg, waar ze stemvorming, theorie en het repertoire verzorgt. Daarnaast wordt zij veelvuldig gevraagd als vocal coach bij diverse koren.
    In 2004 is zij cum laude afgestudeerd aan het Fontys Conservatorium te Tilburg met als hoofdvak koordirectie.

    Op dit moment is zij, naast hoofdvakdocent zang, docent zangtechniek en docent solfège aan de afdeling Musicaltheater, docent methodiek in het educatieve traject binnen Muziektheater Klassiek, en docent zang aan de masteropleiding van het Fontys Conservatorium in Tilburg.

  • Marjory Helstone
    Marjory Helstone

    Docent Creërend Musicaltheater Kunstenaar (CMK)

    Studieloopbaanbegeleider MTH3 en MTH4

    Opgegroeid in een warm land met een diversiteit aan culturen heb ik een brede belangstelling ontwikkeld voor dans, muziek en cultuur. Het zwaartepunt is uiteindelijk op dans komen liggen. 

Als danser heb ik gewerkt met de eerste jazzdansgezelschappen in Nederland, Djazzex en Black Vibration Dance Theater.
Als choreograaf ben ik betrokken geweest bij diverse internationale kunst en cultuuruitwisselingen waar dansers en choreografen uit verschillende culturen elkaar ontmoeten en samenwerken (Ghana, Vietnam, Suriname, India).

    
Na mijn dansopleiding is mij gevraagd om les te geven in het hbo-dansvakonderwijs. Ik was bezig het vak afro-jazzdans te ontwikkelen en verzorgde veel nationale en internationale dansworkshops. Ik ontdekte toen dat ik heel graag werk met jonge mensen die ook een passie voor dans hebben en dat ik graag wil bijdragen aan hun ontplooiingsmogelijkheden.

Als docent daag ik het liefst studenten uit om hun persoonlijke artistieke kwaliteiten verder te ontwikkelen en op zoek te gaan naar hun eigen passie en drijfveren. Ik wil hen de ruimte geven om hun persoonlijke, creatieve kwaliteiten te exposeren. Ik zet daarvoor diverse inspirerende leermiddelen in (praktijkvoorbeelden, muziek, nieuwe media, etc.). Het gaat om communicatie, waarbij delen en uitwisselen belangrijk zijn. 
Het vak vraagt van mij dat ik voortdurend meebeweeg, ik moet midden in de maatschappij staan en zelf een leven lang leren. Dat is een prettige bijkomstigheid.

    Hoe ik mezelf als docent zou typeren? Veelzijdig, werken vanuit verschillende invalshoeken, niet doorsnee, direct, energiek, gedreven. 
Tot mijn favoriete choreografen/regisseurs reken ik Bill T. Jones, Jiri Kylian, Forsythe en Akram Khan. Alvin Ailey American Dance Theatre is mijn nummer één dansgezelschap.

    mail: m.helstone@fontys.nl

  • Koen van der Hijden
    Koen van der Hijden

    Docent Acteertraining

    Als docent Theater bij Musicaltheater vind ik het onwijs inspirerend om te zien hoe studenten een sterk fysiek combineren met een mooie stem en acteertalent. Die combinatie vraagt veel van de studenten en ik vind het dan ook heel bijzonder om daaraan bij te mogen dragen op het gebied van spel. Informatie overbrengen, samen met studenten werken aan hun spelontwikkeling en samen scènes creëren vind ik aantrekkelijke kanten van werken in het onderwijs. 



    Theater zie ik als een manier van leven, zeker in combinatie met zang en dans.
 Hoewel ik nog maar net kom kijken als docent bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten, heb ik al veel bijzondere projecten mogen doen. De lessenreeksen bij ROC Artiest Theater in Eindhoven en verschillende voorstellingen voor uiteenlopende doelgroepen zijn hier mooie voorbeelden van. Dit jaar maak ik met collega Brigitte Joosten een voorstelling met Musicaltheaterstudenten uit leerjaar 1. Daar kijk ik erg naar uit!
Inspiratie haal ik uit toneel- en dansvoorstellingen die ik bezoek, maar ook uit alledaagse situaties.

