Inhoud opleiding

Inhoud

Je leert op een gedegen manier trends te analyseren. Van daaruit maak je een creatieve vertaalslag naar nieuwe toekomstbestendige concepten. Je leert hoe je analyses visualiseert en conceptontwerpen vormgeeft en test. De eerste twee jaar dienen de zeven lifestyle-sectoren daarbij als uitgangspunt: Food, Living, Appearance, Health, Human Movement, Leisure, Work. Ieder kwartaal werk je aan een case voor een opdrachtgever uit de beroepspraktijk. Het laatste jaar specialiseer je jezelf in minimaal twee lifestyle-sectoren.

Sfeerafbeelding Fontys

Conceptingmodel

Alle concepten die je tijdens de opleiding ontwikkelt hebben als doel de kwaliteit van leven van een specifieke doelgroep te verbeteren. Hieronder zie je het door ILS ontwikkelde conceptingmodel. Dit model gebruik je gedurende de hele opleiding.

Sfeerafbeelding Fontys

    • Opbouw van de opleiding

      Het eerste jaar

      Het eerste jaar is verdeeld in vier kwartalen. Elk kwartaal werk je met een team aan een opdracht. Afsluitend presenteer je dit beroepsproduct aan de opdrachtgever.

      Hoeveel uren per week ben je met je studie bezig?

      • 16 uur project
      • 9 uur vaardigheden
      • 6 uur inspiratie
      • 9 uur kennis

      Hoe is de studie ingedeeld?

      Theorie
      35%
      Zelfstudie
      25%
      Praktijk
      40%

    •   Propedeuse: jaar 1 (Oriënteren)

      Project: beroepsproduct

      Het eerste jaar is verdeeld in vier kwartalen. Ieder kwartaal werk je in een team aan een project. Het eindresultaat is een beroepsproduct, meestal trendrapport en/of een concept voor een opdrachtgever uit de beroepspraktijk. Zo maak je vanaf de start van de opleiding direct kennis met de twee belangrijkste beroepen waarvoor je wordt opgeleid:

      • Trendonderzoeker
      • Conceptontwikkelaar

      Vaardigheden, kennis, inspiratie

      Voor het maken van een product heb je vaardigheden, kennis en inspiratie nodig. Je werkt individueel of in een groepje aan je vaardigheden tijdens diverse modules. De benodigde kennis doe je op tijdens lessen/colleges en ontmoetingen met experts, maar ook door zelf relevante literatuur te lezen. Inspiratie haal je ondermeer uit exposities en uit events die je zelf opspoort en bezoekt. Op die manier bekwaam je je in de diverse taken van de beroepen waarvoor je wordt opgeleid.

      Lifestyle-sectoren

      Je maakt in je eerste jaar ook kennis met alle lifestyle-sectoren binnen de opleiding:

      • Sport/bewegen/gezondheid (Health)
      • Voeding (Food)
      • Vrije tijd (Leisure)
      • Mode/uiterlijk (Appearance)
      • Wonen/leefomgeving (Living)
      • Werk (Work)

      Toetsing

      Gedurende al je leeractiviteiten verzamel je zogeheten bewijslast. Dit zijn concrete voorbeelden van alles wat je ondernomen en geleerd hebt. Je verzamelt daar feedback op bij onder andere medestudenten, docenten en opdrachtgevers. Met deze bewijslast toon je tijdens een assessment (presentatie) aan dat je bekwaam bent op het gewenste project-, vaardigheden-, inspiratie- en kennisniveau. In het eerste jaar heb je twee assessments: één halverwege en één aan het eind van het studiejaar. Met elk assessment kun je maximaal 30 studiepunten verdienen. Om je propedeuse te behalen heb je 60 studiepunten nodig. Om door te mogen naar de hoofdfase zijn minimaal 54 studiepunten nodig. Kennistoetsen zijn er niet. Je bepaalt zelf hoe je wilt aantonen dat je het gewenste niveau behaald hebt. Natuurlijk krijg je tijdens dit proces een uitvoerige begeleiding en coaching.

      Ervaar het zelf!

      Bekijk de videos van deze opleiding en je pakt direct een beetje van de sfeer mee van het propedeuse jaar bij Fontys International Lifestyle Studies.

      Sfeerafbeelding Fontys
    •   Hoofdfase: jaar 2 (Verdiepen)

      Combineren

      Ook het tweede jaar bestaat uit vier kwartalen. De eerste drie hebben dezelfde opbouw als in jaar één. Je werkt per kwartaal aan een beroepsproduct, waarin je altijd verschillende kerntaken en verschillende sectoren combineert. Jaar twee staat in het teken van verdieping, zowel als het gaat om kennis van de sectoren als om de beroepsrollen concepting en trendonderzoek.

