Studenten aan het woord...

  • Niels

    Niels

    ''Voor mij zit de kracht van Pabo University niet alleen in het feit dat het leraren aflevert die met een Culturele Master iets onderscheidend toevoegen aan het werkveld. Maar ook dat de student door de specifieke manier van studeren vaardigheden ontwikkelt, zoals zelfontwikkeling en zelfverantwoordelijkheid. Mede door het stimuleren van deze vaardigheden stoomt Pabo University haar studenten klaar voor de innoverende toekomst van het onderwijs.''

    Sfeerafbeelding Fontys
  • Anouk

    Anouk

    Toen ik voor het eerst van deze studie hoorde, wist ik nog niet zo goed wat ik moest verwachten. Ik had al op universitaire pabo’s gekeken, maar ik vond het net allemaal niets. Toen ik verder keek, kwam ineens deze nieuwe studie naar voren. Bij deze universitaire pabo zaten masters die mij veel meer aanspraken, omdat je het onderwijs van verschillende kanten kan benaderen en de master niet per se voor een juf bestemd is. Zo heb je veel kans om je te ontwikkelen op verschillende gebieden.

    De opleiding is best zwaar, omdat je alles toch net iets sneller aan het doen bent. Op maandag en dinsdag heb je vanaf het begin al stagedagen; op woensdag en vrijdag volg je de lessen en de besprekingen op de opleiding en op donderdag de universiteitsdag. Dit is een drukke week met veel variatie. We hebben heel interessante lessen met veel individuele begeleiding. Het lesaanbod wordt gevormd naar onze vragen en zo bepalen we zelf eigenlijk waar we graag les over willen hebben of wat nog besproken moet worden. Wanneer je vastloopt met stage, zijn er meteen leraren die je om hulp kunt vragen.

    Sfeerafbeelding Fontys
  • Lisanne

    Lisanne

    Mijn naam is Lisanne Voorn en ik ben eerstejaarsstudent aan de Pabo University. Mijn studiekeuze is niet bepaald soepel verlopen, maar na een korte omweg ben ik uiteindelijk toch bij de opleiding Pabo University uitgekomen. De uiteindelijke keuze hiervoor heb ik volledig gemaakt op basis van wat mijn gevoel mij vertelde en ik denk dat dat het belangrijkste is bij het maken van je studiekeuze.
    Wat voor gevoel past er nu bij deze opleiding? Als eerste is het voor deze opleiding belangrijk dat je het leuk vindt om voor de klas te staan als juf of meneer. Je loopt namelijk twee dagen in de week stage in een klas op een basisschool waar je jezelf ontwikkelt en enorm veel ervaring opdoet, maar ook nieuwsgierig wordt gemaakt en op zoek gaat naar nieuwe uitdagingen. Ik vind dit de leukste twee dagen van mijn week!
    Uitdaging? Om verder te gaan op de uitdagingen in mijn verhaal, is dit waar het stuk ‘University’ op aansluit. Het verder willen gaan als wat een gewone pabo-student doet en meer uitdagingen en vrijheid willen. De docenten bij de Pabo University bieden je de mogelijkheid om jezelf op alle vlakken te ontwikkelen en triggeren je ook om verder te kijken en dieper op dingen in te gaan. Elke week zie ik verschillende interessante gebeurtenissen in mijn stage die ik meteen kan verwerken en daarbij theorie kan toepassen. Dat doe ik onder begeleiding van de docenten die lesgeven in het vak. Wel is het van belang dat je hiervoor zelf initiatief toont en neemt; ik vond dit in de praktijk soms nog erg lastig, omdat ik misschien wel te veel ideeën kreeg. Gelukkig zijn er docenten die je weer op weg kunnen helpen als je vastgelopen bent en ervoor zorgen dat je de juiste begeleiding krijgt die je nodig hebt.
    De opleiding is een uitdaging, die soms enorm lastig is, maar die mij wel steeds blijft triggeren om nieuwe dingen te ontdekken. Ik denk wel dat je bij deze opleiding op nummer één moet hebben staan dat je het lesgeven aan groep kinderen leuk vindt en dat je pas als tweede punt de uitdagingen en de universiteit leuk vindt om deze opleiding te laten slagen.

