Studenten over deze opleiding

Online sfeerproeven

Bekijk de filmpjes van onze studenten en proef online alvast een beetje van de sfeer op deze opleiding. Voor de echte vibes bezoek je natuurlijk een open dag óf je boekt een proefstudeerdag.

  • Luuk Princen

    Bij ILS voel ik me helemaal thuis’

    International Lifestyle Studies

    Waarom heb jij voor deze opleiding gekozen?

    Omdat dit een creatieve opleiding is. Ik wil nadenken over hoe ik de maatschappij kan verbeteren. Iemand van mijn schaatsteam zat op deze studie en is al afgestudeerd. Zodoende had ik van deze opleiding gehoord. Online staan er filmpjes van studenten, ik heb alles bekeken en gelezen en aan de meeloopdag meegedaan. Ik vond het helemaal geweldig.

    Ik vind het leuk om met mensen bezig te zijn, ze te helpen. Vooral dat sociale aspect vind ik leuk.

    Wat betekent creativiteit voor jou?

    Creativiteit betekent voor mij: je fantasie uitleven en dan vooral met oplossingen komen die bijdragen aan de maatschappij en aan een betere levenskwaliteit.

    Trendonderzoek of conceptontwikkeling?

    Zo aan het begin van mijn eerste jaar, heb ik er nog niet zo’n kijk op en kan ik dus nog geen keuze maken. Maar nu zou ik zeggen dat ik het liefst een combinatie van die twee zou willen.

    In welke lifestylesectoren wil je je bekwamen?

    Dat weet ik nu nog niet, maar Food lijkt mij erg leuk, net als Leisure.

    Ik hoop dat ik later in de studie een stageplek kan vinden waar ik enthousiast van word, maar ik kan nog niet zeggen in welke sector of bij welk bedrijf dat zou moeten zijn. Maar het zou wel iets moeten zijn waarvoor ik ’s ochtends graag wil opstaan.

    Hoe ga jij bijdragen aan een betere wereld?

    Ik ga aan een betere wereld bijdragen door eerst goed om me heen te kijken waar de problemen zitten en waar een oplossing voor gevonden moet worden. En dan daarvoor verschillende concepten te bedenken waar mensen iets aan hebben, waarmee ze die problemen dus op kunnen lossen. Zoals bijvoorbeeld ouderen die eenzaam zijn, of alleenstaande ouders, die blijken ook vaak eenzaam te zijn.

    Ik kijk nu veel beter om me heen en kijk meer naar mensen. Tijdens een speciale opdrachtenweek - Lifestyleweek 1 - moesten we mensen op straat vragen naar hun grootste irritatie. Dat was een soort mini-trendonderzoek. Binnen één dag moesten we een oplossing bedenken. Sinds die dag, durf ik eerder op mensen af te stappen en doe dat gewoon. Eerst zou ik dat niet gedaan hebben.

    Hoe is de sfeer op de opleiding?

    Tot nu toe vooral erg gezellig. Iedereen kan zichzelf zijn, accepteert elkaar, probeert elkaar te helpen en is gemotiveerd. Zelf ben ik ook echt gemotiveerd, dat is een heel verschil met de middelbare school.

    Waar ben je trots op?

    Dat ik deze goede studiekeuze heb gemaakt. Ik heb nog zitten twijfelen tussen ILS en Pabo University. Pas op het allerlaatst heb ik de knoop doorgehakt en gelukkig dus de goede keuze gemaakt. Hier voel ik me helemaal thuis.

    Hoe is het contact met docenten?

    Vooral heel persoonlijk. Ze laten je zelfstandig werken tenzij je om hulp vraagt en dat kun je altijd doen. Ze laten je vrij,en dat vind ik erg fijn.

    Wat ga je nooit vergeten?

    De introweek op de camping in de stad, vond ik heel gezellig. Ik heb er leuke mensen ontmoet.

    Wat heb je nodig om deze opleiding te kunnen volgen?

    Je moet vooral innovatief en creatief kunnen denken en passie hebben voor het bedenken van nieuwe ideeën. En je moet er helemaal voor gaan, echt bezig zijn met de studie, anders red je het niet.

    Wat betekenen de lifestylesectoren voor jou?

    • Appearance:  Een identiteit vormen en hoe je daar mee omgaat.
    • Food: Nieuwe culturen ontdekken. Band scheppen. Gezellig en lekker.
    • Health: Bewegen, tijd voor jezelf. Lekker in je vel zitten.
    • Human Movement: Efficiënt reizen. Nieuwe plekken ontdekken.
    • Leisure : Tijd met familie en vrienden. Ontspanning..
    • Living: Op je gemak in je omgeving
    • Work: Dat dát wat je doet echt jouw ding is en daarmee geld verdienen.

