Harry Ruijl

De jurist Harry Ruijl studeerde klassieke zang aan de conservatoria van Maastricht, Brussel en Utrecht.

Hij werkte daar met Mya Besselink, Louis Devos en Udo Reinemann.

Hij werd in 1984 uitgenodigd voor een masterclass bij de legendarische zangeres Elisabeth Schwarzkopf, waarna hij op haar aanraden werkte met Professor Hanno Blaschke, docent aan de Musikhochschule in München.

Hij werkte vervolgens met onder anderen Arrigo Pola, de befaamde docent van Luciano Pavarotti, in Modena (I) aan de Italiaanse techniek en het Italiaanse repertoire, met Gisela Aulmann in Gummersbach (D) aan het Duitse Repertoire, met de bekende zangcoach Hisako Tanaka in Parma (I), Ronald Dijkstra, James en Zenja McCray in Nederland en Axel Everaert  in Brussel.

De laatste jaren wordt hij af en toe gecoacht door de bariton Carmelo Corrado Caruso in Noto (Sicilië).

Hij zong vervolgens veelvuldig concerten, opera’s, operettes en liederen in binnen- en buitenland.

Door zijn enorme fascinatie voor vooral de zangtechniek was er al vanaf het begin van zijn studie de innerlijke drang alle facetten van de zangkunst te bestuderen.

Naast zijn uitgebreide studies bij de bovengenoemde voor het merendeel gerenommeerde zangers en zangdocenten wilde hij ook belangrijke deelfacetten van de zangkunst zoals de adem, de articulatie en de beheersing van het lichaam als zanger onderzoeken.

Voor de relatie van de adem en de stem volgde hij de complete cursus “Atem und Stimme” bij Professor Horst Coblenzer in Zürich en Wenen en vele werksessies bij Bram Balfoort, de auteur van “Ademen wij vanzelf?”.

Articulatie- en spreeklessen volgde hij bij Frau Schrotzberg, professor aan het beroemde Max Reinhardt Seminar in Wenen en in vele logopediesessies, waarin hij uitvoerig de Svend Smit methode bestudeerde.

Al tijdens de opleiding in Maastricht werd hij ondersteund door de bekende therapeut van de Klashorst in de fysieke ondersteuning van het zanglichaam.

Verdere verdieping zocht hij in sessies Mensendieck-therapie en in de voor zangers zeer werkzame Alexandertechniek.

Ter verdere verdieping van de zangtechniek volgde hij nog de cursussen 1 en 2 van de Jo Estill-voice training.

Ook bestudeerde hij de Lichtenberg-methode bij Ingrid Voermans in Den Haag.

Door al deze studies heeft hij zich ontwikkeld tot een zangdocent in diverse zangstijlen.

Hij geeft lessen in het Nederlands, het Duits, het Engels, het Frans en het Italiaans.

Hij heeft jarenlang les gegeven aan het Koorenhuis in Den Haag.

Hij heeft 4 jaar lesgegeven aan de Frank Sanders Akademie in Amsterdam.

Hij richtte de opleiding Musicallfactory voor Jongeren in Tilburg mee op.

Hij was daarna nog jarenlang docent aan de Musicallfactory, afdeling Volwassenen, van het Factorium te Tilburg.

Inmiddels doceert hij al vele jaren aan de vakopleiding van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten te Tilburg, eerst bij de afdeling Musicaltheater en vanaf de oprichting van de afdeling Muziektheater Klassiek, waarbij hij een van de initiatiefnemers was, geeft hij voornamelijk les aan deze opleiding. Vanaf dit studiejaar is hij ook verbonden aan de afdeling Classical Voice van AMPA, Fontys Hogeschool voor de Kunsten Tilburg.

Hij is tevens als zangdocent verbonden aan de Master of Music van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten te Tilburg

Voor afgestudeerde studenten en hun werkveld wordt o.a. verwezen naar de alumni-lijst op de site van Muziektheater Klassiek van de Academie voor Muziek- en Musicaltheater van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten.

Sfeerafbeelding Fontys