Roos Hofstede

Roos Hofstede: 'Niemand wordt in een hokje geplaatst'

Over haar tweede jaar International Lifestyle Studies

Wat is het bijzondere van ILS?

Dat de studie echt nut heeft; je werkt ergens voor. De samenleving staat voor bepaalde vraagstukken en daarvoor bedenken wij bij ILS oplossingen. Voor opdrachtgevers maak je met dat doel continu trendrapporten of concepten. Ook de kleinschaligheid en het persoonlijke contact bij ILS zijn bijzonder; je leert docenten snel kennen en zij jou. Als student word je gezien bij ILS, je doet er echt toe.

Wat maakt jou een ILS-student?

Ik ben nieuwsgierig naar de wereld om me heen en vind het interessant om te onderzoeken waarom mensen de dingen doen die ze doen. Ook heb ik een brede interesse en met alle zes de sectoren van de opleiding heb ik wel iets. Ook netwerken gaat me goed af, ik heb al een flink netwerk opgebouwd in een jaar ILS.

Wat is het belangrijkste dat de studie je gebracht heeft?

Ik ben me meer bewust van mijn omgeving. Sinds de studie volg ik het nieuws omdat ik wil weten wat er in de wereld gebeurt. Ik ben serieuzer geworden en wil serieus genomen worden. Vroeger vond ik school verschrikkelijk, nu vind ik het leuk om dingen te leren en ben ik veel met de studie bezig. Docenten hebben allemaal praktijkervaring en dat inspireert me. Daarnaast heeft de studie me nieuwe vriendschappen gebracht die hechter zijn dan vroeger. Dat komt waarschijnlijk omdat ILS-ers ongeveer dezelfde waarden hebben. De studie heeft ook mijn ondernemerschap gestimuleerd. Ik ben nu met een medestudent een eigen bedrijf aan het opzetten. De opleiding ondersteunt ons om dit mogelijk te maken.

Wat zijn voor jou de hoogtepunten in je studie, waar ben je trots op?

Het winnen van de publieksprijs tijdens het Appearance Event in het eerste jaar. We bedachten een op de vijftiger jaren geïnspireerde Feminine Fifties experience om vrouwen van nu te verleiden om meer vrouwelijk te zijn zoals Marilyn Monroe destijds. We hebben hier als team enthousiast aan gewerkt en onze experience van het begin tot het einde met elkaar bedacht en uitgevoerd. Winnen was niet het vooropgezet doel, maar wel een geweldig resultaat.

Welke ILS-ervaring heeft de meeste indruk gemaakt?

De feeltrip naar Parijs begin van het tweede studiejaar. Het was een bijzondere ervaring om met de hele klas in één hostel te logeren. Parijs kende ik al wel, maar ik heb de stad totaal anders beleefd omdat we er intuïtief trendonderzoek moesten toepassen. Nu zag ik dingen, waar ik eerst aan voorbij gelopen zou zijn. Ik realiseerde me opeens hoe bewust ik me tegenwoordig ben van mijn omgeving.

Hoe is de sfeer binnen de opleiding?

Ik voel me echt thuis bij de opleiding, omdat ik er helemaal mezelf kan zijn. Studenten zijn leergierig, maar op een luchtige manier. De sfeer is open, er is respect voor elkaar. Niemand wordt in een hokje geplaatst.

Wat zou je willen vertellen aan aankomende studenten?

Als deze studie je echt aanspreekt, moet je er voor honderd procent voor gaan. Je kunt jezelf bij ILS meer ontwikkelen, dan je vooraf kunt vermoeden. Je zult je hier snel thuis voelen.

Wat verwacht je na de studie?

Het is mijn wens om meer van de wereld zien en om mijn talen beter leren spreken. Met dat doel wil ik een paar jaar als stewardess gaan werken, liefst in combinatie met het bedrijf dat we nu het opzetten zijn. Daarnaast wil ik een website gaan bijhouden, waarop ik nieuwe diensten/producten publiceer die ik onderweg oppik. Zo kan ik altijd terugvallen op de studie, als basis voor mijn activiteiten.

Volg Roos op haar blog roosestelle.nl

Roos Hofstede, tweedejaarsstudent ILS

APPEARANCE: Mijn mood bepaalt wat ik draag, veel bloesjes!

HUMAN MOVEMENT: Bikram yoga en groepslessen bij de sportschool. Bewegen levert me een geluksgevoel op.

FOOD: Ik let erop dat ik gezond eet. En ik experimenteer met functional food.

LEISURE: Op een terrasje met een wijntje; naar feestjes en festivals.

LIVING:. Klassiek interieur met natuurlijke materialen en met een oosters tintje. Bloemen en licht zijn belangrijk. En gezelligheid.

HEALTH: 80% healthfreak, 20% bourgondisch