    Interview: september/oktober 2018

    Sfeerafbeelding Fontys

  • Amber van der Sanden

    ‘De docenten staan met één been in het werkveld’

    International Lifestyle Studies // Jaar 2

    Waarom heb jij voor deze opleiding gekozen?

    Ik wilde geen standaard opleiding, wel eentje waar ik als persoon zou kunnen groeien en mijn creativiteit zou kunnen gebruiken. Ik was altijd erg nieuwsgierig naar de wereld om me heen en dat sluit mooi aan. Eigenlijk vormt deze opleiding een perfecte match met mijn karaktereigenschappen. Ook het brede werkveld vind ik heel interessant.  

    Wat betekent creativiteit voor jou?

    Bij creativiteit denk ik vooral dat je out of the box en buiten je eigen comfortzone denkt en doet. Eigenlijk je eigen fantasie de vrije loop laten, zonder dat iemand zegt dat het niet kan of mag. Misschien is het ook wel een uitlaatklep. Creativiteit kun je op allerlei manieren interpreteren: ik zing, bespeel drie instrumenten en ik acteer. Musical past echt bij mij daarom wilde ik in eerste instantie Muziektheater gaan studeren, maar ik vond ILS zó interessant, dat ik hiervoor heb gekozen.

    Trendonderzoek of conceptontwikkeling?

    Voor mij is trendonderzoek onlosmakelijk verbonden met conceptontwikkeling. Dus ik wil me niet op een van de twee richten. Juist die combinatie maakt een concept zo sterk. Als je toch zou moeten kiezen dan heeft conceptontwikkeling net iets meer mijn voorkeur. Maar ik zal trends altijd betrekken in mijn concepten.

    In welke lifestylesectoren wil je je bekwamen?

    Die keuze hoef ik pas volgend jaar te maken. Elke sector heeft wel iets. Food en Living vond ik in ieder geval afgelopen jaar echt leuk en verrassend.

    Tijdens de sector Food heb ik een trendrapport voor een bedrijf gemaakt. Deze sector vind ik mega interessant omdat er veel innovatie plaatsvindt, zoals de ontwikkeling van kweekvlees en meer focus op de beleving in restaurants.

    Bij Living vind ik het vooral interessant om te zien hoe de keuze voor een bepaalde kleurstelling of materiaal zo’n invloed kan hebben op je gemoedstoestand.

    Hoe ga jij bijdragen aan een betere wereld?

    Met mijn concepten die ik later ga ontwikkelen, wil ik graag de kwaliteit van leven van anderen verbeteren. Dit jaar gaan we een individuele opdracht doen, daarbij ga ik me richten op overconsumptie in de mode-industrie. Misschien kan ik zo de kwaliteit van leven van een bepaalde groep mensen verbeteren, bijvoorbeeld die arme kinderen in India die in de kledingindustrie werken. Ik ga er in ieder geval onderzoek naar doen.

    Hoe is de sfeer op de opleiding?

    Heel relaxed, je kunt helemaal jezelf zijn. Dat geldt sowieso voor de hele Academy of Creative Industries. Er heerst een fijn en warm gevoel, net als thuis. Vanaf het moment dat ik hier binnenliep voelde dat al zo. Ik vind het gewoon fijn om tussen creatieve mensen te zijn.  

    Waar ben je trots op?

    Vorig jaar heb ik met drie andere studenten een event georganiseerd: ‘Parents meet ILS”. Dat hebben we gedaan omdat ILS nog zo onbekend was, zeker bij de oudere generatie. We hebben ze een avondje als een ILS-student laten voelen. Daar werd zeer positief op gereageerd. Daarna was er nog een borrel met alumni, docenten en mensen uit het werkveld. Ouders mengden zich ook tussen alle aanwezigen en ze snapten nu echt wat hun zoon of dochter studeerde.

    Ik ben ook trots dat ik deel uit mag maken van het excellentietraject 2xcell waar je voor moest solliciteren. Ik heb daar enorm veel zin in. We gaan samen in het excellentietraject een trendboek maken en aan de hand van de trends gaan we tours maken tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven.

    Hoe is het contact met docenten?