    Ik voel me erg betrokken bij maatschappelijke ontwikkelingen en geef ook Burgerschapsvorming op het MBO. Als het even kan probeer ik in lessen de link te leggen tussen theater en de maatschappij om studenten maar ook het publiek te prikkelen.

    
Ik ben het type ‘georganiseerde’ docent. Ik ben gericht op de ontwikkeling van de studenten en bezig met hun toekomstige werkveld. In mijn lessen probeer ik een prettige en positieve sfeer te creëren en ik geef studenten de ruimte om ‘fouten te maken’ nu het nog kan. Proberen, experimenten en doen. Van je fouten leer je immers het meest!

    E-mail: k.vanderhijden@fontys.nl

  • Sari Hyväkkö
    Sari Hyväkkö

    Docent Klassiek Ballet

    Ik ben geboren in het Finse Helsinki, maar heb mijn opleiding genoten aan de wereldberoemde Vaganova Ballet Academie in het Russische Sint-Petersburg. Daar ben ik afgestudeerd als balletdocent/pedagoog voor het professionele werkveld: methodiek - didactiek van alle niveaus en pedagogie van klassiek ballet, karakterdans, historische dans en klassieke pas de deux.

    
Ik ben als danser verbonden geweest aan het Finse Nationale Theater en heb ik in Finland op freelance basis gewerkt als balletdocente aan vele dansscholen in het amateurveld, als choreograaf van tal van dansvoorstellingen van verschillende dansscholen, voor tv-programma’s en musical, en als danser in vele voorstellingen en shows.

    Sinds 1990 werk ik bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten als docente klassiek ballet (training en methodiek/didactiek). Daarnaast heb ik lesgegeven in historische dans, balletrepertoire en karakterdans. Op dit moment geef ik les aan de docentenopleiding (ook de flexibele deeltijdopleiding), de opleiding voor uitvoerend danser, de musical-opleiding en de vooropleiding dans. Ik ben verder actief als stagebegeleider van DOD studenten, SLB, assessor en lid van de examencommissie en opleidingscommissie.

    In mijn lessen staan de studenten uiteraard centraal. Ik vind het belangrijk om hen te stimuleren, uit te dagen en aan te moedigen maar ook ervoor te zorgen dat ze aan de eisen voldoen. Naast een correcte of goede techniek wil ik studenten hun eigen uitstraling, dansgevoel, presentatie en interpretatie laten ontwikkelen. In deze zoektocht stimuleer en help ik hen, zodat zij meer van ballet kunnen gaan genieten en meer in zichzelf en het eigen kunnen gaan geloven.
    Begrippen die mij als docent typeren zijn: professioneel, muzikaal, dansant, positief, open, zuiver, zorgvuldig, scherp/precies, respectvol, behulpzaam, serieus maar ook gevoel voor humor.

    E-mail: s.hyvakko@fontys.nl

  • Brigitte Joosten
    Brigitte Joosten

    Dramadocent

    Kernteam

    Lid Opleidingscommissie

  • Linda Lepomme
    Linda lepomme

    Artistiek Adviseur Musicaltheater

    Linda Lepomme behoort tot de afgestudeerden van de toenmalige musicalopleiding van het Hoger Instituut voor Dramatische Kunst, de Studio Herman Teirlinck in Antwerpen. Zij had o.a. de eer om België te vertegenwoordigen bij het Eurovisiesongfestival, heeft talloze malen opgetreden als presentatrice, en speelde in films en televisiereeksen, maar het musicaltheater is steeds de rode draad gebleven door haar professionele activiteiten. Onmiddellijk nadat zij haar diploma had behaald, werd Linda geëngageerd door Theater Arena te Gent, waar zij vele musicalhoofdrollen vertolkte, o.a. in Pas op, breekbaar, Berlin to Broadway, The Rocky Horror Show, The Fantasticks, Side by Side by Sondheim, Chicago, I Love my Wife, Driestuiversopera, Company, Grease en I’m Getting my Act Together and Taking It On The Road.

    Haar managementkwaliteiten bleven niet onopgemerkt, en van 1985 tot 2005 heeft Linda het artistieke directeurschap van de musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen gecombineerd met haar werk op de planken in een dubbelrol als manager en als actrice.

