Workshop patent aanvragen voor studenten

Drie professionals van het octrooicentrum den Haag waren woensdag 6 oktober te gast bij Fontys in gebouw Nexus op het TU/e-terrein om voor zo’n honderd 4e jaars Fontys-studenten van de opleidingen Mechatronica, Werktuigbouwkunde, Toegepaste Wiskunde, Elektrotechniek en International Business een workshop patentaanvraag te verzorgen.

De studenten hebben allemaal in hun 7e semester gekozen voor het project 'Innovation Engineering'. Semester 7 is onderdeel van het vierde studiejaar, waarbij studenten zelf kiezen waarin ze hun kennis willen verdiepen. Binnen dit project werkt Fontys samen met andere Europese universiteiten en hogescholen aan innovatieve oplossingen voor de problemen van morgen. Belangrijk is dan natuurlijk dat het ontwerp niet allang bestaat. Het leren omgaan met patenten en octrooien is dus een essentieel onderdeel van het project. In de ochtend kregen de studenten uitleg over het octrooiregister. In de middag gingen ze zelf aan de slag tijdens een workshop om te kijken of hun huidige projecten patentwaardig zijn. Want innovatief is het pas als niemand het ooit eerder heeft bedacht!

Anne - student Werktuigbouwkunde
Fijn om een hele dag goed uitleg hierin te krijgen en om er meteen in een lopend project mee aan de slag te gaan.

Martijn - student Mechatronica
De omschrijving van je ontwerp komt erg nauw bij een patentaanvraag. Het gaat echt om de balans tussen algemeen en gespecificeerd beschrijven. Het is heel fijn het hier nu direct met de experts over te kunnen hebben.

Omar - student Mechanical Engineering
The workshop was really useful. We are now looking for a company that would be open for us looking into an innovative idea to one of their problems.