    Sfeerafbeelding Fontys
  • Riane

    Riane

    Toen ik aan de opleiding begon, verwachtte ik interessante colleges, veel stage lopen en een gemotiveerde groep mensen. Eigenlijk zijn al die verwachtingen uitgekomen. Er zitten ook wel eens minder interessante dingen bij, dat hou je toch, maar over het algemeen zijn de colleges interessant en worden ze ook aangepast aan de vragen die wij hebben. We lopen twee dagen in de week stage, waardoor je elke week weer veel leert over veel verschillende dingen zoals groepsdynamiek, leerprocessen en klassenmanagement. Het mooie is dat je over al deze dingen ook leert tijdens de colleges, wat je dan direct kan toepassen op je stage. Dus kan je de theorie direct aan de praktijk koppelen.
    Ik leer ook iedere dag weer iets bij over mezelf: wie ben ik, hoe sta ik voor de klas en wat kinderen aan mij kunnen hebben. Het grootste verschil met de reguliere pabo is, denk ik, dat er minder vaststaat. Je formuleert je eigen opdrachten en onderzoekjes. Hierdoor ben je meer bezig met wat jij op dat moment interessant vindt! Maar er is natuurlijk ook wel wat minder duidelijkheid en structuur en dat is in het begin wel even wennen.
    Natuurlijk heb ik het wel druk, het kost veel tijd om je eigen opdrachten te formuleren en uit te voeren. En ik doe een opleiding van vier jaar in drie jaar, waarbij ik tegelijk ook nog een pre-master doe.
    Maar ik vind het de tijd en de moeite zeker waard!

    Sfeerafbeelding Fontys
  • Anouk

    Anouk

    Toen ik klein was, riep ik al dat ik juffrouw wilde worden. Op de middelbare school wilde ik het nog steeds, maar omdat ik naar het gymnasium gegaan was, werd er van mij verwacht dat ik naar de universiteit zou gaan. Ik was ontzettend blij toen ik op de opleiding Pabo University stuitte. Niet alleen omdat het traject speciaal voor vwo'ers (en hbo-afstudeerden) is, maar ook omdat het mij de perfecte combinatie van theorie en praktijk leek. Het is een pittig traject; je hebt twee dagen in de week stage en drie dagen in de week lessen. Je moet er rekening mee houden dat je elke dag van negen tot vijf uur bezig bent. Ondanks het vele werk, heb ik geen van mijn keuze voor deze opleiding en ik weet ook zeker dat ik dat niet ga krijgen. 

    Sfeerafbeelding Fontys
  • Lisa
    Sfeerafbeelding Fontys

    Lisa

    Ik heb voor de PU gekozen omdat ik wist dat ik voor de klas wilde staan, maar ook op zoek was naar een extra uitdaging. Pabo University biedt de kennis die nodig is om een superleerkracht te worden, maar daarnaast ook verdieping in de onderwerpen die voor jou  interessant zijn. Vervolgens is de link met de praktijk heel makkelijk gemaakt. Al die kennis is namelijk direct toepasbaar in je stageklas op maandag en dinsdag.   

  • Joost Maes
  • Sanne
    Sfeerafbeelding Fontys

    Sanne

    Van jongs af aan wist ik al dat ik het basisonderwijs in wilde. Ik wist niet dat er buiten pabo nog andere opleidingen zijn waarmee ik leerkracht kan worden en ik was bang dat ik niet genoeg uitdaging zou krijgen bij de pabo. Toen ik in de krant een stukje tegenkwam over Pabo University, was ik meteen erg enthousiast. Dit is de opleiding waar ik naar op zoek was; een opleiding geschikt voor vwo’ers waarmee ik basisschool lerares kon worden. Na een meeloopdag en een introductieavond wist ik het zeker. Vanaf de eerste dag is de opleiding erg goed bevallen. Leuke studenten, leuke leraren, onderwerpen die mij interesseren, stagelopen, enzovoorts. Het is hard werken, maar voor onderwerpen die ik interessant vind, ben ik bereid hard te werken. Pabo University biedt je de kans ook om zelf dingen te gaan onderzoeken. Ik ben benieuwd wat er nog meer komt!