      Internationale ervaring

      Internationale ervaring doe je op door te werken aan internationale opdrachten en tijdens een studiereis. Dan werk je aan een opdracht voor een bedrijf ter plekke. 

      De ideeënfabriek

      Het laatste kwartaal van jaar twee vorm je samen met medestudenten een Lifestyle Company. Op basis van trends ontwerp je samen een concept, je geeft het vorm, test het en zet het in de markt. De verschillende Lifestyle Companies presenteren hun concepten tijdens de Ideeënfabriek. Natuurlijk krijgen ook toekomstige werkgevers voor dit evenement een uitnodiging.

    •   Hoofdfase: jaar 3 (Verdiepen)

      Meeloopstage

      In het derde jaar volg je een minor en ga je op stage. Deze stage is een belangrijk onderdeel van je studie, want je past dan in de praktijk toe wat je de eerste twee jaar hebt geleerd.

      Tijdens deze zogenaamde meeloopstage doe je vooral praktijkervaring op als conceptontwikkelaar.

      De minor kies je zelf. Je hebt daarbij de keuze uit het interessante aanbod van Fontys ACI, Fontys of je gaat naar een andere instelling voor hoger onderwijs. De minor is een uitgelezen kans om een half jaar van je studie in het buitenland door te brengen. Bijvoorbeeld bij een van onze 45 internationale partneruniversiteiten.

      We stimuleren je om je stage of je minor in het buitenland te doen.

    •   Afstudeerfase: jaar 4 (Specialiseren)

      Groot aanbod specialisatiemodules

      Tijdens het laatste jaar van je opleiding ga je je specialiseren. Je kiest twee sectoren waarin je verder wilt. Daarnaast kun je kiezen uit een groot aanbod aan specialisatiemodules. En specialiseer je je verder binnen de kerntaken trendonderzoek en concepting.

      Meesterproef

      Je begint tegelijkertijd aan je Meesterproef. Daarbij maak je gebruik van de kennis die je in de specialisatiemodules hebt opgedaan. Je kiest zelf een bedrijf waarvoor je een concept wilt ontwerpen. Je presenteert je afstudeerwerk tijdens een Graduation show, onder meer aan toekomstige werkgevers. Van alle afstudeerpresentaties geven we deze publicatie uit.

      Graduation Expo 2018

    • Kennis en vaardigheden

      Onderwerpen

      In de beroepspraktijk is behoefte aan trendonderzoekers en conceptontwikkelaars die breed georiënteerd zijn. Tijdens de opleiding ontwikkel je daarom kennis en vaardigheden rondom uiteenlopende onderwerpen. De verschillende vakken sluiten daar bij aan:

      • Trendonderzoek
      • Conceptontwikkeling
      • Creatief denken
      • De zeven lifestyle-sectoren:

        1. Appearance
        2. Food
        3. Leisure
        4. Health
        5. Human movement
        6. Living
        7. Work
      • Lifestyle research (zoals doelgroeponderzoek jongeren)
      • Marketing & communicatie
      • Expand your power (met onder meer presentatietechnieken)
      • Ethiek
      • Projectmanagement
      • Ontwerpgericht onderzoek
      • Beeldtaal (waaronder Adobe Photoshop / InDesign / Illustrator)
      • Pretotyping en prototyping
      • Trendonderbouwing
      • Studieloopbaanbegeleiding
      • Professional Communication (Rapporteren, copywriting, Engels)
      • Netwerken
      Sfeerafbeelding Fontys

    • Begeleiding tijdens je studie

      Persoonlijke aandacht van je studiecoach

      Tijdens je gehele studie heb je een studiecoach. Hij of zij kent jouw sterke en zwakke punten, geeft je gerichte persoonlijke aandacht en volgt jou en je studievoortgang.

      In het eerste jaar stel je samen met je studiecoach regelmatig vast waar je de komende periode aan gaat werken. Daarnaast krijg je tijdens praktijkopdrachten van expertcoaches.

      Je persoonlijke ontwikkeling is belangrijk. Daarom volg je tijdens de opleiding diverse trainingen. Je leert onder meer presenteren en netwerken.

      Sfeerafbeelding Fontys

    • Struikelvakken

      Engels

      Het beroepenveld verwacht van jou dat je professioneel kunt communiceren, zowel in het Nederlands als in het Engels. Regelmatig blijkt dat studenten moeite hebben met hun schriftelijke taalvaardigheden. Bij de intake wordt daarom je Engelse taalvaardigheid gecheckt en krijg je een taaladvies.

      Coaches

      Gedurende de opleiding werk je onder begeleiding van je coaches aan je professionele taalvaardigheden in het Engels en in het Nederlands.

