Sprint naar content

Trend Research & Concept Creation in Lifestyle

  • 4 jaar
  • Nederlands
  • Hbo-bachelor
  • Voltijd
Tilburg

Agenda

  • Open dagen
  • Proefstuderen
  • En meer...

Vanaf het moment dat je geboren wordt tot je laatste dag, onze levens veranderen constant. Maar niet alleen wijzelf, ook de wereld om ons heen verandert. Met de opleiding Trend Research & Concept Creation ontwikkel je voelsprieten voor deze veranderingen. Je gaat uitzoeken wat er speelt en wat dat met mensen doet om ideeën te kunnen ontwikkelen die het leven van deze mensen beter maken.

Over de opleiding

We also offer this programme in English. Interested in the English programme?

Bij deze creatieve hbo-opleiding leer je concepten ontwikkelen, verbeelden, presenteren en realiseren waarbij kwaliteit van leven centraal staat. Je ontwerpt lifestyleconcepten aan de hand van vraagstukken uit de praktijk. Dit doe je altijd op basis van onderzoek, trendanalyse en toekomstdenken en altijd met oog voor het hele ecosysteem waar wij als mensen deel van uitmaken.

Na deze opleiding ben je een creatieve professional die verandering in gang kan zetten door lifestyleconcepten die bijdragen aan een duurzame samenleving en een menswaardige toekomst.

Waarom opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle?

  • Je werkt aan betekenisvolle creatieve concepten die de kwaliteit van leven verbeteren. Hiermee draag je bij aan een vitale, duurzame en inclusieve samenleving.
  • Je leert hoe je creativiteit combineert met maatschappelijke betrokkenheid, zakelijkheid en ondernemerschap.
  • Je werkt aan concrete praktijkprojecten voor (profit en non-profit) opdrachtgevers.
  • Je combineert een stevige theoretische basis met praktijkgericht werken.
  • Je leert hoe je een onderscheidende visie ontwikkelt.
  • Je doet volop internationale ervaring op.
 

Wat ga je leren?

Bij deze hbo-opleiding van Fontys Tilburg leer je creativiteit combineren met zakelijkheid en hoe je dit inzet voor organisaties en overheden die vorm willen geven aan de hoognodige transities in de economie en de samenleving. Denk hierbij aan transities op het gebied van klimaat, energie, wonen, zorg, voeding, natuur, identiteit, werk en onze manier van leven. Je omarmt de veranderingen in de samenleving en ziet daarin kansen.

  • De opleiding bestaat uit een mix van praktijkopdrachten, interessante workshops en persoonlijke projecten.
  • Je werkt aan zaken als trendonderzoek, conceptcreatie, realiseren, adviseren en reflecteren.
  • Je ontwikkelt verschillende expertises en kennisgebieden, denk aan conceptontwikkeling, creatief denken, creatieve technieken, trendonderzoek, toekomstdenken, lifestyle-research, ontwerpen, marketing, branding, professionele communicatie, taal, beeldtaal, presenteren, samenwerken en projectmanagement, antropologie en ethiek.
  • Je verdiept je in sectoren die bijdragen aan kwaliteit van leven waaronder klimaat, energie, wonen, zorg, voeding, natuur, identiteit, werk en onze manier van leven.
 

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Kijk hoe Willem zijn passie om mensen meer kwaliteit van leven te geven vormgeeft

Willem, student Trend Research & Concept Creation in Lifestyle
 

Hoe ziet je week eruit?

De week is opgebouwd uit bouwstenen, zoals Community Work, Projecten of Inspiratie. Bij dit laatste kun je denken aan museumbezoek, een lezing bijwonen, boeken lezen of bijdragen aan de TCL talkshow TCL Talks. Daarnaast heb je de vrijheid om te werken aan je persoonlijke ambities en leerdoelen, bijvoorbeeld door een bepaald project te initiëren of een vaardigheidsmodule te volgen. Zo leer je om de regie kunt pakken op je eigen leerproces.

