Hoe wordt deze opleiding beoordeeld?

Studie in Cijfers

Fontys ziet graag de juiste student op de juiste plek. Op de site van Studiekeuze123 vind je een handig overzicht, waarin je kunt zien hoe de ALO scoort ten opzichte van het landelijke gemiddelde.

  • Studie in cijfers
    Een studie kiezen die echt bij jou past kan lastig zijn. Het is dan ook goed om te weten hoe studenten hun opleiding beoordelen en hoe er landelijk over gedacht wordt.

    Bij Fontys vinden we eerlijke voorlichting heel belangrijk, want we zien graag dat je op de juiste plek terechtkomt. Daarom vind je hieronder een handig overzicht, waarin je snel ziet hoe de opleiding scoort ten opzichte van het landelijke gemiddelde. Zie de toelichting voor meer informatie.
    Sfeerafbeelding Fontys
  • Studenten over deze opleiding

    Beau

    Sport zit mij van kinds af aan al in het bloed. Al vroeg wist ik dan ook dat ik in het beroep als Leraar Lichamelijke Opvoeding mijn ultieme combinatie zou vinden tussen hobby en werk.

    De start aan de opleiding begon goed: ik werd ingedeeld in een leuke klas en kreeg een tutor toegewezen. Erg fijn, zeker omdat er in het begin een hoop nieuwe dingen op me afkwamen. Neem bijvoorbeeld het werken in projectgroepen. Iets wat ik niet gewend was vanuit de havo.

    De praktijklessen zijn en blijven toch wel het leukste. Vaak werk ik met materialen waar ik nog nooit mee gewerkt heb. Dat maakt het geheel erg leuk en leerzaam.

    Stagelopen vond ik toch wel een beetje spannend. In het begin was ik erg nerveus, maar de lessen werden leuker naarmate ik vaker lesgaf. Ik leerde de kinderen en de stagedocent beter kennen, waardoor er een goed werksfeer ontstond. Kortom, een uitdagende studie waar ik iedere dag nog veel bijleer!’

    Zenna

    Waar de één het liefst werkt met tot op het bot gemotiveerden, zoek ik mijn uitdaging juist in het werken met een groep mensen bij wie de discipline vaak ver te zoeken is: kinderen met gedragsproblemen. Uiteindelijk kon ik binnen de ALO ervaring opdoen in de context van speciaal onderwijs.

    Ik leer op mijn opleiding dat je kinderen tijdens de les zoveel mogelijk moet laten bewegen. Dit omdat ze nu eenmaal beweegtijd nodig hebben. We leren om de sport zo aan te passen dat het ook voor kinderen uit het speciaal onderwijs goed uit te voeren is.

    Zelf vind ik de opleiding om uiteindelijk Leraar Lichamelijke Opvoeding in het reguliere onderwijs te worden erg leuk en interessant, maar mijn kracht ligt toch écht bij het speciaal onderwijs."

  • Oud-studenten over deze opleiding

    Steffie - docent LO op een middelbare school

    Ik ben gymdocent op een school waar sport een hoge prioriteit heeft. Er zijn dan ook veel buitenschoolse sportactiviteiten die ik organiseer en begeleid.

    Tijdens mijn opleiding hebben verschillende docenten me geïnspireerd. Toen ik net zelf van de middelbare school kwam, vond ik lesgeven namelijk nog heel eng en spannend. Ze hebben vertrouwen in mij gehad, waardoor ik groeide als mens en als docent. In het derde jaar liep ik stage op een hele leuke school en toen wist ik zeker dat ik dit wilde gaan doen.

    Binnen deze studie ben je vaak erg afhankelijk van je studiegenoten. Je werkt samen naar een eindresultaat toe. Dat zorgde voor een speciale band. Zo moesten we regelmatig een dans in elkaar zetten en dan waren we uren aan het oefenen, gewoon op de gang van de school of buiten op het gras.

    Ik streef ernaar om te blijven groeien. Het docentschap heeft namelijk vele aspecten waarin je je altijd kunt blijven ontwikkelen.


    Jasper - docent LO Speciaal Onderwijs

    Gymleraar is het mooiste vak wat ik me kan voorstellen. Veel kinderen in het speciaal onderwijs hebben een negatief zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen. Sommige komen van andere scholen en hebben maanden of zelfs jaren niet aan gymlessen deelgenomen en dus weinig bewegingservaring. Ik moet dit proces goed begeleiden.

    Toen voor mij duidelijk werd dat het speciaal onderwijs wel iets voor mij zou zijn ben ik bewust activiteiten op dit gebied gaan opzoeken. Zo ben ik vrijwilligerswerk gaan doen bij een hobbyclub voor verstandelijk gehandicapten en bij een zwemclub voor mensen met een beperking. Ook gaf ik tijdens mijn studie bijvoorbeeld leiding aan een sportinstuif voor verstandelijk gehandicapten.

    Sporthogeschool gaf mij het besef dat je verantwoordelijkheden hebt; je werkt met jonge mensen en kunt het maar één keer goed doen. Je leert strak en efficiënt organiseren. Aan de andere kant hadden we tijdens en tussen de lessen door ook veel plezier. Een opleiding met allemaal motorisch ingestelde jongens en meiden gaf mij dan ook veel energie en inspiratie.