    • Stage en afstuderen

      Derde jaar stage

      De stage is een belangrijk onderdeel van je studie, want gedurende je stage pas je in de praktijk toe wat je tijdens je studie hebt geleerd.

      Tijdens je meeloopstage in het derde jaar doe je praktijkervaring op als trendonderzoeker en conceptontwerper.

      We stimuleren je om je stage of je minor in het buitenland te doen.

      Minor

      Minors ACI

       Lorrette Bessem, derdejaars ILS-student, volgde haar minor in Mexico. Na haar minor is Lorrette gaan reizen door Zuid-Amerika. Tijdens dit hele avontuur is ze een unieke samenwerking aangegaan met de GGD. Als eerste social influencer schreef ze drie blogposts voor de organisatie. Lorrette Bessem, derdejaars ILS-student, volgde haar minor in Mexico. Na haar minor is Lorrette gaan reizen door Zuid-Amerika. Tijdens dit hele avontuur is ze een unieke samenwerking aangegaan met de GGD. Als eerste social influencer schreef ze drie blogposts voor de organisatie.

      Afstudeerproject

      Tijdens je afstudeerproject voer je zelfstandig trendonderzoek uit voor een door jou gekozen bedrijf. Op basis daarvan ontwerp je een concept. Dit visualiseer je. Ook adviseer je de opdrachtgever hoe hij dit concept kan realiseren. Je afstudeerproject sluit aan op één van de lifestyle-sectoren waarin je je hebt gespecialiseerd.

      Bekijk hieronder de films van onze Graduation Expo's in 2018 en 2017.

    • Studie in cijfers

      Een studie kiezen die echt bij jou past kan lastig zijn. De keuze voor je opleiding en de plaats waar je die wilt volgen heeft grote consequenties. Het is dan ook goed om te weten hoe studenten hun opleiding beoordelen en hoe er landelijk over gedacht wordt.

      Bij Fontys vinden we eerlijke voorlichting heel belangrijk, want we zien graag dat je op de juiste plek terechtkomt. Daarom vind je hieronder een handig overzicht, waarin je snel ziet hoe de opleiding scoort op de belangrijkste zaken zoals o.a. studenttevredenheid en arbeidsmarkt. Zie de toelichting voor meer informatie.

      Sfeerafbeelding Fontys
    • Typerend voor deze opleiding

      International Lifestyle Studies is bijzonder omdat je:

      • op basis van trends lifestyle-concepten leert ontwikkelen 
      • leert om analyses en ontwerpen te visualiseren
      • zowel creatief én commercieel wordt opgeleid 
      • tijdens je gehele studie voor externe opdrachtgevers werkt
      • persoonlijke ontwikkeling centraal staat
      • alles uit jezelf kunt halen
      • les krijgt van docenten die in de praktijk werken
      • in je tweede en vierde jaar kunt meedoen aan een excellentietraject
      • al tijdens de studie je eigen bedrijf kunt starten 
      • jezelf kunt zijn 
      • met anderen samenwerkt in een creatieve omgeving
      • volop internationale ervaring kunt opdoen

      Dynamische beroepspraktijk

      Bij International Lifestyle Studies werk je altijd met echte bedrijven uit de verschillende lifestyle-sectoren. Trendonderzoek en conceptontwikkeling zijn jonge vakgebieden waaraan veel behoefte is. De beroepspraktijk is dynamisch. Een flexibele instelling is daarom onmisbaar.

      Unieke opleiding

      ILS is een unieke opleiding in Nederland. Tijdens je studie ontwikkel je op basis van maatschappelijke trends nieuwe ideeën voor diensten en/of producten die bijdragen aan de kwaliteit van leven van mensen.

      Sfeerafbeelding Fontys

      Foto: Interview met gastdocent Dave Hakkens.

    • Lifestyle-concepten

      Je eigen company

      De beste leerschool is de praktijk. Daarom starten de tweedejaarsstudenten van International Lifestyle Studies een eigen company. Daarmee ontwerpen en testen ze lifestyle-concepten waarmee ze daadwerkelijk de markt opgaan. Zo laten ze zien wat ze op het gebied van trendonderzoek en conceptontwikkeling zoal in hun mars hebben. Dat is heel wat. Download het Magazine van de Ideeënfabriek 2018 of bekijk de onderstaande voorbeelden:

