Studenten en docenten aan het woord

studenten aan het woord

docenten aan het woord

  • Erik Hoedemaekers, Venlo

    Het werken in goed teamverband én de goede voorkennis hebben ons dan ook naar de eerste plaats geleid!

    De Fieldrobot is een perfect voorbeeld van een mechatronisch systeem. De vakgebieden electronica, mechanica en software overlappen elkaar in dit project. De robot navigeert aan de hand van camerabeelden die verwerkt worden in een speciaal vision systeem. De data die het vision systeem berekent wordt naar de motorcontrollers gestuurd. deze sturen op hun beurt de motoren in de goede richting met de goede snelheid. De lesstof in hetzelfde semester is goed afgestemd op de toepassing binnen het FieldRobot project. Op deze manier ontstaat er een perfecte combinatie tussen theorie en praktijk, die het ontzettend leukt maakt om te doen! Het werken in goed teamverband én de goede voorkennis hebben ons dan ook naar de eerste plaats geleid!

    Student bij een uitvinding
  • Fietslift

    Trots op het gerealiseerde resultaat tonen studenten uit Venlo de fietslift voor lepra-patienten uit Nepal

  • Studente Tjörven Stienen, Ik wil mijn collega helpen zijn loopruimte te verbreden!

    Tjörven studeert: Mechatronica en werkt bij: Defensie (parttime)

    Droom: Mijn collega verloor beide benen bij een missie. Ik wil hem helpen zijn loopruimte te verbreden!

    “Mijn collega heeft twee prothesen. Hij kon hiermee voorheen hooguit 400 meter lopen, Daarna was hij erg moe. Ook kan hij met deze prothesen niet goed opstaan en balans houden. Hij vroeg me of ik hem kon helpen om deze prothesen te verbeteren. Ik ben tijdens mijn stage met dit vraagstuk aan de slag gegaan samen met mijn medestudente Anita Karki. Het was heel bijzonder dat Fontys ons een stageplek bood. Daarmee konden wij gebruik maken van de faciliteiten en hadden wij onze eigen werkplek.

    Aan de slag

    De prothese is aangemeten door de instrumentmaker van Defensie en wordt geleverd door de leverancier Ottobock. Voor de hand liggend dus om direct met deze partijen contact te leggen. Zowel de instrumentmaker als het hoofd R&D van Ottobock waren zeer benieuwd naar onze invalshoeken en misschien wel ‘out of the box oplossingen’.

    Na de inventarisatie beleven er twee opties over die we wilden verkennen.

    -       Kunnen we de bestaande prothesen aanpassen?

    -       Kunnen we gebruik maken van een exoskelet? 

    Samenwerking met andere Fontys opleidingen

    Om beter zicht te krijgen op de motoriek en beweging hebben we samengewerkt met de Paramedische Hogeschool, Ton de Lange. Ook wilden we metingen doen met sensoren, daar heeft Geert Langereis van de opleiding Technische Natuurkunde ons mee geholpen. {Rol van Herman Boiten en Kees Adriaansen -}

    Aan de hand van de metingen en filmpjes (video patronen) konden we een aanpassing doen op de prothese. Hierbij werd een aanpassing gedaan op het middenstuk. (zie foto), waarbij de stand van het onder- en bovenbeen werd gewijzigd. Dit middenstuk hebben we zelf ontwikkeld. Aan de prothese zelf mogen geen aanpassingen worden gedaan vanwege veiligheidseisen.

    Het was hard werken en een enorme zoektocht. Gedurende het project doe je zoveel nieuwe kennis op! Ik kan alle botjes in het been inmiddels benoemen. Enkele weken na de proef met het nieuwe tussenstuk kregen we de terugkoppeling van onze collega. Hij kan inmiddels veel langer lopen en bijvoorbeeld probleemloos een kopje in de aanrechtkast zetten. Dat zijn de magische momenten, daar doe je het voor!

    Bredere toepassing

    Zowel voor de Leverancier Ottobock als voor de instrumentmaker van Defensie was dit de eerste keer dat de prothese op deze manier werd aangesloten. Beide zijn enthousiast!  Maar hoe kan deze toepassing ook voor andere gebruikers geschikt worden gemaakt? Een protocol om de juiste metingen te doen is nodig. Om het tussenstuk ‘op maat’ te kunnen maken moet de productie op andere wijze worden ingericht. En last but not least moeten instrumentmakers worden getraind om de juiste instellingen te bepalen.

    Volgende stap

    Tjörven is nog niet tevreden over het eindresultaat. Hij wil graag onderzoeken of het exoskelet nog een verbetering biedt. Zijn eindopdracht gaat over dit vraagstuk.. Een exoskelet is een uitwendig skelet, waarmee iemand weer rechtop kan staan en lopen. Wil men van zitten naar rechtop staan dan helpt het exoskelet door middel van elektromotoren de persoon rechtop. Het frame van het exoskelet zorgt ervoor dat de benen in de juiste positie worden gedrukt. Met zo’n exoskelet kun je de kracht van het eigen lichaam meten en vergroten. Om een exoskelet te testen is een ‘echt’ been nodig. Helaas mag er niet worden getest op het menselijk lichaam. Tjörven wordt daarbij geholpen door een groep tweedejaars studenten in een eXPo project. Zij ontwikkelen een speciaal robotbeen, zodat hij het concept kan gaan testen. Optimale kruisbestuiving binnen de opleiding!

    Sfeerafbeelding Fontys

    Sfeerafbeelding Fontys

    Sfeerafbeelding Fontys

  • Docente Fieke Geurts:een helpende hand van Aleks
    Sfeerafbeelding Fontys

    “Aleks is een online leermiddel voor het vak wiskunde voor de eerstejaars studenten van Engineering”, zegt Geurts. “Het betekent dat de studenten in plaats van klassikale lessen, dezelfde lesstof tot zich krijgen maar dan op een eigen tempo en via een website.”

    Maar wat maakt Aleks zo sterk? “Het online programma is inhoudelijk heel goed. En het heeft heel veel opgaven, dus het is ook heel breed. Daarnaast werkt het programma adaptief, wat betekent dat het zich aanpast aan het niveau van de student. Er zit een datamining en artificial intelligence techniek achter, dus het is heel erg specifiek en persoons gericht.”

    lees verder