Jelle de Haas over de opleiding Elektrotechniek

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?

Ik heb eerst de opleiding Mechatronica op het mbo gedaan. Deze opleiding is heel breed, het nadeel daarvan is dat je van alles wel iets weet, maar nergens zoveel van weet dat je er echt iets mee kan. Daardoor wilde ik een specifiekere opleiding gaan doen. Zo ben ik uitgekomen bij Elektrotechniek. Tijdens de mbo-opleiding merkte ik namelijk dat mijn interesse vooral lag bij de kleine elektronica, zoals bijvoorbeeld in telefoons en laptops en niet bij de grote motoren of hoogspanning.

Waarin is de opleiding onderscheidend?

De onderwerpen die aan bod komen zijn per school verschillend. Zo legt Avans, in Den Bosch, meer de focus op zwaardere elektronica en PLC besturing, waar Fontys zich meer richt op de kleinere elektronica samen met digitale en software techniek. De theoretische lessen worden veel afgewisseld met praktijklessen, deze combinatie leert makkelijk en houdt het leuk.

Het grootste voordeel is denk ik dat je eerst de basiskennis krijgt met twee jaar les en daarna pas stage.

Ook is een groot voordeel dat in de eerste twee jaar je eigenlijk vier hoofdvakken hebt (wiskunde, analoge techniek, digitale techniek en software design). Deze stromen veranderen niet waardoor je een duidelijke hoofdstroom hebt en ook echt de progressie die je maakt goed merkt. De technische vakken hebben zowel theorie als praktijkuren, dit betekent dat je veel van de theorie ook meteen de praktijk kan toepassen.

Wat is je ervaring tot nu toe?

Mijn ervaring is heel positief. Het bevalt mij veel beter dan ik had verwacht, ook al was ik erg zeker van mij keuze. Je hebt een studieloopbaanbegeleider die betrokken is bij je voortgang en persoonlijke situatie. Hierdoor voel je je ook meteen thuis.

Er hangt een prettige sfeer op school en de docenten zijn betrokken en altijd bereikbaar. Het is erg prettig dat de opleiding kleinschalig aanvoelt. Iedereen die je nodig hebt, heeft een bekend gezicht.

Heb je om een bepaalde reden gekozen om te gaan studeren in Eindhoven?

Een heel groot voordeel van de locatie is dat in de regio Eindhoven de meeste en grootste techniekbedrijven zitten. De school heeft hier ook goede contacten mee. Dit alles zorgt ervoor dat het makkelijk is met het regelen van een goede stage, veel keuze in waar je gaat werken als je klaar bent of misschien wel een mooi bedrijf om naast je studie een paar uur te gaan werken.

Sfeerafbeelding Fontys