Sprint naar content
Placeholder for Fontys video
Om alle kennis en vaardigheden te leren, combineren we theorie met praktijk. Wat je leert, breng je direct in de praktijk."

 

Opbouw

In het eerste jaar ontwikkel je jezelf tot assistent-fysiotherapeut. De kennis en vaardigheden die je hiervoor nodig hebt, ga je jezelf toe-eigenen. Je krijgt intensieve begeleiding van een leerprocesbegeleider (docent) en studiecoach (docent). De verworven kennis en vaardigheden pas je direct toe tijdens praktijklessen, in het werkveld bij echte patiënten en bij je medestudenten. Er is veel ruimte voor samenwerken met medestudenten, het werkveld en binnen Fontys.

Als student sta je aan het stuur van je eigen opleiding. Je kunt bijvoorbeeld zelf invulling geven aan je portfolio en keuzes maken welke workshops je volgt.

Indeling eerste jaar

  • Er zijn 4 modules van 10 weken waarin je met verschillende onderwerpen aan de slag gaat. Binnen elke module staat een echte beroepsuitdaging centraal. Per module is er zoveel mogelijk een vast weekritme. Dit betekent dat het rooster en de leeractiviteiten er elke week hetzelfde uitzien. In de volgende module kan het weekritme er weer anders uitzien.
  • De studiebelasting is gemiddeld zo’n 36-40 uur per week. Dit bestaat uit 13-15 uur docentcontacttijd, samenwerken met je medestudenten, ervaringen opdoen in de praktijk en zelfstudie.

Studieadvies

Uiterlijk aan het einde van het eerste studiejaar (propedeusefase) krijgen alle eerstejaarsstudenten een studieadvies: een advies over de voortzetting van de opleiding. Dit studieadvies is niet bindend.

In het tweede studiejaar werk je verder aan je ontwikkeling tot fysiotherapeut en neemt de moeilijkheid van de casussen en de zelfstandigheid rondom het oplossen ervan toe. Dit jaar bestaat uit 2 modules van 10 weken en 1 module van 20 weken. De studiebelasting is vergelijkbaar als in jaar 1. In de laatste module is het onderwerp ‘de complete patiënt’ waar eerder opgedane kennis samenkomt.

Je volgt een module van 20 weken die bestaat uit een stage, aangevuld met begeleiding en workshops. Ook volg je een minor (keuzeprogramma) van 20 weken. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een profileringsminor binnen Fontys Paramedisch. Zo focus én verdiep jij je op één thema uit de gezondheidszorg en word je daarin specialist. Je ontwikkelt je hiermee tot dé toekomstig zorgprofessional en je bouwt een breed netwerk op.


De minoren die we aanbieden binnen Fontys Paramedisch zijn:

  • Exploring Health Behaviour
  • MADE for Allied Healthcare (Measurement, Analysis, Design & Exploration for Allied Healthcare)
  • Zorg in beweging: tijd voor frisse blikken!
  • Anders denken, anders doen; zorgvernieuwing in en met de praktijk

Uiteraard kun je ook kiezen voor een minor aan een andere hogeschool, in het buitenland of bij een andere opleiding van Fontys. Of je kiest voor een stage in het buitenland.

Het vierde jaar bestaat uit twee afstudeeruitdagingen. De eerste beroepsuitdaging bestaat uit een stage van 20 weken. De tweede beroepsuitdaging staat in het teken van je afstudeeronderzoek. Daarnaast biedt Fontys jaartrajecten aan waarbij je stage en onderzoek combineert op een professionele werkplaats.

Na het succesvol afronden van je studie mag je de titel Bachelor of Science gebruiken en ben je klaar om als professional het werkveld in te gaan. De meeste afgestudeerden vinden binnen één jaar een baan. Ook kun je verder studeren of bijvoorbeeld het werken combineren met het volgen van een master.

Direct vanaf de start vindt ‘leren in de praktijk’ plaats. Je gaat vanaf dag één jezelf ontwikkelen in het nationale- en/of internationale werkveld, op de plekken waar je later ook je beroep kan uitoefenen. Hierdoor ervaar je wat het beroep daadwerkelijk inhoudt, kom je direct in contact met patiënten en ontdek je hoe jij je wilt ontwikkelen. Daarnaast leer je ook van én met andere disciplines tijdens je studie.

Denk bij het praktijkleren aan een oriënterende stage van enkele dagen in een eerstejaarsmodule tot een afstudeeruitdaging in jaar 4.

Aan de slag met beroepsuitdagingen
Wij vinden het belangrijk dat je al vanaf de eerste dag van je studie zoveel mogelijk werkt zoals je straks ook als zorgprofessional gaat werken. Dit betekent dat je in modules van 10 of 20 weken aan de slag gaat met uitdagingen. Deze uitdagingen komen uit het werkveld waarvoor jij wordt opgeleid. We noemen dit beroepsuitdagingen. Met het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en een beroepshouding breng je deze uitdagingen tot een goed einde.

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Wat je moet weten en kunnen na een module, noemen we leeruitkomsten. Door deze leeruitkomsten is voor jou helder wat het verwachte niveau aan het einde van elke module is.

Hoe ziet het studeren er dan uit?

Leren wordt dus gekoppeld aan échte vraagstukken uit de praktijk waar je samen met anderen aan werkt. Je doet dit met je medestudenten, docenten, mensen uit de praktijk (vak experts) én cliënten. Jij staat aan het stuur, met leerprocesbegeleiders die je begeleiden en ondersteunen. Je doet dit door het verzamelen van feedback, zodat je jouw leerproces bij kunt sturen. Door vanaf het begin veelvuldig in contact te komen met jouw toekomstige werkomgeving én cliënten vorm je een goed beeld van wat er van jou verwacht wordt als startend professional.

Blended onderwijs

Het onderwijs is ‘blended’. Dit betekent dat leren zowel plaatsvindt op de campus, in de praktijk en online. In de online leeromgeving heb je toegang tot ondersteunende leermaterialen en verzamel je feedback. Zo kun jij tijdens de lesweken in je eigen tempo en op jouw manier de theorie en feedback bestuderen. Vervolgens kun je dit op school en in de praktijk toepassen en verder verdiepen. Juist dit maakt dat je écht leert.

Sta jij graag aan het stuur van je eigen studie? Kom dan bij ons studeren!

Fontys Paramedisch staat voor kleinschalig toponderwijs waarbij jij aan het stuur staat. Je leert door te doen, online, op de campus én in de praktijk. Zo ontwikkel jij je tot een toekomstbestendige zorgprofessional. We hopen je volgend studiejaar te mogen verwelkomen!