Het verhaal van Jan Willem

Waarom heb je voor ALO gekozen?

"Het leek mij fantastisch om mijn passie voor sport te delen en dat ik tegelijkertijd mijn 'deelnemers' ook nog eens iets bij zou leren. Tijdens mijn vooropleiding (mbo Sport en Bewegen red.) heb ik stage gelopen op verschillende basisscholen. Ik vond het toen al ontzettend leuk om met kinderen in de gymles te werken."

Is de opleiding wat je ervan verwacht had?

"Jazeker, misschien nog wel meer dan dat ik aanvankelijk dacht. Op het mbo werd de focus steeds op één onderwerp gelegd. Nu wordt er meer kennis tegelijkertijd gedeeld. Dit veelvuldig schakelen zorgt ervoor dat ik ook aan veel meer ontwikkelpunten kan werken. Ook gaat de theorie verder dan dat ik gedacht had. Ook al kwam ik van het mbo af; ik had niet het idee dat ik alles dubbel zat te doen."

Welke vakken vind je het leukst?

"Binnen de ALO kun je niet echt spreken van 'vakken'. Je gaat in een blok van 10 weken aan de slag met een bepaald thema, waarin alle theorie en praktijk die daarmee te maken hebben, worden behandeld. Van alle theorie die tot nu toe van pas is gekomen, vond ik psychologie het meest interessant.

Binnen de beweegdomeinen vind ik dans het leukste. Dit komt vooral omdat ik erg nieuwsgierig ben hoe je kinderen (vooral de jongens) hier enthousiast voor kan maken."

Naar welke richting gaat je voorkeur uit?

"Tot nu toe heb ik alleen nog maar ervaring met het basisonderwijs en de middelbare school. Ik weet dus nog niet zo goed welke richting ik op wil, omdat ik eerst nog Speciaal Onderwijs en het mbo-onderwijs wil gaan uitproberen. Als ik nu zou moeten kiezen dan zou mijn voorkeur uitgaan naar het Speciaal Onderwijs. Dit omdat ik graag kijk naar wat een leerling wél kan en wat ik met deze leerling kan bereiken."

Wat vind je van de opleiding?

"Moeilijk, maar toch interessant en super leuk. De theorie is soms best moeilijk en mijn concentratie is niet heel goed, dus nu we door Corona alle theorie op 1 dag hebben is dat best pittig. Gelukkig wordt alles opgenomen en kan ik het terugkijken als ik toch niet alles mee heb gekregen. In mijn klas heb ik ook een fijn studiegroepje gevonden waar iedereen elkaar vragen kan stellen, kunnen helpen en met wie ik natuurlijk ook een drankje doe naar school."

Wat heeft de opleiding tot nu toe voor je betekend?

"Ik heb meer zelfvertrouwen in mijn eigen kunnen gekregen en mijn eigen bewegingsvaardigheid is erg verbeterd. Ook als lesgever ben ik me goed aan het ontwikkelen; iets wat mij erg helpt bij het maken van keuzes ten behoeve van mijn loopbaan."

Weet je al wat je wilt gaan doen / worden na de opleiding?

Het wordt of lesgeven op een mbo school / Speciaal Onderwijs óf ik ga doorstuderen in de richting van psychologie. Maar als ik kies voor werken ga ik eerst een jaar reizen terwijl ik ski en/of duikles geef."

Heb je nog een tip voor een student die overweegt om ALO te kiezen?

"Wat mij heeft geholpen was dat ik heel snel een studiegroep had waar ik altijd met vragen terecht kon. En wees ook niet bang om de docenten vragen te stellen al zijn het er 10 achter elkaar!"

Sfeerafbeelding Fontys