      Download het magazine van Ideeënfabriek 2019



      Jankbier

      Company: Boiled
      Jankbier is een speciaal bier met een verhaal. Het is een heerlijke Tripel met tonen van sinaasappel en een pittige afdronk. Maar belangrijker is dat het bier ertoe bijdraagt dat mannen zichzelf kunnen zijn.  Door het bier te drinken worden taboes doorbroken. Het idee is dat Jankbier mannen helpt bij het praten over zichzelf of bij het tonen van emoties. De machocultuur zit mannen in de weg. Het is belangrijk dat mannen te allen tijde zichzelf moeten kunnen zijn. Dat vraagt om een taboedoorbrekend concept waarin de emoties van mannen centraal staan. Met Jankbier boort company Boiled een heel andere doelgroep aan. Uit hun onderzoek blijkt dat het gewaardeerd wordt als mannen hun emoties laten zien. Met Jankbier (een tripel met tonen van sinaasappel) vraagt Boiled daarvoor aandacht. Het is een ‘antiheld’ waarbij mannen mogen zijn wie ze zijn.

                       

      Sfeerafbeelding Fontys

      Cultural Exclusives | Raincoat
      Company: Lucid

      Diversiteit is de sleutel tot eenheid. Cultural Exclusives is een regenjas waarmee de drager zijn eigen cultuur kan uitdragen. Achterliggende waarden zijn positiviteit, transparantie en humor. Openstaan voor anderen en het omarmen van diversiteit draagt bij aan meer eenheid. Een toenemende groep mensen ergert zich aan maatschappelijke ongelijkheid. Vooral Nederlandse moslims ervaren die. Het is bijna onmogelijk om daarmee af te rekenen. Wel is het mogelijk de positieve kant van diversiteit te tonen om zo begrip en acceptatie te creëren. Lucid gooit het over een totaal andere boeg met een regenjas waarmee onder meer moslims kunnen laten zien dat ze trots zijn op hun cultuur. ‘Sta open voor anderen, want diversiteit is de sleutel tot eenheid’, aldus de zes leden van de company.

      Sfeerafbeelding Fontys

      Favours
      Company: Repose

      Favours is een online platform waarop het geven en aannemen van ‘gunsten’ centraal staat. Zogenoemde ‘Favour Takers’ kunnen via het platform aangeven bij welke activiteit (bijvoorbeeld oppassen) zij hulp nodig hebben. ‘Favour Givers’ kunnen via het platform aangeven dat zij betaalde hulp of een gunst willen verlenen aan een ander. Ouders ervaren veel druk en een sterk gevoel van verantwoordelijkheid tegenover hun kinderen als het gaat om het inplannen van hun verplichtingen. Het idee achter Favours is dat deze druk en verantwoordelijkheid bij de ouders worden weggenomen, waardoor een kind uiteindelijk ook weer kind kan zijn. Favours is ontstaan als oplossing voor een probleem dat ouders ervaren, maar waarvan ook kinderen op termijn last kunnen ondervinden.

      Sfeerafbeelding Fontys


      Better Than Bullshit
      Company: Offbeat

      Better than Bullshit is een kaartspel voor scholieren waarbij ze steeds voor keuzes komen te staan. Doel van het spel is om een discussie of gesprek te starten tussen de leerlingen. Door keuzes te maken wordt duidelijk welke waarden bij wie passen. De leerlingen kunnen het spel zelf spelen, maar het kan bijvoorbeeld ook worden gebuikt in een mentorles. Uit onderzoek onder leerlingen van de middelbare school is gebleken dat keuzestress een serieus probleem is. Dit concept is bedoeld om de kwaliteit van leven van scholieren te verbeteren. Het is gericht op het maken van een studiekeuze, omdat uit gesprekken met scholieren is gebleken dat ze daar moeite mee hebben. Het product heeft vorm gekregen door co-creatie met de doelgroep.

      Sfeerafbeelding Fontys

      Staycation
      Company: Eight Inc
      .
      Staycation is een dienst door en voor studenten die zichzelf willen ontplooien en meer ervaring willen opdoen. Deze kortdurende vakantie in eigen land is gevuld met activiteiten die de student laten ontsnappen aan de hoge werkdruk, maar die ook een goede aanvulling op de cv zijn. Veel studenten hebben een naar gevoel bij de grote stap van studie naar werkveld, zo blijkt uit onderzoek. Het concept Staycation is het resultaat van veel interviews, vijfduizend post-its en een hele hoop concepttesten.

      “Het is de bedoeling dat studen­ten met stedentrips uit hun comfortzone stappen. In onder meer Den Haag en Utrecht kun­nen ze inspiratie opdoen en bouwen aan hun netwerk.”

      Sfeerafbeelding Fontys

      Download het Magazine van Ideeënfabriek 2018

      Download het Magazine van Ideeënfabriek 2017

      Download het Magazine van Ideeënfabriek 2016

      Bekijk lifestyle concepten uit 2017 Sfeerafbeelding Fontys