    Met alle docenten kun je op een gelijkwaardige manier omgaan. Je kunt altijd met vragen bij ze terecht. En het mooie vind ik ook dat ze met één been in het werkveld staan en veel over hun ervaringen kunnen vertellen en dat ook doen.

    Wat ga je nooit vergeten? 

    Via #CLUBACI ben ik naar Manchester geweest en dat vond ik superleuk. Die studievereniging zorgt ervoor dat je niet alleen met ILS’ers in contact komt maar ook met andere ACI-studenten, waardoor je meteen je netwerk verbreedt.

    Verder vind ik de diverse netwerkborrels echt tof die ILS regelmatig organiseert. Daar kom je in contact met mensen uit het werkveld en hoor je altijd mooie verhalen. Ik leg daar bewust contacten voor mijn netwerk.

    Wat heb je nodig om deze opleiding te kunnen volgen?

    Een nieuwsgierige en open houding. Out of the box durven denken. Je moet niet bang zijn om op mensen af te stappen en je moet ook een kritische houding hebben, want je analyseert heel veel. Je moet knopen kunnen doorhakken. Niet elke trend is even succesvol, boeiend of leuk. Kill your darlings: dat moet je durven en ook doen!

    Wat betekenen de lifestylesectoren voor jou?

    • Appearance: Identiteit, jezelf durven uiten.
    • Food: Lekker eten, food innovation. Food creëert verbinding tussen mensen.
    • Health: Essentieel. Mensen helpen, levens verbeteren. Fysiek en mentaal. Gezond. Fit.
    • Human Movement: Verplaatsen van a naar b.  Ook fit en sportief. Energiek.
    • Leisure : De tijd waarin je niets moet. Even een momentje voor jezelf.
    • Living: Thuis, je thuis voelen, warm, veilig nest. Wonen, werken, slapen. Je eigen plekje.
    • Work: Ambitie; het hoort erbij, maar hopelijk dan doen wat je echt leuk vindt.

    Interview september/oktober 2018

    Sfeerafbeelding Fontys

  • Judith de Waal

    ‘Je hebt alle kans om internationale contacten op te doen’

    International Lifestyle Studies // Jaar 3

    Waarom heb jij voor deze opleiding gekozen?

    Omdat het een goede combi is tussen alle dingen die ik wilde gaan doen. Theorie, creativiteit en praktijk komen bij ILS op een leuke manier bij elkaar  door middel van projecten en alles waar je aan kan meedoen.

    Wat betekent creativiteit voor jou?

    Het origineel oplossen van specifieke problemen in de breedste zin van het woord.

    Trendonderzoek of conceptontwikkeling?

    Als je dit op de ILS-manier doet, ontwikkel je een concept op basis van trendonderzoek. Dus je combineert het altijd. Bij conceptontwikkeling kun je de creativiteit die je in je hebt beter naar voren laten komen. Als ik toch moet kiezen: creëren vind ik op zich leuker dan onderzoek.

    In welke lifestylesectoren wil je je bekwamen?

    Leisure en Living. Hiervóór heb ik Interior & Exterior Design gedaan bij Sint Lucas. Daarna heb ik twee jaar Bouwkunde bij Avans gedaan, maar dat was voor mij uiteindelijk niet creatief genoeg. Ik zoek een afstudeerstage in deze sectoren, het liefst iets met gethematiseerde architectuur: ontwerpen maken gebaseerd op een thema. Dus het conceptueel ontwerpen van een omgeving, een huis, een pretpark, een meubel of bijvoorbeeld een spa, waarvoor ik al ooit een interieur heb ontworpen. Dat was supertof.

    Hoe ga jij bijdragen aan een betere wereld?

    Ik ga bijdragen aan een betere wereld door het beste in bedrijven, projecten of personen naar voren te halen door onderbouwd onderzoek te doen. Op het gebied van verbetering ben ik altijd heel scherp naar mezelf toe en ook naar anderen en de wereld om me heen.

    Hoe is de sfeer op de opleiding?

    Op deze opleiding willen docenten er alles aan doen om je gemotiveerd te houden. Zij zijn enthousiast en ik ben enthousiast en dat geeft echt een goede wisselwerking. In vergelijking met andere studies vind ik dat een groot verschil. Maar misschien ligt het aan mijn instelling. Het laatste waar ik aan zou denken is spijbelen, integendeel. Ik zit hier echt voor mezelf en ga er zoveel mogelijk uithalen nu het nog kan. Buiten mijn studie om nam ik ieder jaar deel aan een soort van wedstrijd, waarbij je vijf weken lang cursussen volgt. Aan het einde van die periode had je iets bedacht voor een echte opdrachtgever. Dat was superleuk. Ook in mijn minor Design360 heb ik veel meer uren gestoken dan van mij werd verwacht.

