Sfeerafbeelding Fontys

Hoe meld ik me aan voor auditie? (incl. meer info over de demo's)

Instructies:

• Twee werkdagen na stap 2 (jouw verzoek tot inschrijving) krijg je een e-mail van faa-sa@fontys.nl. Dit is ons Bureau Studentenadministratie.
  • Hierin staat de link naar je persoonlijke dossier voor de toelating. Klik hier voor een voorbeeld van het aanmeldformulier.
  • Vul het aanmeldformulier in en voeg de links naar jouw demo’s toe. Meer informatie over de demo’s vind je hieronder.

Meer informatie demo’s

Naast de informatie die je vermeldt in je aanmeldingsformulier, word je natuurlijk ook beoordeeld op je muzikale kunnen. Dit laat je horen via een demo van 3 nummers. Hier op moet je letten:

• Bij voorkeur zijn dit nummers opgenomen met een band, tenzij je act solo of anders is (dit geldt natuurlijk niet voor Electronic Music Production en Rap).
  • Je demo mag audio of video zijn.
  • De geluidskwaliteit heeft prioriteit. Ter aanvulling voor Vocals: karaoke is niet toegestaan. Eigen liedjes worden aangemoedigd, maar we verwachten minimaal één bewerking van een cover.
  • De demo laat je online horen via SoundCloud, Spotify, YouTube of een eigen website.
  • Zorg dat de hyperlink(s) naar je demo juist zijn en dat er niet ingelogd hoeft te worden
  • Vermeld deze links in het aanmeldingsformulier.
  • De beoordelingscommissie zal de 3 nummers beluisteren, en natuurlijk ook - indien van toepassing - de website bekijken.

Inschrijving afronden

• Upload al je auditiemateriaal.
  • Je krijgt een ontvangstbevestiging in je mailbox. Je bent nu deelnemer aan de auditie van Rockacademie.

Geen e-mail(s) ontvangen? Controleer dan je Ongewenste mail. Vind je de e-mail(s) daar ook niet? Neem dan contact op met de studentenadministratie.

faa-sa@fontys.nl

Waar bestaat het toelatingsexamen uit?

Het toelatingsexamen vindt plaats van 16 april tot en met 25 april 2024. Afwijken van deze data is niet mogelijk.

Het toelatingsexamen/auditie bestaat uit drie onderdelen en duurt 30 minuten totaal.

1.       Muzikale presentatie

De muzikale presentatie duurt maximaal 10 minuten. Je mag hierbij je eigen begeleiding/act kiezen. Voor bas, keyboards, vocals en songwriting geven wij de voorkeur voor een presentatie met een band (tenzij je act solo of anders is). Voor drums en gitaar is het niet mogelijk om de presentatie zonder band te doen.

Let op! Heb jij je aangemeld voor twee disciplines? Dan heb je tijdens je muzikale presentatie voor iedere discipline 10 minuten de tijd. Het is ook mogelijk, indien gewenst, hiervoor 1x 10 minuten te gebruiken en beide disciplines in één presentatie te presenteren. Je mag voor beide disciplines dezelfde nummers gebruiken. Het mogen ook andere nummers zijn.

2.       Gehoortest

Vervolgens dien je een aantal opdrachten uit te voeren en krijg je een test voor je muzikale gehoor.

3.       Een motivatiegesprek met de commissie.

Deze commissie bestaat uit minimaal drie deskundigen van Rockacademie. Naast je motivatie stellen zij ook vragen over bijvoorbeeld je ambitie en je kennis over de opleiding.

Kan ik ter plaatse inspelen?

30 minuten voor aanvang van het toelatingsexamen mag je in de repetitieruimte opbouwen en inspelen. Dit geldt niet voor electronic music production en rap.

Stelt Rockacademie een backline beschikbaar?

Voor de muzikale presentatie stelt Rockacademie een standaard backline ter beschikking:

• 2 gitaarversterkers
  • 1 basversterker
  • standaard drumstel (met bekkens)
  • keyboards + keyboardsversterker
  • zanginstallatie + 3 microfoons

Hoe en wanneer krijg ik de uitslag?

Uitslag Voorselectie

Tijdens de voorselectie worden alle kandidaten die volledig zijn ingeschreven meegenomen.

• Uiterlijk 19 maart 2024 ontvang jij de uitslag van de Voorselectie.
  • Je aanmelding wordt beoordeeld door onze auditiecommissie. Deze bestaat uit docenten van Rockacademie.
  • Je ontvangt de uitslag van de beoordeling per e-mail met feedback.
  • Is de uitslag positief? Dan word je uitgenodigd voor een toelatingsexamen.

Uitslag Toelatingsexamen/auditie

Tijdens het toelatingsexamen beoordeelt de auditiecommissie je op Muzikaliteit, Muzikaal gehoor, Creativiteit en Beheersing van de discipline.

• De uitslag van de audities worden rond 14 mei 2024 verzonden.