Oud studenten over de opleiding

  • Mahfoud Mokkadem

    Veelzijdig beroep

    'Mijn naam is Mahfoud Mokaddem, alumnus van de academie voor theater in Tilburg. Ik heb de docentenopleiding gevolgd en studeerde in 2018 af. De eerste schooldag maakte ik tijdens de dramaturgieles al duidelijk waarvoor ik hier kwam: kennis. De kennis die ik op zou doen aan de academie, zou als fundament fungeren om mijn creatieve eigenheid neer te kunnen zetten. En dat is gelukt. Naast dat ik veel les geef aan jongeren in Rotterdam, maak ik vooral theater en acteer ik. In het afgelopen jaar speelde ik bij het Nationale Theater, vertolkte ik een hoofdrol in de boekverfilming De Belofte van Pisa en ga ik op het Nederlands Filmfestival in première met de kortfilm Smaak.

    Tip voor nieuwe theatermakers

    Mijn tip aan de nieuwe lichting studenten is dan ook: blijf trouw aan jouw eigen passie en ambities. Benut de komende vier jaar goed door een netwerk te bouwen waar jij, de academie en het werkveld rijker van wordt. Het zal niet altijd even makkelijk zijn, maar het is soms goed om jouw eigen ideëen ‘even’ te parkeren en het schoolse leven even te omarmen. Denk in lange termijn, want je hebt 4 jaar aan de academie. Genoeg tijd om aan jouw basis te werken'.

    Sfeerafbeelding Fontys

  • Stefan van Hees

    Mensen verbinden door community art

    “We maken theater voor mensen die er van huis uit eigenlijk niets mee doen. Als regisseur community art in Rotterdam ga ik de wijk in, ga ik met mensen in gesprek en signaleer maatschappelijke issues. We kijken naar de verhalen en gebruiken deze als input voor het theater. Dit is een echte uitdaging, omdat theater niet iets is wat deze mensen in eerste instantie boeit. Daarom bouw ik een vertrouwensband op met deze mensen. En die band wordt een langdurige relatie. In de community art is het belangrijk om de deelnemer specialist te maken. Deze mensen moedigen we aan om op het podium te gaan staan om hun verhaal te vertellen. Dat is in eerste instantie super eng voor ze, maar na een eerste podium ervaring vinden ze het zo fantastisch. En daar doe ik het voor. 

     De nieuwe docerende theatermakers
     “We zitten in een veranderende maatschappij, vooral op het vlak van media en technologie. Mensen worden steeds meer individualistisch. Waar wij, als docerend theatermaker, goed is zijn is het bij elkaar brengen van mensen. Je staat midden in die veranderende maatschappij. Je bent geen kunstenaar die op een eiland zit. Want dan weet je niet wat er gaande is en drijf je af. Je bent juist een bruggenbouwer tussen die mensen. Daarom ben je ook constant bezig met pionieren en investeren. Deze zoektocht en het vertalen naar een artistiek product zijn de ingrediënten die voor mij dit werk interessant maken.

  • Esther de Bruijn

    Theater in de maatschappij

    'Momenteel werk ik als theatermaker in een verslavingskliniek. Vanuit een stichting die de nadruk wil leggen op talent bij mensen met verslavingsproblemen en psychische problemen ben ik gevraagd theater te komen maken. Vanuit hun persoonlijke verhalen ga ik hier te werk om een voorstelling te maken. Hun levensverhalen, verhalen over de periode van verslaving en vooral de periode van herstel. Dit zijn verhalen die we meestal niet horen en ik vind het belangrijk om juist die verhalen en die mensen in de spotlight te brengen. 

    Daarnaast werk ik met bij een theaterwerkplaats voor mensen met een verstandelijke beperking. Ook hier ga ik in mijn werk als docent en maker op zoek naar wie zij zijn, hoe zij naar de wereld kijken en samen met hen ga ik het theatrale onderzoek aan. Om dit vervolgens met de wereld te delen.'

    Visie

    'In een tijd waar het verschil tussen arm en rijk zo groot is, waar zoveel mensen buiten de boot dreigen te vallen en waar de verbinding onderling vaak kwijt is, geloof ik dat theater van grote waarde kan zijn. Theater kan mensen met elkaar verbinden en in dialoog laten gaan. Ik geloof dat we elkaar beter kunnen begrijpen door middel van theater en dat is precies wat ik wil doen als docent en maker. Hierdoor ben ik van mening dat het goed is buiten de gebaande paden van het theater te treden. Dat we de wijken in moeten gaan, de plekken en mensen moeten opzoeken die we niet goed kennen en dat daar de magie van theater van grote maatschappelijk en culturele waarde kan zijn.'

    Tip voor nieuwe studenten

    Durf je eigen pad te bewandelen. Durf te zoeken naar waar jouw hart sneller van gaat kloppen, durf jezelf tegenover de vreemde ander te plaatsen en vanuit daar verhalen te zoeken, te vinden en nieuwe verhalen te creëren.

  • Peter van der Heijden

    Theater voor mensen met een verstandelijke beperking

    Peter werkt met vmbo-jongeren die niet snel met theater in aanraking komen. Betrokkenheid, verbinden en samenwerken is erg belangrijk. Hij zette samenwerkingsprojecten op tussen Scala in Breda en Tiuri, een theaterwerkplaats voor mensen met een verstandelijke beperking. Dit project was erg succesvol en leverde hem een TalentTour prijs van het ROC West-Brabant op.

    De onderzoekende houding en een scherpe intuitie ontwikkelde hij tot sterk theatermaker met een steeds autonomer wordende signatuur. Zijn inzet leverde hem ook de Jacques de Leeuwprijs op in 2018