 

Iedere dag zenden we ontelbare signalen uit met onze kleding, het merk van onze smartphone, hoe ons haar geknipt is en met de foto’s die we posten. Wat betekent dit voor ons identiteitsbesef? En wat is de invloed van de industrie en winkels op onze kleding en ons uiterlijk?
Onze woon- en leefomgeving heeft een niet te onderschatten invloed op onze kwaliteit van leven. Technologie verandert onze binnenruimtes en politieke besluiten hebben effect op de inrichting van de buitenruimte. Hoe willen we dat onze leefomgeving eruitziet? En hoe kunnen nieuwe concepten daaraan bijdragen?
Onze eetcultuur is onderhevig aan veranderingen. Uitgangspunt is betaalbare, gezonde voeding voor mens en planeet. Maar wat is dat en hoe is ons voedingspatroon eigenlijk ontstaan? Wat zegt voeding over onze manier van leven? En welke rol spelen organisaties, wetenschappers, winkels en industrie daarbij?
Voldoende bewegen draagt bij aan een betere kwaliteit van leven. Het heeft niet alleen een positief effect op onze gezondheid, het is ook van invloed op onze maatschappij, persoonlijkheid en sociale contacten. Toch zijn nog niet alle doelgroepen zich daarvan bewust. En wat voor rol spelen vervoer, gadgets en woonomgeving op ons beweeggedrag?
Gezondheid speelt een belangrijke rol in onze maatschappij. Bewegen en gezonde voeding zijn onderwerp van gesprek, evenals ons mentale en sociale welzijn. Kunnen we de uitdagingen van het leven eigenlijk nog wel aan? Hoe kunnen we hier invloed op uitoefenen en in hoeverre kan technologie een bijdrage leveren.
Meer dan aan werk hechten we aan onze vrije tijd. De invulling die we daaraan geven, bepaalt grotendeels wie we zijn. Wie zijn de spelers in deze sector? En wat gebeurt er als we nog meer vrije tijd krijgen. Kunnen de spelers dan nog wel voldoen aan onze drang naar exclusiviteit?
Waarom werken we eigenlijk? Vinden we het leuk, interessant, leerzaam of gewoon noodzakelijk? En hoe ziet de toekomst van Work eruit? Veel werk is al overgenomen door computers en robots. Ook de invloed van kunstmatige intelligentie neemt toe. Is er met al die ontwikkelingen in de toekomst nog wel passend werk voor iedereen?
 

 
 

Studie in cijfers

 
 
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,4 gemiddeld, 159 respondenten
3,4 gemiddeld, 159 respondenten
Aantal eerstejaars
 
84
84
Door naar het tweede jaar
 
66%
66%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 35%
35%
 
HBO-bachelor of hoger 41%
41%
Doorstuderen
 
20%
20%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
81%
werkloos
16%
van de werkende afgestudeerden
Bron: Studie in Cijfers Laatst bijgewerkt op 05-07-2023
sk123-logo-full
 

Toelatingseisen

  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Met een mbo-diploma (niveau 4) word je toegelaten tot deze hbo-opleiding.

Eén vak niet in jouw pakket? 
Heb je een havo- of vwo-diploma maar mis je een vak om aan de vooropleidingseisen te voldoen? Dan heb je bij Fontys de kans om alsnog te worden toegelaten bij de opleiding van jouw keuze door het behalen van een toelatingstoets.

Niet de juiste vooropleiding?  
Wil je starten met een Fontys-opleiding, maar heb je geen havo-, vwo- of mbo niveau 4-diploma en ben je:
- 21 jaar of ouder op het moment dat de Fontys-opleiding tussentijds start (dat wil zeggen dat de opleiding niet in september start) of,
- 21 jaar of ouder op 1 oktober indien de Fontys-opleiding in september start?
Dan kun je toelating aanvragen middels het toelatingsonderzoek 21+. 

Buitenlands diploma
Ben je in het bezit van een buitenlands diploma? Dan geldt als voorwaarde dat dit aan de Nederlandse normen voldoet. Daarnaast moet je over voldoende kennis van de Nederlandse taal beschikken. Neem contact met ons op om je diploma te laten waarderen. Contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

 

Placeholder for Fontys video
Het moet anders. Het kan anders. Create the difference
De wereld verandert. Denk aan de klimaatcrisis, de coronacrisis en aan de groeiende verschillen tussen arm en rijk. En wat er mogelijk nog gaat veranderen, is groter dan ons voorstellingsvermogen. Een andere benadering van economie kan het verschil maken …

 

Opbouw

Je uren in jaar 1 zijn als volgt verdeeld over de week:

  • 35% theorie

  • 25% zelfstudie

  • 40% praktijk

In elke periode werk je aan een project met een beroepsproduct als resultaat. Voor het maken van dit product verzamel je kennis onder begeleiding van je coaches. Daarna bewijs je in een assessment dat je bekwaam bent op het gewenste niveau. Zo maak je direct kennis met de twee belangrijkste beroepen waarvoor je wordt opgeleid: trendonderzoeker en conceptontwikkelaar. 