    Onder Linda’s leiding werd het Koninklijk Ballet van Vlaanderen met tientallen grote en kleine producties een begrip voor de musical in Vlaanderen en Nederland, en van 200o tot 2006 behoorde het tot de grote afnemers van de John Kraaijkamp Musical Awards. Daarnaast was Linda in deze periode op de planken te zien als o.a. Eliza in My Fair Lady, Hermelijn in Dear Fox, en Mrs. Anna Leonowens in The King and I. Linda werd in 2004 onderscheiden met de Bijzondere Prijs van de Jury van de Vlaamse Musicalprijzen voor haar bijdrage aan de ontwikkeling van het musicalgenre.

    Sinds 2005 is Linda verbonden aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten te Tilburg, waar zij als artistiek leider mee instaat voor de ontwikkeling en kwaliteit van de HBO-musicaltheateropleiding.

  • Alexandra van Marken
    Alexandra van Marken

    Docent Creërend Musicaltheater Kunstenaar (CMK)

    Alexandra is een Nederlandse zangeres en actrice die haar diploma behaalde aan het
    Hoger Instituut voor Dramatische Kunst te Antwerpen, beter bekend onder de naam
    Studio Herman Teirlinck. Ze speelde in 1988 de hoofdrol (Sally Bowles) in “Cabaret” met Willem Nijholt als MC. Daarna nam ze in de creatie van de musical “Zeldzaam” weer de vrouwelijke hoofdrol (Pop) voor haar rekening. Aansluitend ging ze eigen theatershows maken waarvan er een drietal op CD te verkrijgen zijn.
    In 2001 lokte de musicalbühne haar opnieuw en was ze te zien in de musical Grace. Voor die rol sleepte ze een nominatie in de wacht voor de gewaardeerde John Kraaijkamp Musical Awards voor Beste Vrouwelijke Bijrol.

    Alexandra werkt nu steeds meer achter het toneel als regisseur en spelcoach voor aanstormend talent bij diverse professionele opleidingen.

  • Ken Molineux
    Ken Molineux

    Docent Musical-Jazz

    Ken volgde zijn opleiding in zijn geboortestaat California. Na zijn opleiding trad hij op in diverse theaters en tv-shows. Na zijn komst naar Nederland danste hij bij Novomundo waar hij later ook choreografeerwerk voor zijn rekening nam. Ken verleende zijn medewerking aan The Vixens, Rat Pack jr, American Showcase dinnershow en de Lama's National Tour.

    E-mail : k.molineux@fontys.nl

  • Inge Mulder
    Inge Mulder

    Docent Spreekstemscholing

  • Sanne Nagtzaam
    Sanne Nagtzaam

    Drama docent

    Sanne studeerde af in 2012 aan de Academie voor Theater.
    Werkervaring:

    2012 – Heden Spel docent Musical
    Monoloogtraining, 3e en 2e jaars musicaltheater
    Fontys Hogeschool voor de Kunsten, Tilburg

    2012 - Heden Trainingsactrice Esthea
    Trainingsactrice binnen de psychiatrie
    Esthea, Deventer

    2012 – Heden Actrice in ‘Ter Plekke’, Afslag Eindhoven
    Improvisatietheatervoorstelling in de schouwburg.
    Onder regie van Martijn Bouwman, Afslag Eindhoven.

    2012 – Heden Regisseuse Conservatorium
    Conservatorium, 3e jaars klassieke zang
    Fontys Hogeschool voor de Kunsten, Tilburg

    2012 – Heden Educatie United-C
    Begeleiden performances middelbare scholen
    United-C, Eindhoven

    2012 – Heden Regisseuse LDDL
    Amateur volwassenen
    Leuker dan de leesclub, Tilburg

    2012 – Heden Regisseuse Revue
    Revue amateur volwassenen
    De Brink, Roosendaal

    2012 – Heden Spel docent Dulcinea
    Improvisatie theater, amateur volwassenen
    Dulcinea, Eindhoven

    2012 Actrice tv-commercial AH
    Tv-commercial Albert Heijn
    In Case Of Fire, Amsterdam

    2012 Trainingsactrice Communicatie
    Trainingsactrice 4e jaars Communicatie
    Fontys Communicatie, Tilburg

    2012 Trainingsactrice Journalistiek
    Trainingsactrice minor Journalistiek
    Fontys Hogeschool Journalistiek, Tilburg