    Als ik straks werk dan heb ik deze kansen niet meer. Wel in een andere vorm misschien, maar hier kun je zoveel leren, aan zoveel dingen meedoen en krijg je zoveel aandacht en persoonlijke begeleiding als dat nodig is. Het is natuurlijk een kleine opleiding, gemoedelijk en persoonlijk, dat is in mijn ogen al een voordeel. Ik vind het ook bijzonder dat studenten na hun studie totaal verschillende richtingen opgaan, terwijl ze toch dezelfde opleiding doen.

    Waar ben je trots op?

    Mijn minor Design360 vond ik superleuk. Ik heb het idee dat ik me daar echt ontpopte. Deze minor is gebaseerd op jouw creatieve zelf. Ik heb daar uiteindelijk mijn laatste project gedaan. Het is eigenlijk een zes-weken project, maar dat is helemaal uit de hand gelopen, in positieve zin dan. We hebben Tilly’s Trash Trailer ontwikkeld: een tiny house van afval en gebruikte spullen van Tilburgers, die allemaal hun eigen verhaal hebben. Via Facebook zagen we bijvoorbeeld: ‘oude kast, gratis ophalen’. Bij het ophalen vertelde de eigenaar dan de ‘geschiedenis’ van die kast. Het is een nul-euro-project, dus alles moest gratis zijn.

    Ik heb van alles gedaan waar ik wel trots op ben: ontwerpen van flyers, posters, plattegronden voor middelbare scholen en zelfs een privé-spa. Helemaal te gek allemaal.

    Studio Veiga is mijn concepting bureau, nog zonder website, anders krijg ik het te druk. Ik moet ook nog studeren!

    Hoe is het contact met docenten?

    Erg fijn, gemoedelijk en informeel. Ik heb met alle docenten een goede band en ze motiveren je ook enorm.

    Wat ga je nooit vergeten? 

    Als student-assistent heb ik studiereizen georganiseerd. We zijn naar Seoul geweest: een hot spot van Fontys ACI. Dat was supergaaf. We gaan een project uitrollen in Zuid-Afrika. Je hebt hier alle kans om internationaal contacten op te doen. Dat heb ik altijd met beide handen aangegrepen. De stage bij Disney in Florida ga ik ook nooit meer vergeten. Alles is daar zo doordacht opgezet. Qua ‘concepting’ loop je daar rond in een best practice-wereld, waar je alle ins en outs van meekrijgt. Dat is geweldig.. Naast studie en onderzoek, heb ik er ook gewerkt als LifeGuard en hield daarbij toezicht op zwemmende mensen. Daar had ik het best druk mee, want ik moest elke dag wel iemand uit het water redden.

    Wat heb je nodig om deze opleiding te kunnen volgen?

    Naast een grote dosis creativiteit, moet je positief ingesteld en leergierig zijn. Je moet de dingen zelf naar je toe kunnen trekken, er zelf op af gaan. Dus je moet zelfstandig je weg lopen en vinden. En natuurlijk moet je sociaal zijn. We hebben veel projecten met groepen, maar dat is bij elke hbo-opleiding wel het geval.

    Wat betekenen de lifestylesectoren voor jou?

    • Appearance: Het voorkomen of imago van iets of iemand.
    • Food: Alles omtrent voeding; invloed op je gezondheid; spirit of food; insecten zijn toekomstige vleesvervangers.
    • Health: Gezondheid: fysiek en mentaal, beweging.
    • Human Movement: Beweging, sport en een beetje gezondheid. Verplaatsen.
    • Leisure : Vrijetijdsbesteding en het gevoel van vrijheid en wat men daarmee kan en wil doen.
    • Living: De manier van leven, leefomgevingen en alles wat daarbij hoort. Mijn motivatie om ILS te gaan doen
    • Work. Alles omtrent het werken en studeren. Digital Nomads.

    Datum interview september/oktober 2018

    Sfeerafbeelding Fontys

  • Patrick Engels

    ‘Je gaat bij ILS anders naar de wereld kijken’

    International lifestyle Studies // Jaar 4

    Waarom heb jij voor deze opleiding gekozen?

