Studenten over deze opleiding

Social media

“De lerarenopleiding Engels is pittig. Maar als je gemotiveerd bent en hard werkt, dan is het goed te doen. Ik ben een streefstudent: ik ben eigenlijk pas tevreden als ik een acht of een negen haal. Ik ga ervoor, maar dat komt ook omdat ik het zo superleuk vind.

Hier in Sittard word je opgeleid tot een docent waar het onderwijs om vraagt. De focus ligt op creatieve manieren om de stof over te brengen. De tijd van puur een lesmethode volgen is voorbij. Deze studie is geen training om een klassieke docent te worden. Je moet in je lessen kunnen werken met smartboards en social media kunnen integreren in je lessen. Dat is waar de leerlingen mee bezig zijn, ze worden steeds slimmer. Je kunt er niet meer omheen. Ik vind dat ze daar in de opleiding goed op inspelen. Ze leiden je sowieso heel breed op: debatteren, een stukje ICT en solliciteren, het komt allemaal aan bod. Zo ben je voorbereid op het hele proces van docent worden.

Ik ben zelf tweetalig opgevoed, mijn moeder is Engels. Daarom zou ik het ook leuk vinden om straks zelf les te geven op een internationale school. Ik ga dan ook zeker in het vierde jaar de minor International Education doen. Die kans bieden ze je hier, en die grijp ik aan.”

Sarah Neijnens, student voltijd lerarenopleiding Engels, Sittard

Sfeerafbeelding Fontys

‘Gek op de Engelse taal’

'Ik ben echt gek op de Engelse taal. Dat komt ook omdat ik op de middelbare school leuke docenten Engels had. Zij zijn mijn inspiratiebron. Nu wil ik zelf leraar worden. Zo kan ik op mijn beurt leerlingen inspireren. Als je later mijn klas binnenkomt, moet je in een andere wereld stappen. Een Engelse wereld. Je wordt bij Fontys uitgedaagd om van een les ‘jouw les’ te maken. Je leert dat je lesboek een guideline, maar geen keurslijf is. Ik houd van artistieke dingen. Van kunst. Gedichten.

Ik vind het te gek om grammatica aan de hand van een gedicht uit te leggen. Of om tongue twisters te gebruiken om de uitspraak te oefenen. Daarom vond ik de IATEFL-conferentie die ik samen met andere studenten bezocht in mijn tweede studiejaar in Brighton zo fantastisch. Ik heb er interessante workshops gevolgd. Het zou wel maf zijn om daar volgend jaar zelf met een groepje een presentatie of workshop te houden. Onze docenten onderzoeken nu of dat kan.'

Kyle Koch, student voltijd lerarenopleiding Engels, Sittard