  • Esther Nederpelt

    Docent Modern-Jazz

    Esther studeerde in 2004 af aan de opleiding Docent Theaterdans aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam. Haar dansmateriaal is geïnspireerd op een fysiek spel tussen kracht en ontspanning, een vloeiende flow met daarin een dynamische explosie van energie en niet te vergeten: 'fun & expressing the love for dance'.
Na haar opleiding gaf zij les aan en coachte de meest uiteenlopende groepen: jeugdgedetineerden, studenten, kinderen, ouderen, van beginners tot gevorderden en in meerdere stijlen: jazz, modern, latin, streetdance en pilates. 

    Met de kinderdansvoorstelling Anders Is Cool en haar eigen voorstellingen en choreografieën danste Esther door heel Nederland.

    In 2007 en 2008 danste zij in New York in o.a. The Next Stage Project, het Ko-Ryo Dance Theater en het Labirinth Dance Theater.
Esther geeft momenteel les in modern en jazz op diverse dansacademies en in verschillende projecten, danst en choreografeert in en voor diverse opdrachten en geeft choreografie- en danscoaching aan dansers, dansmakers en theaterspelers, zowel amateur als professioneel.

    E-mail : e.nederpeltlazarom@fontys.nl

  • Yvonne van de Pol
    mm/6/c/d/44772_fullimage_YvonnevandePol_jpg__%282%29.jpg

    Studieleider Academie voor Muziek- en Musicaltheater


    Yvonne van de Pol studeerde viool en altviool aan de conservatoria van Tilburg, Amsterdam en Brussel. Na haar studie richtte ze haar eigen Agency voor Strijkers genaamd STRIJKT op. Daarmee gaf ze overal ter wereld concerten en werkte samen met vele artiesten, ensembles en projecten waaronder; Guus Meeuwis, Caro Emerald, Blᴓf, Racoon, DasPop, Vrienden van Amstel Live, Pete Philley and Perquisite, Gino Vanelli, Daniel Johnston & BEAM, diverse klassieke symfonische orkesten, theatergezelschappen en ensembles.

    Daarnaast was ze zakelijk leider bij Stichting L’Avventura, event manager bij het Chelsea Museum of Modern Art in New York en als productieleider verbonden aan diverse producties in binnen- en buitenland.

    Momenteel speelt Yvonne in het Lunapark ensemble, Trio Tivoli en BZB. Ze is bestuurslid bij Binnenstad Management Tilburg en commissielid van de Kruikenconcertcommissie

    Sinds 2012 is Yvonne van de Pol studieleider van de nieuwe Academie voor Muziek- en Musicaltheater.

  • Harry Ruijl
    mm/9/0/7/34224_fullimage_Harry_Ruijl_2.jpg

    Docent Zang

    Harry Ruijl studeerde, na een afgesloten studie Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit van Leiden, en Solozang aan de conservatoria van Maastricht, Brussel en Utrecht waar hij werkte met Mya Besselink, Lode Devos en Udo Reinemann.
    Na een uitnodiging voor een workshop bij de legendarische zangeres Elisabeth Schwarzkopf, ging Harry op haar aanraden werken met Professor Hanno Blaschke, docent aan de Musikhochschule in München.
    Vervolgens werkte hij met onder anderen Arrigo Pola in Modena (I) aan de Italiaanse techniek en het Italiaanse repertoire, met Gisela Aulmann in Gummersbach (D) aan het Duitse Repertoire, met Hisako Tanaka in Parma (I), Ronald Dijkstra en James McCray in Nederland en Axel Everaert in Brussel.
    Momenteel coaching door de bariton Carmelo Corrado Caruso in Noto (Sicilië).
    Volgde cursussen bij Professor Coblenzer in Zürich en Wenen om zich te verdiepen in diens techniek.
    Articulatielessen bij Frau Schrotzberg, een medewerker van Horst Coblenzer, in München.
    Verdiepte zich geruime tijd in de Svend Smith methode door middel van logopedie-sessies en in de Alexander-techniek.
    Cursussen 1 en 2 van de Jo Estill-voice training.
    Hij zong en zingt veelvuldig concerten, opera’s en liederen in binnen –en buitenland.
    Momenteel is het zwaartepunt meer op het lesgeven komen te liggen (ontwikkeld tot een zangdocent in diverse zangstijlen).
    Jarenlang verbonden als zangdocent aan het Koorenhuis in Den Haag, en heeft 4 jaar lesgegeven aan de Frank Sanders Akademie In Amsterdam.
    Zangdocent aan de MusicAllFactory afdeling Volwassenen van het Factorium te Tilburg.
    Sinds enige jaren doceert hij aan de vakopleiding van de Fontys Hogeschool van de Kunsten te Tilburg, eerst bij de afdeling Musicaltheater en vanaf dit studiejaar ook bij de afdeling Muziektheater Klassiek.
    Verder is hij bij de Fontys Hogeschool voor de Kunsten sinds enkele jaren onderzoek coach bij de Masteropleiding en sinds dit studiejaar ook studieloopbaanbegeleider bij diezelfde Masteropleiding.