    Voordat ik deze opleiding ging doen, wist ik niet wat ik wilde worden. Ik heb al een afgeronde mode-opleiding en sociale opleiding achter de rug. Bij ILS kwam alles perfect samen: het sociale en het creatieve aspect. Mijn creativiteit gebruik ik nu om voor de struggle van een doelgroep een oplossing te bieden in de vorm van een concept waarmee hun kwaliteit van leven verbeterd wordt..

    Wat betekent creativiteit voor jou?

    Dat je open staat voor de wereld om je heen en dat je kijkt waar mogelijkheden en kansen zijn. Natuurlijk kijk ik daarbij waar behoeften liggen en naar mentaliteitsverschuivingen waarop ik wil anticiperen.

    Trendonderzoek of conceptontwikkeling?

    Ik denk dat je geen goed concept kunt ontwikkelen op het moment dat je niet weet wat er gebeurt in de samenleving. Trends en maatschappelijke ontwikkelingen intrigeren me. En waar een trend is, is altijd een tegentrend. Zoals bijvoorbeeld een geëmancipeerde man achter de kinderwagen, waartegen zich de traditionele man zich verzet.

    In welke lifestylesectoren wil je je bekwamen?

    Binnen elke branche en sector spelen verschillende trends, die je kunt gebruiken als inspiratie voor je ‘eigen’ branche. Ik wil me niet beperken, maar de dingen doen die me interesseren en die ik leuk vind. Je kunt natuurlijk niet van elke ontwikkeling en trend op de hoogte zijn, maar als er een behoefte is, zie je die terug in de samenleving. Duurzaamheid is daar een goed voorbeeld van. Bedrijven zouden zich meer moeten richten op de behoeften van hun klanten en ze beter leren kennen en doorgronden

    Hoe ga jij bijdragen aan een betere wereld?

    Door me met maatschappelijke ontwikkelingen bezig te houden en bedrijven te inspireren daar iets mee te doen. Ik hoop dat ik dat ook doe met mijn lifestyle-concept ‘Grijs Gebied’*, waarmee ik de Gouden Meesterproef won, de prijs voor het beste afstudeerproject. Voor Grijs Gebied heb ik onderzoek gedaan naar seksuele grensoverschrijding. Met dit gegeven heb ik in co-creatie met de doelgroep in het onderwijs een concept ontwikkeld over seksualiteit, relaties en grenzen. Met als doel dat mensen zich daar bewuster van worden en weerbaarder worden, maar ook dat het bespreekbaar wordt gemaakt en dat de maatschappelijke norm meer zichtbaar wordt. Om tot zoiets te komen organiseer je een creatieve sessie, bedenk je samen ideeën, wat je combineert tot een innovatief idee en wat je steeds weer toetst bij de doelgroep. Dat contact met die eindgebruiker is essentieel. Je krijgt niet in één keer de onderliggende behoefte blootgelegd. Vandaar zo’n proces van toetsen, bijschaven en veranderen tot het goed is.

    * meer info over Grijs Gebied vind je helemaal onderaan.

    Hoe is de sfeer op de opleiding?

    Ik heb ILS ervaren als zeer open en betrokken. Docenten denken met je mee als je een idee hebt, je krijgt alle vrijheid en kunt er je eigen invulling aan geven. We hebben elke vijf weken een project van een echte opdrachtgever. Je hebt de vrijheid er zelf mee aan de slag te gaan, onderzoek te doen en de uitkomst op jouw manier te presenteren. Ook al komt er niet altijd uit wat opdrachtgevers willen zien of horen. Dat is juist de bedoeling, dat je hen inspireert en helpt nieuwe paden te bewandelen.

    Waar ben je trots op?

    De ontwikkeling die ik heb doorgemaakt, daar ben ik trots op. Ik heb de ruimte gekregen om mezelf te ontplooien en de dingen te doen die ik leuk vind. Ik kom van het mbo wat erg opdrachtgericht is, hier moest ik ineens studeren. Dat vond ik wel pittig in het begin. Het heeft ook even geduurd voordat ik mijn draai vond en ik had de nodige herkansingen in het eerste jaar. In het tweede jaar met de student company en verdieping in de verschillende sectoren, begon ik me meer thuis te voelen en mijn plek te vinden. Van thuis heb ik meegekregen: ‘als je iets wil, dan kan je het’. En dat klopt ook. Met doorzettingsvermogen en discipline kom je er wel. Ik had het eerste jaar de handdoek in de ring kunnen gooien, maar dat heb ik niet gedaan. Want dit is wat ik wil.

