Ik heb mijn drijfveren leren ontdekken én weet wat me juist belemmert."

Lieke Konincks, student

 

Opbouw

Jij als leerkracht basisonderwijs. In de eerste twee jaar leg jij hier, samen met je opleiding én opleidingsschool, de basis voor. Rekenen en Nederlands zijn waarschijnlijk vakken waar je meteen aan denkt. Maar ook ‘zaakvakken’ zoals aardrijkskunde, geschiedenis of natuur & techniek en de meer expressieve vakken als muziek, beeldende vorming en drama komen aan bod. Alles bij elkaar meer dan tien vakken waar jij je in gaat verdiepen. Je wordt niet alleen vaardiger in deze vakgebieden. Je leert ook de achterliggende theorieën over het overbrengen van deze vakkennis aan de leerlingen. Je krijgt inspiratie voor lessen en leert zelf lessen te ontwerpen. Direct bij de start van het schooljaar start jij met stage op een opleidingsschool bij jou in de regio. Je staat dan ook meteen in een groep en bereidt lessen/dagdelen voor. Je brengt je opgedane vakkennis en theorie direct in praktijk; dát is het mooie van het werkplekleren.
Als de basis is gelegd in de eerste twee jaar is het tijd om je te gaan specialiseren. Aan welke leeftijdsgroep geef jij het liefst les? Spreekt de groep jonge kind je aan of heb je juist veel meer met de iets oudere groepen? Jij bepaalt in welke groepen jij de laatste twee jaar van je opleiding wilt stagelopen en je dus in wilt specialiseren. Deze specialisatie vindt plaats aan de hand van een innovatief onderwijsconcept die jij zelf mag gaan ontwikkelen. Naast het specialiseren voor een leeftijdsgroep en deze innovatieve groepsopdracht, ga je je ook verdiepen in een door jou gekozen minor. Dit is een zelfgekozen specialisatie die het tweede half jaar in dit studiejaar centraal staat. Je kunt dan kiezen uit minoren, zoals  wetenschap en technologie, gedrag, bewegingsonderwijs of internationalisering. In het laatste geval kies je ervoor om tien weken naar het buitenland te gaan. Je kunt er echter ook voor kiezen om buiten de Pabo of zelfs buiten de Fontys aan de slag te gaan met jouw interesses, want het gaat geheel om jouw persoonlijke ontwikkeling met betrekking tot je interesses en visie. Jij bent aan zet!
Het laatste jaar van je opleiding is verdeeld in twee perioden. Tijdens het eerste deel van het jaar richt je je volledig op je onderzoek vanuit je stageschool, die jij tijdens het solliciteren zelf hebt uitgezocht op basis van je persoonlijke visie en interesses. Ook je onderzoek heb je in samenspraak met je school gekozen, waardoor het altijd een onderwerp is wat jou interesseert en motiveert. In een fase hierop volgend ga je samenzitten met een leerteam en je ambities met betrekking tot het onderwijs verwerken in een persoonlijke visie op onderwijs en een groepsvisie. Dromen is hierbij toegestaan en maakt je visie alleen maar sterker en mooier! Tussen deze twee periodes door of afsluitend aan deze periodes is het de bedoeling dat je je ‘blokstage’ uitvoert. In deze periode sta jij vijf weken geheel alleen voor de klas en heb jij het voor het zeggen! Klinkt spannend, maar hier zul je in het verloop van deze studie naartoe werken en ontwikkelen. Na het succesvol afsluiten van deze periode mag jij je leerkracht basisonderwijs noemen!