Sprint naar content
Vanaf het moment dat je geboren wordt tot je laatste dag, onze levens veranderen constant. Maar niet alleen wijzelf, ook de wereld om ons heen verandert. Met de opleiding Trend Research & Concept Creation ontwikkel je voelsprieten voor deze veranderingen. Je gaat uitzoeken wat er speelt en wat dat met mensen doet om ideeën te kunnen ontwikkelen die het leven van deze mensen beter maken.

Over de opleiding

We also offer this programme in English. Interested in the English programme?

Bij deze creatieve hbo-opleiding leer je concepten ontwikkelen, verbeelden, presenteren en realiseren waarbij kwaliteit van leven centraal staat. Je ontwerpt lifestyleconcepten aan de hand van vraagstukken uit de praktijk. Dit doe je altijd op basis van onderzoek, trendanalyse en toekomstdenken en altijd met oog voor het hele ecosysteem waar wij als mensen deel van uitmaken.

Na deze opleiding ben je een creatieve professional die verandering in gang kan zetten door lifestyleconcepten die bijdragen aan een duurzame samenleving en een menswaardige toekomst.

Waarom opleiding Trend Research & Concept Creation in Lifestyle?

  • Je werkt aan betekenisvolle creatieve concepten die de kwaliteit van leven verbeteren. Hiermee draag je bij aan een vitale, duurzame en inclusieve samenleving.
  • Je leert hoe je creativiteit combineert met maatschappelijke betrokkenheid, zakelijkheid en ondernemerschap.
  • Je werkt aan concrete praktijkprojecten voor (profit en non-profit) opdrachtgevers.
  • Je combineert een stevige theoretische basis met praktijkgericht werken.
  • Je leert hoe je een onderscheidende visie ontwikkelt.
  • Je doet volop internationale ervaring op.
 

Wat ga je leren?

Bij deze hbo-opleiding van Fontys Tilburg leer je creativiteit combineren met zakelijkheid en hoe je dit inzet voor organisaties en overheden die vorm willen geven aan de hoognodige transities in de economie en de samenleving. Denk hierbij aan transities op het gebied van klimaat, energie, wonen, zorg, voeding, natuur, identiteit, werk en onze manier van leven. Je omarmt de veranderingen in de samenleving en ziet daarin kansen.

  • De opleiding bestaat uit een mix van praktijkopdrachten, interessante workshops en persoonlijke projecten.
  • Je werkt aan zaken als trendonderzoek, conceptcreatie, realiseren, adviseren en reflecteren.
  • Je ontwikkelt verschillende expertises en kennisgebieden, denk aan conceptontwikkeling, creatief denken, creatieve technieken, trendonderzoek, toekomstdenken, lifestyle-research, ontwerpen, marketing, branding, professionele communicatie, taal, beeldtaal, presenteren, samenwerken en projectmanagement, antropologie en ethiek.
  • Je verdiept je in sectoren die bijdragen aan kwaliteit van leven waaronder klimaat, energie, wonen, zorg, voeding, natuur, identiteit, werk en onze manier van leven.
 

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Kijk hoe Willem zijn passie om mensen meer kwaliteit van leven te geven vormgeeft

Willem, student Trend Research & Concept Creation in Lifestyle
 

Hoe ziet je week eruit?

De week is opgebouwd uit bouwstenen, zoals Community Work, Projecten of Inspiratie. Bij dit laatste kun je denken aan museumbezoek, een lezing bijwonen, boeken lezen of bijdragen aan de TCL talkshow TCL Talks. Daarnaast heb je de vrijheid om te werken aan je persoonlijke ambities en leerdoelen, bijvoorbeeld door een bepaald project te initiëren of een vaardigheidsmodule te volgen. Zo leer je om de regie kunt pakken op je eigen leerproces.

 

Iedere dag zenden we ontelbare signalen uit met onze kleding, het merk van onze smartphone, hoe ons haar geknipt is en met de foto’s die we posten. Wat betekent dit voor ons identiteitsbesef? En wat is de invloed van de industrie en winkels op onze kleding en ons uiterlijk?
Onze woon- en leefomgeving heeft een niet te onderschatten invloed op onze kwaliteit van leven. Technologie verandert onze binnenruimtes en politieke besluiten hebben effect op de inrichting van de buitenruimte. Hoe willen we dat onze leefomgeving eruitziet? En hoe kunnen nieuwe concepten daaraan bijdragen?
Onze eetcultuur is onderhevig aan veranderingen. Uitgangspunt is betaalbare, gezonde voeding voor mens en planeet. Maar wat is dat en hoe is ons voedingspatroon eigenlijk ontstaan? Wat zegt voeding over onze manier van leven? En welke rol spelen organisaties, wetenschappers, winkels en industrie daarbij?
Voldoende bewegen draagt bij aan een betere kwaliteit van leven. Het heeft niet alleen een positief effect op onze gezondheid, het is ook van invloed op onze maatschappij, persoonlijkheid en sociale contacten. Toch zijn nog niet alle doelgroepen zich daarvan bewust. En wat voor rol spelen vervoer, gadgets en woonomgeving op ons beweeggedrag?
Gezondheid speelt een belangrijke rol in onze maatschappij. Bewegen en gezonde voeding zijn onderwerp van gesprek, evenals ons mentale en sociale welzijn. Kunnen we de uitdagingen van het leven eigenlijk nog wel aan? Hoe kunnen we hier invloed op uitoefenen en in hoeverre kan technologie een bijdrage leveren.
Meer dan aan werk hechten we aan onze vrije tijd. De invulling die we daaraan geven, bepaalt grotendeels wie we zijn. Wie zijn de spelers in deze sector? En wat gebeurt er als we nog meer vrije tijd krijgen. Kunnen de spelers dan nog wel voldoen aan onze drang naar exclusiviteit?
Waarom werken we eigenlijk? Vinden we het leuk, interessant, leerzaam of gewoon noodzakelijk? En hoe ziet de toekomst van Work eruit? Veel werk is al overgenomen door computers en robots. Ook de invloed van kunstmatige intelligentie neemt toe. Is er met al die ontwikkelingen in de toekomst nog wel passend werk voor iedereen?
 

 
 

Studie in cijfers

 
 
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,4 gemiddeld, 159 respondenten
3,4 gemiddeld, 159 respondenten
Aantal eerstejaars
 
84
84
Door naar het tweede jaar
 
66%
66%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 35%
35%
 
HBO-bachelor of hoger 41%
41%
Doorstuderen
 
20%
20%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
81%
werkloos
16%
van de werkende afgestudeerden
Bron: Studie in Cijfers Laatst bijgewerkt op 05-07-2023
sk123-logo-full