    “Het is niet zomaar een opleiding dit is een lifestyle.” Dat waren de woorden van de onderwijsmanager. Ik dacht toen ‘ja, ja’.  Maar daar had ze niet om gelogen. Als je hier studeert, ga je zo anders naar de wereld kijken. Dus het is letterlijk een eye-opener. En natuurlijk ben ik trots dat ik bij de afstudeerexpo de Gouden Meesterproef heb gewonnen.  

    Hoe is het contact met docenten?

    Docenten denken echt mee, zijn heel betrokken en inspirerend. De meesten zijn werkzaam in het werkveld, kunnen laten zien waar ze mee bezig zijn en geven veel mee vanuit de praktijk. Dat heb ik allemaal als erg prettig ervaren.

    Wat ga je nooit vergeten?

    De hele reis, de hele experience hier bij ILS. Ik heb overal wel een les uitgehaald of het nu een succes was of een mega grote blunder.

    Wat heb je nodig om deze opleiding te kunnen volgen?

    Een open blik, creativiteit en kritisch kunnen denken. Ik denk ook dat je sociaal moet zijn, anders kun je geen contact leggen met een doelgroep. En analytisch vermogen voor ‘connecting the dots’, dat is onze manier van onderzoeken hier. Daarin analyseer je trends, de sector, de doelgroepen en de identiteit van de organisatie, die je laat samenkomen en omzet in een zogenaamde waardenpropositie.

    De toekomst

    Ik ben net afgestudeerd. Terwijl ik aan het solliciteren ben naar een baan bij een trendonderzoeksbureau of concepting bureau, werk ik nu bij een call center dat nieuwe donateurs verwelkomt. Ondertussen ben ik bezig met de vraag hoe ik mijn eigen bedrijf in trends en concepting kan gaan vormgeven. Dat zou alleen of met iemand anders kunnen zijn. Ik houd alle opties open en zie wat er op mijn pad komt. Leuke dingen doen, dat is wat ik wil. En dit vind ik leuk. Het gaat me zeker lukken. Waar een wil is, is een weg hè?!

    Wat betekenen de lifestylesectoren voor jou?

    • Appearance: Identiteit en cultuur. Hoe jij jezelf online en offline uitdraagt, bijvoorbeeld via kleding en social media.
    • Food: Experimenteren, ervaren en proeven.
    • Health: Gezondheid zowel mentaal als fysiek.
    • Human Movement: Verplaatsen van a naar b en sport. Dat je in beweging bent.
    • Leisure : Vrije tijd, toerisme, vakantie en reizen om de wereld te zien, te ontdekken en te ervaren.
    • Living: De stad, leefbaarheid, interieur, vorm, patronen. Je fijn voelen in je eigen omgeving, ook thuis.  
    • Work: De technologische vooruitgaan, steeds meer flexwerken. Veel verandering op de werkvloer. Millenials-proof. Flexibel, creativiteit kwijt kunnen.

    *Achtergrond Grijs Gebied, winnaar Gouden Meesterproef

     In mijn meesterproef Grijs Gebied heb ik me toegelegd op seksueel grensoverschrijdend gedrag naar aanleiding van de me-too-beweging. Ik ben dat gaan onderzoeken o.a. door middel van de ‘You & Me Too Talkshow. Je hebt aan de ene kant de geëmancipeerde man achter de kinderwagen die meehelpt in het huishouden en aan de andere kant de meer traditionele man. De kern van het probleem ligt bij opvoeding en educatie. Iedereen heeft een andere achtergrond en cultuur. Het is dus lastig om daar iets voor te bedenken. Vandaar dat ik bij educatie uitkwam, waar ik meer mee kan doen. Concreet ben ik naar de School voor Gezondheid en Welzijn van het ROC Tilburg toegegaan. Want jongeren zijn een risicogroep en binnen de welzijnssector lopen hulpverleners en verzorgers geregeld tegen seksuele grensoverschrijding aan.

    Het lifestyle-concept bestaat eruit dat deze ROC-studenten een onderwijsprogramma volgen met de volgende onderwerpen: lichaam en zelfbeeld, seks in de media, relaties, seksualiteit en genderidentiteit, seksuele grensoverschrijding en weerbaarheid. Vanuit een wijkcentrum krijgen zij een opdracht om een specifieke workshop te organiseren, waarvoor zij de input van het onderwijsprogramma gebruiken. Deze workshops geven de studenten op locatie in de wijkcentra in Tilburg. Jongeren geven het zo door aan jongeren en samen zijn zij de sociale motor voor verandering.