  • Maite
    Sfeerafbeelding Fontys

    Maite

    Ik heb voor de Pabo University gekozen omdat ik het ontzettend interessant vind hoe kinderen zich ontwikkelen en omdat ik kinderen later graag wil helpen in de ontwikkeling die zij doormaken. Leerkracht zijn is naar mijn mening een beroep waar je erg veel voldoening uit kunt halen. Daarnaast biedt de Pabo University mij de mogelijkheid om me helemaal te richten op de dingen die ik interessant vind in het onderwijs. De opleiding geeft je erg veel vrijheid. Met de universitaire master kun je naast het onderwijzen ook nog andere kanten op na je studie. Dat maakt de opleiding een stuk breder en uitdagender. Tot nu toe zit ik helemaal op m’n plek op de Pabo University!


  • Susan
    Sfeerafbeelding Fontys

    Susan

    Altijd al heb ik geweten dat ik het onderwijs nooit achter me zou kunnen laten, terwijl ieder ander kind blij zou zijn om zich nooit meer in een school te hoeven bevinden. Ik wil niet zomaar een leerkracht worden, maar een leerkracht die het onderwijs iets extra’s te bieden heeft. Daar is deze opleiding uitermate geschikt voor. Destijds vond ik het zonde om ‘slechts’ de pabo te gaan doen, totdat ik op het internet op deze opleiding stuitte. Hier vind je zeer zeker voldoende uitdaging. Toen ik ook nog de master jeugdliteratuur zag staan, wist ik het: dit wordt mijn opleiding. Van jongs af aan houd ik van verhalen schrijven en vertellen. Dit kan ik nu goed gebruiken. Het is hard werken, maar je krijgt er ook iets voor terug. De leerkrachten zullen altijd bereid zijn om je te helpen en omdat we maar met een klein clubje zijn, bouw je een band met hen op wat je op geen enkele andere universitaire studie zo zult ervaren. Evenmin bouw je een band op met de kinderen op stage. Ik vind het prachtig om zo met kinderen te mogen werken en haal er veel voldoening uit. Iets wat je leuk vindt om te doen, daar vecht je voor. Op deze opleiding krijg je alle vrijheid om te werken aan onderwerpen die jij leuk vindt en waar je meer over wilt weten (vraaggestuurd aanbod). Dit gaat wel gepaard met eigen verantwoordelijkheid en zelfdiscipline. Hier heb ik geen moeite mee, omdat al het werken vanzelf gaat vanuit mijn passie voor het vak. Ik voel me hier op mijn plek en hoop er nog veel te kunnen leren! 

  • Iris
    Sfeerafbeelding Fontys

    Iris

    Toen ik ging oriënteren voor een studiekeuze kwam ik naast toerisme en de hogere hotelschool al snel bij de pabo. Wat mij in eerste instantie een beetje tegenhield om de pabo te kiezen, was dat ik het gevoel had dat er met mijn vwo-achtergrond meer in zat en ik zag niet zo veel doorgroeimogelijkheden. Op een gegeven moment kwam ik achter het bestaan van academische pabo's . Ik ben bij een aantal academische pabo's gaan kijken. Zij combineerden twee bachelors: pabo en onderwijskunde of pedagogische wetenschappen. Dat leek me de perfecte combinatie, maar waar ik tegenaan liep was dat dat twee aparte studies waren die naar mijn idee vooral op theorie gericht waren. Toen kwam ik op Pabo University (PU), een studie die de pabo met een universitaire master combineert. Het is één gevormde studie waarin de nadruk juist op de praktijk ligt. Dat vind ik superfijn! Alles wat ik op mijn studie leer, kan ik meteen toepassen in de praktijk en alles wat ik in de praktijk tegenkom of waar ik tegenaan loop, kan ik meteen terugkoppelen naar mijn studie. Op de PU ben je heel erg bezig met jezelf ontwikkelen en werk je er echt naartoe om een goede leerkracht te worden. Daarnaast krijg je de mogelijkheid om op een uitdagend niveau je te verbreden en te onderscheiden van de rest. Op de PU krijg ik de kans om echt zelf mijn leerproces vorm te geven en eruit te halen wat erin zit. Ik heb mijn passie gevonden en ben superblij dat ik mijn toekomstperspectief zelf kan bepalen met de universitaire master. Ik heb even moeten wennen aan de werkwijze en de vaart van de PU, maar ik voel me echt op mijn plek. 