  • Paul Spoelstra

    Docent Solfège

    Als muziekdocent op een dansacademie heb ik te maken met een zeer heterogeen gezelschap. Van studenten die weinig van muziek weten tot studenten die al heel lang een instrument bespelen. Wat ze wel delen is hun interesse voor muziek.

    In mijn lessen probeer ik altijd een koppeling te maken tussen muziek en dans. Door bij verschillende muziekstromingen een voorbeeld te laten zien van hoe hedendaagse choreografen op een inspirerende manier omgaan met de muziek. Het is belangrijk dat studenten beseffen dat je als danser en choreograaf in zekere zin afhankelijk bent van muziek. Daarom vind ik dat het vak ook beslist in het programma van een dansopleiding thuishoort.


    In mijn beginperiode als docent aan de Dansacademie waren choreografen als Kylian en Van Manen een bron van inspiratie. Zij volgen in hun creaties de muziek op de voet! De beweging en emotie in de door hen gebruikte muziek voelen zij haarfijn aan. De zoektocht naar inspirerende muziek gaat bij hen duidelijk vooraf aan het creatieve proces van choreograferen. De muziek leidt hen. 
Muziek is voor mij ook leidend. Het is mijn eerste passie. Ik ben altijd op zoek naar mooie, interessante, boeiende muziek, die je als het ware in hypnose brengt en alles om je heen doet vervagen of vergeten. Daarnaast vind ik ook de visuele kracht van uitvoerende muzikanten – livemuziek dus – fascinerend. Door alle genres heen: klassiek, jazz, pop, wereldmuziek. 


    Mijn interesse in dans vindt ook zijn oorsprong in het visualiseren van muziek, maar dan door middel van beweging. De fascinerende manier waarop choreografen en dansers dit kunnen doen, kan een intense manier van muziek beleven tot stand brengen. 
Zelf ben ik geen danser op hoog niveau, maar ik kan wel volop genieten van bijvoorbeeld een potje beginners-salsa.
Daarnaast geniet ik natuurlijk ook volop van muziek luisteren (en maken).

    Wat persoonlijke favorieten zijn de langzame delen uit de pianosonates van Mozart in het genre klassiek, de hypnotiserende klanken van tenorsaxofonist Toon Roos in het genre jazz, de prachtige zang en bijzondere muzikaliteit van Mayra Andrade in de wereldmuziek en de fenomenale gitaarkunst van Jimi Hendrix binnen de popmuziek.
Mijn andere grote passies zijn vooral de natuur en de zee. Wat je daar aan visueel spektakel aan kunt treffen vind ik overweldigend.

    E-mail: p.spoelstra@fontys.nl

  • Janis Sutton

    Janis Sutton

    Docent Tapdans


    Tapdans werd lange tijd beschouwd als een vorm van pure entertainment. Pas de laatste jaren wordt het gezien als een dynamische kunstvorm die zich kan meten met andere stijlen binnen de dans. Het is een complexe, uitdagende en energieke vorm van dans die een grote fysieke fitheid vergt en veel gevoel voor ritme en timing. 
Om jezelf tap steps en combinaties eigen te maken moet je je zeer bewust zijn van de muziek waarop je de bewegingen uitvoert.