    Interview: september/oktober 2018

    Sfeerafbeelding Fontys

  • Cecile Cremer

    ‘Voor mij is een dag nooit hetzelfde’

    International Lifestyle Studies // Afgestudeerd

    Waarom heb jij voor deze opleiding gekozen?

    Ik stond in de startblokken om naar het conservatorium te gaan toen ik ernstig ziek werd. Daardoor ben ik er twee jaar tussenuit geweest. Toen ik weer beter was, heb ik een jaar Theateracademie in Amsterdam gedaan en daarna een jaar Dansacademie, omdat ik vroeger veel gedanst heb, maar dat was het allebei niet voor mij. .Ik ben altijd creatief geweest, maar ik wilde ook iets met business doen. Ik zag mezelf wel met een attachékoffertje rondlopen en leren ging me goed af. Toen kwam ik uit op ILS. De voorlichtingstekst was zo pakkend en raakte me. Voor mijn gevoel kwam ik hier echt thuis bij een mooie combi van creatief en commercieel bezig zijn: the best of two worlds.

    Wat betekent creativiteit voor jou?

    Creativiteit betekent voor mij dat je aan zo min mogelijk regels gebonden bent. Zelf iets bedenken, ontwikkelen en samenstellen wat niet volgens de gebaande paden loopt en waarbij je jezelf uitdaagt te zoeken naar andere oplossingen dan de voor de hand liggende. Het heeft absoluut niets te maken met knutselen, plakken of knippen.

    Trendonderzoek of conceptontwikkeling?

    Toen ik met de opleiding begon, waren we voornamelijk gericht op trends. Ik heb altijd geroepen dat ik conceptontwikkeling het leukste vond, maar daarna is dat helemaal omgeslagen. In de praktijk gaat het om de combinatie. Kijken naar de toekomst en dat vertalen naar een idee.

    Ik heb een eigen agency: Wandering the Future. Met twee andere gelijkstemde bedrijven, waar we geregeld mee samenwerken, delen we een ruimte in een soort innovation-hub in Den Bosch .

    Ik doe innovatieklussen en trajecten voor bedrijven als Volkswagen, KPN en het Ministerie van Educatie van de United Arab Emirates in Dubai.en ben president van het Global Network La Futura, waarmee we voor ons jaarlijkse event naar Shanghai gaan. Voor het online magazine Trendtablet van Lidewij Edelkoort schreef ik artikelen en dat doe ik nog steeds voor Food Inspiration, een groot bedrijf in voeding, leisure en hospitality. Voor EON organiseerde ik mijn allereerste eigen workshops. In binnen- en buitenland word ik vaak gevraagd als keynote-speaker over diverse toekomstgerelateerde onderwerpen zoals het veranderende gedrag van mensen in 2030.  Ik organiseer workshops trendwatching voor bedrijven. Voor de Gemeente Maastricht ben ik bezig met het ontwikkelen van een educatieve tool en ben in de afrondingsfase van het eerste prototype.

    Ik heb ook een TEDx Talk gehouden over Undecisive Future, over het feit dat we er wel degelijk de hand in hebben wat er in onze toekomst gebeurt. Ik heb er een tool voor ontwikkeld: vier vragen die je stil laten staan bij de impact die bepaalde beslissingen of handelingen op de lange termijn hebben. Zo hebben we er bijvoorbeeld allemaal aan bijgedragen dat V&D failliet is gegaan. Of bedenk dat een hype als quinoa in Zuid-Amerika tot overproductie leidt en een land uitput. Je kunt daar iets aan doen door te kiezen voor een alternatief product of voor fairtrade. Maar dat je op zijn minst stilstaat bij de impact die je hebt met de keuzes die je vandaag de dag maakt.

    Ik ben nu met mijn eerste boek bezig. Over hoe je de gebeurtenissen in het dagelijks leven als een tool inzet voor positiviteit. Vervelende momenten in het leven, tegenvallers, kunnen juist cadeautjes zijn als je ze kunt nemen zoals ze komen.

    Kortom: voor mij is een dag nooit hetzelfde, er staat altijd een koffertje stand by. Deadlines vind ik eigenlijk alleen maar lekker. Maar intussen moet ik natuurlijk wel de huur en mijn personeel kunnen betalen.

    In welke twee lifestylesectoren wil je je bekwamen?

    Ik koos er drie in plaats van twee. Als je nog nooit een herkansing had gehad, mocht dat. Het werd: Food, Leisure en Health. Maar eigenlijk heb ik die sectoren ook weer meteen losgelaten want consumententrends kun je naar elke branche vertalen. Voor mij maakt het niet uit.

