Open ICT Labs

Fontys Hogeschool ICT gaat voor nieuwe leeromgeving

De locaties van Fontys Hogeschool ICT (zowel Eindhoven als Tilburg) hebben geen traditionale klaslokalen, maar zijn omgetoverd tot een groot Open ICT Lab, oftewel OIL. Met de komst van deze OIL’s is een grote stap genomen om vernieuwend, innovatief onderwijs te kunnen aanbieden.

Wat is precies een OIL? Waarom is het zo vernieuwend? Een interview met Yvette Friebel, o.a. coördinator huisvesting Fontys Hogeschool ICT.

Leg eens uit…wat is precies een OIL?
Een OIL is een leeromgeving die ruimte biedt aan 150 studenten in Eindhoven en 120 in Tilburg. Deze leeromgeving is bedoeld om activiteitgericht te leren, dus niet alleen leren uit instructie door een docent die voor de klas staat. Het is ook bedoeld voor groepswerk, een gesprek te voeren met je semestercoach, het volgen van een gastcollege…en natuurlijk ook om af en toe te chillen. Een leeromgeving dus waarbij diverse soorten activiteiten worden ondergebracht. Van werkplekken tot concentratieplekken, alles wordt gecombineerd in een ruimte. Zeer multifunctioneel dus.

Waarom is gekozen voor een OIL?
V
oorheen zaten de studenten in een eigen klaslokaal, maar dit was niet optimaal. Zo was er een grote behoefte aan ruimtes waar je ook rustig kunt werken of voor het groepswerk. Daarnaast sluit de OIL ook meer aan op de didactiek die we voor ons zien bij FHICT: meer vraaggestuurd leren. Met de komst van de OIL brengen we ook een stukje kleinschaligheid in ons grote instituut terug. Hierdoor creëren we meer een community-gevoel.

Kun je eens beschrijven hoe dan de gemiddelde dag voor een student en docent er uitziet in de OIL? Een student zit vijf dagen in de week in de OIL. In principe worden alle onderwijsactiviteiten in de OIL verzorgd (met uitzondering van specifieke lab-activiteiten en bijv. excursies etc.). Een student is hierbij vrij om te gaan zitten waar hij of zij wil. Soms zal de student behoefte hebben aan rust. Je kunt dan terecht bij één van de concentratieplekken. Soms heeft de student behoefte om met een projectgroep samen te werken. Daar zijn ook voldoende plekken voor. Kortom: voor ieder wat wils. Voor de docenten is het ook een nieuwe uitdaging. Zij zullen in groepen van zes een dagdeel het onderwijs verzorgen. Zij geven instructie, voeren gesprekken of zijn zelf aan het werk in de OIL. Voor de docenten is de OIL namelijk ook hun werkplek. Zo wordt de verbinding tussen de student en de docent nog kleiner.

Er is zowel een OIL in Eindhoven als Tilburg, zijn deze hetzelfde? De OIL in Tilburg is niet gelijk aan die van Eindhoven. In Eindhoven is de OIL echt opgezet als een soort van experiment samen met huisvesting. Dit alles met het oog op de nieuwbouw (september 2020 voor Eindhoven, eind 2019 voor Tilburg). We kunnen dan goed bekijken wat er wel of wat er niet werkt. Op die manier kunnen we straks de nieuwbouw precies inrichten op de behoefte van de student en de docent. Er zullen dan ca. vijftien OIL’s komen en die zullen ook allemaal niet identiek zijn aan elkaar. Hierdoor heeft de OIL in Eindhoven net wat meer nieuwe snufjes. In Tilburg is de insteek meer gericht op de groei van het instituut en het tekort aan lokalen. Met betrokken docenten is besproken wat past bij de doelgroep. Zo is er uiteindelijk in Tilburg gekozen voor een paar afsluitbare ruimtes voor groepswerk en in Eindhoven voor spreekkamers.

Mag iedereen gebruik maken van de OIL? De OIL zal worden gekoppeld aan een bepaald semester of semesters.. Vervolgens wisselt dit weer met andere profielen/semesters in de loop van het studiejaar.

Wanneer is de OIL een succes? Als studenten beter worden gefaciliteerd, ze zich prettig voelen en iedereen kan leren op de wijze die het beste bij de persoon past. Docenten zouden moeten herkennen dat we ook sterker onze didactiek kunnen toepassen.

Yvette Friebel - Manager Bedrijfsvoering Yvette Friebel - Manager Bedrijfsvoering

Open ICT Lab - Campus Rachelsmolen Eindhoven Open ICT Lab - Campus Rachelsmolen Eindhoven