Van student naar docent


Bas Bouckaert gooide het roer om, en niet zo’n beetje ook. Hij wilde een andere richting op, zegde zijn baan op en ging een voltijdstudie volgen. Het werd Logopedie.
“Logopedie is een heel breed vakgebied dat mij erg aanspreekt. Ik denk daarbij aan stotteren, stemproblemen of taalproblemen. Je hebt te maken met volwassen en kinderen binnen alle leeftijdscategorieën.”

Bas studeerde in juli 2014 af en werkt inmiddels als docent Ethiek, SLB’er, tutor en stagebegeleider aan de Paramedische Hogeschool. ”Dat ik uiteindelijk docent zou worden had ik niet gedacht toen ik aan mijn opleiding begon. In het tweede jaar van de opleiding viel me op dat veel docenten de praktijk combineerden met lesgeven. Deze combinatie trok me erg aan.
Het is leuk om studenten te enthousiasmeren voor het vak, en het feit dat ik pas net ben afgestudeerd aan deze opleiding zie ik als een voordeel. Daardoor sta ik dicht bij de student.”

“De opleiding heeft geen grote verrassingen opgeleverd. Ik was juist heel tevreden over de verdeling van praktijkgerichte vakken en de theorie. Vooral de werkcolleges spraken me aan. De taken die zijn gekoppeld aan de vakken zijn zeer praktijkgericht en dit was een prettige manier van werken voor mij. Op deze manier is de link met theorie makkelijker te leggen. Op alle gebieden binnen de logopedie kreeg ik steeds nieuwe inzichten en dat deed mij persoonlijk heel goed”.

“Voor mijn functie als SLB’er is het een groot voordeel dat ik tijdens mijn studie lid was van de klankbordgroep, waardoor ik optrad als vertegenwoordiger van mijn klas. Zaken die leven bij medestudenten besprak ik na iedere periode met de jaarcoördinator. Ik vond én vind het belangrijk dat de mening van de student gehoord wordt.”
Bas heeft geen seconde spijt van zijn keuze om zijn baan op te zeggen om Logopedie te gaan studeren. “Het mooiste aan het vak is het intermenselijke. Je draagt bij aan de gezondheid van iemand anders. Het lesgeven hoop ik uiteindelijk te combineren met de praktijk. Het liefst zou ik met verstandelijk beperkten werken.”


Sfeerafbeelding Fontys