    Hoe ga jij bijdragen aan een betere wereld?

    Dat doe ik doordat ik dingen ontwikkel die bijdragen aan de kwaliteit van leven van mensen. Bijvoorbeeld door mijn key notes. Ik heb onder andere gesproken over Human value shifts: we moeten focussen op de mens die het moet doen en die het voor de kiezen krijgt. Daarbij is de vraag belangrijk hoe we er samen iets van kunnen maken. Samen creëren, dat werkt. Ik probeer steeds nieuwe dingen te doen en te bedenken voor iets waarvoor een oplossing nodig is. Voor Global Exploration heb ik aan een aantal ontwikkelingshulpprojecten meegedaan. Dat deed ik ook al toen ik 17 jaar was met de scholen voor scholentrajecten. Daar is het zaadje geplant om bij te willen dragen aan een betere wereld.

    Hoe is de sfeer op de opleiding?

    Wij waren de allereerste lichting van de opleiding en echt een soort familie. Soms was het een struggle. Je moest het met elkaar doen: docenten en studenten. Dat schept wel een speciale band. Ik voel me en ben ook nog steeds betrokken bij de opleiding. Ik heb bijvoorbeeld het alumnibeleid mee opgebouwd.

    Waar ben je trots op?

    Ik ben trots op hetgeen ik vandaag de dag doe en mag doen. Dat ik een goedlopend eigen bedrijf heb en dat mensen kennelijk voor mij openstaan en ze dingen van mij willen horen. Ik word serieus genomen en ga heel de wereld over. Dat was ook een van mijn dromen. Het is me vaak nog niet genoeg. Eigenlijk ben ik een enorme streber. Wat ook een valkuil is, want ik vind het juist heel moeilijk om te zeggen waar ik trots op ben, omdat er altijd ruimte is voor meer. Maar ik ben in ieder geval blij dat ik elke dag mag doen wat ik wil.

    Hoe is het contact met docenten?

    Heel goed en persoonlijk. Ik heb nu nog steeds contact met docenten. Ik word dit jaar 30 en dan nodig ik ook een aantal docenten uit. Sommigen zijn echt vrienden geworden.

    Ik ben flink ziek geweest, dat maakt dat ik zo anders in het leven sta. Ik heb het idee dat ik me moet bewijzen. Daarom ga ik heel snel. Die kanker is voor mij achteraf gezien, een cadeautje geweest. Als het anders was gelopen, zou ik daar waarschijnlijk anders over denken. Ik heb in mijn familie ook mensen verloren aan die ziekte. Mijn vader kon me erg motiveren. Hij gunde zijn kinderen het allerbeste, maar we kregen van hem mee: een 9 is geen 10. Hij heeft me wel gepusht om altijd mijn uiterste best te doen.at ga je nooit vergeten? 

    We waren met achttien man in onze Graduation Show en er was daardoor alle ruimte voor de docenten om ons persoonlijk toe te spreken. En ook om een studente te gedenken die we tijdens de opleiding helaas verloren hadden. Het was tegelijkertijd als het ware het slagen van de docenten, hun eerste keer door de hele opleiding heen. Het was super mooi.

    Wat heb je nodig om deze opleiding te kunnen volgen?

    Doorzettingsvermogen, want het is echt wel pittig hoor! En je moet eigenwijs zijn. Je hebt er zelf invloed op hoe je de opleiding doorloopt. Als je eigenwijs en rebels bent, kun je er je eigen ontwikkeling uit halen en dat maakt je uniek als je afstudeert. Je moet ook ondernemend zijn, je eigen job-kansen creëren door naar bedrijven toe te gaan en ze vertellen wat je voor ze kunt doen.

    Wat betekenen de lifestylesectoren voor jou?

    • Appearance: Je identiteit. Niet zo zeer hoe je eruit ziet, maar ook echt wie je bent.
    • Food: Health trends, social connector.
    • Health: Winst aan kwaliteit van leven door technologie.
    • Human Movement: Mobiliteit. Zelfrijdende auto’s. Bullit trains, hyperloops, een service: van a naar b gaan.
    • Leisure : Dat is de nieuwe valuta van de toekomst: tijd en vrije tijd.
    • Living: Interior design. Urbanisatie. Nomad Living. Tiny houses. Inchecken in een huis.
    • Work: Skills zijn belangrijk, vaste banen en beroepen verdwijnen.

    (Interview: september/oktober 2018)

    Sfeerafbeelding Fontys