De eerste helft van je tweede studiejaar (semester 1) werk je aan een groepsproject. De tweede helft (semester 2) werk je aan een individueel vakmanschapsproject. Daarnaast werk je elk kwartaal aan kerntaken binnen verschillende sectoren. Elk semester sluit je af met een assessment waarmee je bewijst dat je bekwaam bent op het gewenste niveau. Het tweede jaar staat in het teken van verdieping in de sectoren en in de beroepsrollenconceptontwikkelaar en trendonderzoeker.

Internationale ervaring 

Je doet internationale ervaring op door te werken aan internationale opdrachten. Ook is er een buitenlandse studiereis. Je werkt aan een opdracht voor een organisatie ter plaatse.

De Ideeënfabriek 

Het laatste kwartaal van jaar twee vorm je samen met medestudenten een Lifestyle Company. Op basis van trends ontwerp je een concept: je geeft het vorm, test het en zet het in de markt. De verschillende Lifestyle Companies presenteren hun concepten tijdens de Ideeënfabriek. We nodigen ook toekomstige werkgevers uit voor dit evenement. 

In het derde studiejaar volg je een minor en je loopt stage.

Je stage is een belangrijk onderdeel van je studie. Dan pas je toe wat je eerder tijdens je hbo-opleiding hebt geleerd. Je doet vooral ervaring op als conceptontwikkelaar. Altijd al een half jaar in het buitenland willen studeren? Grijp je kans en volg een buitenlandse minor bij een van onze 45 internationale partneruniversiteiten! 

Tijdens het laatste jaar van je opleiding ga je je specialiseren. Je kiest twee sectoren waarin je verder wilt. Daarnaast kies je - uit een groot aanbod - specialisatiemodules en specialiseer je je verder binnen de kerntaken trendonderzoek en concepting.

Meesterproef 

In jaar 4 werk je ook aan je Meesterproef. Daarbij gebruik je de kennis die je in de specialisatiemodules hebt opgedaan. Je ontwikkelt een concept voor een zelfgekozen organisatie. Tijdens de Graduation Show presenteer je je afstudeerwerk aan toekomstige werkgevers. Vervolgens bundelen we alle afstudeerpresentaties tot een publicatie.

 

 

Na je opleiding

Afgestudeerden van de hbo-opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle maken hun beroep van het analyseren van trends en het ontwikkelen en in de markt zetten van lifestyle-concepten. Als afgestudeerde kun je aan de slag als:

  • Conceptontwikkelaar lifestyle
  • Trendonderzoeker
  • Innovatie manager
  • Design thinker
  • Lifestyle vormgever
 

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Kijk hoe Frederique van betekenis is door innovatie in de wereld te brengen

Frederique, student Trend Research & Concept Creation in Lifestyle

 

Agenda

Meld je hier aan voor een van onze activiteiten. Zo weet je zeker of dit de opleiding voor jou is! Bekijk bijvoorbeeld een voorlichting vanuit huis of meld je aan voor een Open dag op de campus. Wat je ook kiest, hopelijk zien we je snel.

Proefstuderen Trend Research & Concept Creation in Lifestyle | Tilburg
23 apr 2024 09:30 - 14:00
Programma
Tijdens een proefstudeerdag maak je kennis met de opleiding, ga je concreet aan de slag met verschillende opdrachten én heb je uiteraard de mogelijkheid al je vragen over de opleiding aan huidige studenten en docenten te stellen.

Meer weten over de opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle

Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.


Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en laptop.   


Op  DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart. 

Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.
Meld je uiterlijk vóór 1 mei aan, zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien en je check-in gesprek te voeren.

Raadpleeg regelmatig je berichten in je Studielink – dashboard.

Stap 2: Je kunt de Studiekeuzecheck doen
De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat in ieder geval uit een digitale vragenlijst en een check-in gesprek met je opleiding. Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken. Uitgebreide informatie vind je op de Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys.

Stap 3: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard, je ontvangt hierover een e-mail. De eerste incasso vindt plaats op of rond 25 september.  

Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.

Aanmelden doe je bij Studielink.
Voor
Trend Research & Concept Creation in Lifestyle gebruik je onderstaande gegevens.

Aanmelden bij Studielink

Naam instellingFontys Hogescholen
PlaatsTilburg
OpleidingBachelor Trend Research & Concept Creation in Lifestyle

 

Locatie en contact Trend Research & Concept Creation in Lifestyle