    
Ik denk dat ik als docent veeleisend ben en zeer aanwezig. Soms een beetje ongeduldig maar altijd reëel en met een gepaste dosis humor. Met mijn methoden daag ik de studenten uit om de huidige, innovatieve manier van tapdansen onder de knie te krijgen. Daarbij draait het zowel om kennis als om uitvoering en plezier in het dansen. Ik stimuleer mijn studenten om kritisch te zijn, zichzelf voortdurend vragen te stellen. De lat ligt bij mij hoog, maar met de juiste motivatie en een goed gevoel van eigenwaarde kun je als student elk doel bereiken. Ik ben er om je daarbij te helpen.

Als tapdanser heb ik veel bijzondere en ook dankbare momenten beleefd. Ik heb over de hele wereld gereisd en fantastische mensen ontmoet of er zelfs mee gewerkt. Ik geef bovendien al weer vele jaren les om mijn kennis van tapdansen met anderen te delen. Ik denk dat ik met mijn achtergrond unieke ervaringen op mijn studenten kan overbrengen en waardeer hun oplettendheid en toewijding.

    Zelf ben ik opgeleid aan de Royal Academy of Dance in Londen en aan de Imperial Society of Teachers of Dance, waar ik nog altijd contact mee onderhoud. De geweldige docenten waar ik les van heb gehad zijn voor mij uitgegroeid tot rolmodellen die mij blijven inspireren.
 Ik heb na mijn dansopleiding onder andere gewerkt voor de Blackpool Tower Company, EMI, de televisiestudio’s van de BBC en Yorkshire Television, en musicals door heel Europa. Daarnaast heb ik inspiratie opgedaan bij grote evenementen op mijn vakgebied, zoals U.K. Dance, New York Tapdance Festival en Chicago Human Rhytm Project.
 Naast de dans zijn mijn zes honden mijn grootste passie.

    E-mail: j.sutton@fontys.nl

  • John Wisman
    John Wisman

    Docent Klassiek Ballet

    Mijn danscarrière begon op 11-jarige leeftijd bij de vooropleiding van Marja Ronda in Maastricht. Vijf jaar later werd ik aangenomen op de Scapino Dansacademie (nu: Nationale Ballet Academie) die ik in 1976 heb afgerond. Ik heb vervolgens als uitvoerend danser gewerkt bij Dance Works Rotterdam, het Nationale Ballet en het Nederlands Danstheater en vervolgens als tweede solist bij het Nationale Ballet en The Royal Winnipeg Ballet in Canada. In de ruim 14 jaar dat ik professioneel heb gedanst, werkte ik onder een keur aan bekende choreografen, waaronder Van Manen, Kilian, Van Dantzig, Van Schayk en Balanchine. Daarnaast heb ik ook zelf een aantal werken gechoreografeerd.

    Voor mijn talenten als danser en choreograaf kreeg ik in 1981 de eerste Aanmoedingsprijs van het Danserfonds ’79 en met een speciale studiebeurs van het voormalige CRM naar de School of American Ballet gegaan.

    Vanaf 1991 heb ik me vooral gewijd aan choreografie en dansonderwijs. De eerste jaren zwierf ik als freelance docent en choreograaf over de hele wereld. Ik maakte onder andere balletten voor nationale en internationale dansgezelschappen zoals het Scapino Ballet Rotterdam, Introdans, Krisztina de Châtel, Staats Ballet München, Ballet Victor Ullate Madrid en Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Ik heb verder gewerkt als balletmeester, repetitor en assistent bij Jan Fabre en les gegeven bij de Heinz Bosl Stiftung in Munchen, bij P.A.R.T.S de school van Anna Teresa de Keersmaeker, bij Ultima Vez van Wim Vandekeybus en bij het Nationale Ballet.

 Sinds 1999 ben ik als docent Klassieke Dans verbonden aan de Fontys Dansacademie.

    Daarnaast geef ik ook buiten de academie les, onder andere bij de Dans Ateliers in Rotterdam en de Henny Jurriëns Stichting in Amsterdam. Ook liggen er uitnodigingen om les te gaan geven bij The Royal Winnipeg Ballet en The Boston Ballet (VS) inclusief de scholen die aan deze gezelschappen verbonden zijn. 


    E-mail : j.wisman@fontys.nl