Studenten over deze opleiding

'Bij Fontys ben ik ineens volwassen geworden'

‘Toen ik hier net kwam, moest ik erg wennen. Ik was 18 jaar en kwam van de havo. Studeren in een grote stad en mijn weg vinden binnen een hbo-opleiding, waarbij ik alles ineens zelf moest regelen, vond ik een grote uitdaging! Ik kom uit Eindhoven, dus ik hoefde niet perse op kamers. Dat wilde ik ook niet, want daar was ik echt nog niet aan toe. Mijn studieloopbaanbegeleider, Karel Schreurs, heeft me gelukkig heel goed geholpen. Alle docenten trouwens. Het was echt een drempel waar ik overheen moest.

In het tweede jaar bloeide ik op. Mijn stage op het Rhytovius College in Eersel ging zo goed, dat ik daar meteen voor een paar uur in de week mocht gaan werken. Dat jaar werd ik ook vertegenwoordiger van de tweedejaars in het SDO (Student-Docent-Overleg) bij FLOT. Hierin draag ik met medestudenten ideeën aan voor verbetering van de opleiding. Het is fijn te merken dat er dan echt naar je geluisterd wordt.

Het leuke van de opleiding vind ik dat je ieder jaar stage loopt. Je weet dan waar je het voor doet. Ik wil graag docent worden in de onderbouw. De pedagogische kant van het beroep vind ik namelijk het leukst en ik denk dat je in de onderbouw daar meer uitdaging in hebt. Daarnaast zou ik graag een huiswerkbegeleidingspraktijk aan huis beginnen. Daar is veel vraag naar.

Mijn tip voor studenten is, ga meteen aan de slag. Zorg dat je alles goed plant en bijhoudt. En meteen aan de bel trekken bij je studieloopbaanbegeleider als er problemen zijn.’

Vera Raaijmakers - bachelor jaar 3 (2011-2012) Vera Raaijmakers - bachelor jaar 3 (2011-2012)
  • MBO-ers over deze opleiding

    MBO-ers over deze opleiding

    'De kunst is om te kijken naar hoe het wel kan'

    "Ik wist al voor ik eindexamen vmbo-t ging doen dat ik wiskundeleraar wilde worden. Ik dacht eerst dat dat voor mij niet haalbaar was, dat je speciaal moest zijn om leraar te kunnen worden. Toch ben ik de opleiding onderwijsassistent gaan doen bij MBO Gilde in Weert. Ik vond wiskunde altijd al leuk. Ik kon me echt niet voorstellen dat mensen met tegenzin naar de les gingen. Ik vond het echt ‘kaasje’ als ik iemand anders iets uit kon leggen.

    Ik zat vroeger met plezier in de klas. We hadden veel lol onderling. Die jaren op het MBO en tijdens mijn stages voor de opleiding onderwijsassistent, hebben mijn beeld van wat een goede leraar is gevormd. Vooral ook humor hebben, kritisch blijven, reflecteren op je eigen handelen. Ook creatief zijn, telkens op een andere manier een les beginnen, met een voorbeeld uit de praktijk. En vooral ook blijven leren en kijken naar hoe het wel kan. Hoe een leerling het wel snapt.

    Ik wil heel graag leraar wiskunde worden. Dat is het voor mij. Ik zou zelf tegen MBO talenten willen zeggen: het zal niet makkelijk worden, een HBO studie, maar ik heb vertrouwen in je. Kijk naar hoe het wel kan in plaats van te blijven hangen in hoe het niet werkt. Met een goede voorbereiding en veel doorzettingsvermogen is veel haalbaar!"

    Ruben Moonen, student voltijd lerarenopleiding Wiskunde, Sittard

    Sfeerafbeelding Fontys