Sprint naar content

SIM-Project (Smart Industry Mechatronics)

Kevin is vierde jaars student van de opleiding Mechatronica. We stelden hem de vraag, wat vond je tot nu toe een van de leukste projecten? En hij wist het meteen: het SIM-project in het eerstejaar.

"Dit was een 3-delig project waarbij je voor elk onderdeel 10 weken de tijd kreeg. De eerste 10 weken gingen we aan de slag met een voertuig dat in staat moest zijn om autonoom te rijden. Autonoom rijden betekent dat het voertuig zelfstandig kan rijden", legt Kevin uit. "Om het autonoom rijden te testen had de opdrachtgever een parcours vastgelegd. Het doel van de eerste 10 weken was dan ook om het parcours af te leggen in 75 seconden."

Maar het project ging verder dan dat.

"In de volgende 10 weken hebben we een arm- en grijpmechanisme ontworpen, gemaakt en op het bovenplaat van het voertuig gemonteerd. Een eis aan dit grijpsysteem was dat het verschillende objecten van verschillende hoogtes en afstanden kan oppakken. Uiteindelijk brachten we deze twee systemen samen om een volledig functionerende robot te creëren die door een kaart kon rijden en objecten kon oppakken. In de laatste 10 weken van het project zijn we gaan bepalen welke onderdelen van de robot al gerealiseerd waren en welke onderdelen nog ontwikkeld moesten worden om aan het eind van het kwartaal succesvol deel te kunnen nemen aan de competitie."

De wedstrijd

Kevin vertelt hoe de competitie eruit zag: "Het doel van de wedstrijd was met de robot zoveel mogelijk punten verzamelen. Die punten kon je verzamelen door zoveel mogelijk gewicht in een bepaalde zone te leggen binnen 6 minuten. Uiteindelijk had ons groepje de wedstrijd gewonnen. Rondom deze wedstrijd was er een projectmanifestatie waarbij verschillende docenten alle groepen beoordeelde. Ook ouders, vrienden en familie konden die avond komen kijken wat alle verschillende groepen voor elkaar hebben weten te krijgen binnen die 10 weken. Dat maakt het natuurlijk extra leuk!"

Waarom SIM?

Het leuke aan dit project is vooral het doen. We konden niet méteen aan de slag met het project. Je moet natuurlijk eerst een plan van aanpak opstellen. Bij dit project ging het allemaal een stuk sneller omdat de eisen van de opdracht al specifiek omschreven waren, normaal gaat hier een bepaalde tijd aan vooraf, omdat je met een klant tot een overeenkomst moet komen. Nu in semester 7 in het vierde jaar, doen we deze stap wel zelf. Maar nog even terug naar het SIM-project. Docenten lieten binnen het SIM-project meer de “trail and error” toe (van mislukkingen leren). In de huidige projecten moet je die “errors” proberen te vermeiden door meer onderzoek vooraf te doen voordat er aan een realisatie begonnen kan worden. Bij dit project hoefden we dus niet heel uitgebreid onderzoek te doen van tevoren, waardoor je echt in de praktijk moest testen en verbeteren. Je leert dus door de studiejaren heen steeds meer hoe het in het bedrijfsleven echt gaat. Ook het groepswerk maakte het SIM-project leuk. Je helpt elkaar verder en iedereen vult elkaars ideeën aan. Iedereen heeft wel zijn eigen taak. Zo doet de een de software en is de ander bezig met de hardware, maar samen werk je naar een goed werkend eindproduct."