Lectorate Toploader Omron AGV

Marcos opleiding Mechatronica – 2e jaars student

Een interview met tweede jaarsstudent Marcos van de opleiding Mechatronica. Marcos gaat wat meer vertellen over het ‘Toploader Omron AGV-project’. Eerst even een korte introductie:

Na het afronden van de havo is Marcos gestart aan de opleiding Mechatronica. Hij heeft voor deze opleiding gekozen, omdat hij de afwisseling zocht tussen programmeren en bouwen. De afweging tussen Venlo en Eindhoven had hij snel gemaakt- zo zegt hij zelf. “Eindhoven zit natuurlijk midden in de Brainport Regio en daarnaast is de stad beter bereikbaar vanaf waar ik woon”.

Het project waar Marcos en zijn team op dit moment mee bezig is, is het zogehete ‘Toploader Omron AGV-project’. Ze werken voor het bedrijf Omron dat al in het bezit is van een AGV (Automatisch Geleid Voertuig). Het is de bedoeling dat zij hiervoor een toploader ontwikkelen die zware objecten kan oppakken en terugleggen. Zij gaan de AGV dus verder ontwikkelen zodat deze niet alleendoor een gebied kan rijden en navigeren, maar ook objecten van het transfersysteem kan ophalen. Als zij de opdracht goed afronden dan zou het met de AGV mogelijk moeten zijn om een tegel uit het transfersysteem te pakken, op de AGV te plaatsen en de tegel op/bij de tafel neer te leggen.

Marcos geeft aan dat het leukste aan dit project het ontwerpen is en het uiteindelijk in de praktijk brengen van je ontwerp. Je gaat aan de slag met 3D-design, concepten bedenken én testen. “Aan het eind van de periode, na de testfase van je ontwerp, ga je je eindproduct ook echt implementeren. Dat maakt het cirkeltje rond, want uiteindelijk werk je daar natuurlijk naar toe: het zien werken van je bedachte concept. Als je concept aan het eind van de periode allemaal werkt dan kijk je met je projectgroep terug op een geslaagde periode”, zegt Marcos.

In jaar 2 merk je ook dat je al een stuk meer ervaring hebt met het aanpakken van deze projecten. Waar je in jaar 1 stond te stuntelen in de praktijk en hoopte dat iets meteen werkte, ga je in jaar 2 al veel gestructureerder te werk. Zo zegt Marcos zelf: “Je gaat veel efficiënter te werk. Je benut ieder zijn kwaliteiten en doet eerst goed onderzoek voordat je iets gaat bouwen om zo de tijd zo goed mogelijk te benutten”.

Marcos is op dit moment druk bezig met de ontwikkelfase en hoopt over 2 weken zijn werkende eindproduct te demonstreren om terug te kunnen kijken op een geslaagde periode.

Sfeerafbeelding Fontys