  • Lobke
    Sfeerafbeelding Fontys

    Lobke

    De vraag die rondcirkelt in mijn hoofd is: “Waarom heb ik eigenlijk voor Pabo University gekozen?”. Dit is een vraag waar ik zelf ook niet precies een antwoord op heb, maar heb er wel over nagedacht. Ik wilde namelijk heel graag iets met mensen doen en dan denk je: “Waarom dan lesgeven en niet een ander vakgebied?”. Nou ik vind het ook heel leuk om mensen iets te leren en daarnaast vind ik kinderen heel leuk dus dan is de keuze snel gemaakt, maar omdat ik ook een vwo-achtergrond had, was ik heel blij dat ik hiermee nog iets mee kan doen bij Pabo University. Tevens vind ik het feit dat het redelijk kleine klassen zijn heel fijn, want dan heb je toch dat stukje extra begeleiding ondanks dat het voornamelijk zelfgestuurd onderwijs is.  Het zelfgestuurde onderwijs zorgt ervoor dat je zelf je eigen traject kiest om alle elementen te kunnen behalen en het is dan heel fijn dat je dit kan doen vanuit je eigen interesses (bv. ik ben heel erg geïnteresseerd in beweging in het onderwijs en je krijgt dus de mogelijkheid om dat te gaan ontdekken). Het is een echte aanrader als je eigenaar van je eigen leren wilt blijven en als je niet bang bent om in een kleine groep les te krijgen. 

  • Sabine
    Sfeerafbeelding Fontys

    Sabine

    Een feedbackgesprek met de leerkracht van mijn stagegroep na een leuke stagedag: Ik heb moeite met het uitspreken van mijn verwachtingen naar de kinderen en ze er consequent op aan te spreken. Een week later komt een docent van Pabo University in de klas kijken om hier gericht op te letten en me tips te geven, ik film mezelf en laat dit aan mijn medestudenten en docent zien en we bespreken hoe ik dit probleem het beste kan aanpakken, ik duik zelf de literatuur in om naar oplossingen te zoeken en ik vraag aan de docent van het vak Pedagogiek, Psychologie en Onderwijskunde of hij een les kan verzorgen over dit onderwerp.

    Deze anekdote is schetsend voor wat ik zo bijzonder vind aan Pabo University. Zo breng je veel tijd door op je stageschool, waar je alles wat je leert direct toe kan passen in de praktijk. Daarnaast heeft Pabo University leuke, inspirerende en betrokken docenten, die bereid zijn je overal bij te helpen, zowel inhoudelijk als op het gebied van je persoonlijke ontwikkeling en studievoortgang. Ze zijn niet alleen betrokken bij de studie, maar ook enorm bij jou als student. Daarnaast kan je aan de slag met onderwerpen die je zelf interessant vindt en waar je bijvoorbeeld op dat moment tegenaan loopt op stage. Dat vergt dus veel eigen initiatief, maar geeft ook veel vrijheid. Tenslotte moet je bereid zijn om hard te werken. Dat vind ik soms wel heftig, maar over het algemeen haal ik er ontzettend veel voldoening uit. Ik vind Pabo University uniek, uitdagend en afwisselend en tot nu toe biedt Pabo University mij alles om de leerkracht te worden die ik graag wil zijn.