Studeren met een beperking

Een functiebeperking in welke vorm dan ook, of dat nu van fysieke of psychische aard is, kan er voor zorgen dat studeren je veel energie kost en dat je meer tijd nodig hebt dan iemand zonder beperking. Bij Fontys kijken we naar jouw mogelijkheden en begeleiden we jou wanneer je om wat voor reden dan ook beperkt wordt in je functioneren. Voorbeelden van functiebeperkingen zijn:

  • Dyslexie
  • Autisme
  • ADHD/ADD
  • Psychische klachten
  • Chronische ziekte

Voorbeelden voorzieningen en regelingen binnen Fontys

  • Extra studiebegeleiding
  • Extra tijd bij tentamens
  • Online tool Kurzweil bij samenvatten, lezen en schrijven
  • Vergroot lettertype
  • Aangepast studierooster
  • Aangepaste toetsvorm
  • Extra jaar studiefinanciering van DUO
  • Financiële regeling Fontys bij studievertraging (FOS-regeling)
  • Huisvesting & toegankelijkheid

Hoe kom ik in aanmerking voor extra hulp

Aanmelden voor een studie doe je in Studielink. Na aanmelding word je uitgenodigd voor het invullen van de Studiekeuzecheck. In deze vragenlijst wordt ook gevraagd of er sprake is van een functiebeperking. Later bespreek je dit in een individueel gesprek met iemand van je opleiding. Als er geen studiekeuzecheck is voor je opleiding heb je de mogelijkheid om in Studielink aan te vinken of je verwacht een aanpassing door een functiebeperking nodig te hebben. Geef na je aanmelding in Studielink ook bij jouw opleiding van Fontys aan dat je een beperking hebt. Samen met een begeleider wordt er dan bekeken welke voorzieningen we jou kunnen bieden!

Huisvesting

In een aantal studentensteden is voor studenten met een fysieke beperking aangepaste huisvesting beschikbaar via de studentenhuisvesting. Soms kunnen studenten met een handicap voorrang krijgen op de wachtlijst. Voor toewijzing van een aangepaste woning, kun je meestal terecht bij de gemeente. Ook is het mogelijk een urgentieverklaring te krijgen.

Toegankelijkheid gebouwen

De meeste gebouwen van Fontys zijn goed toegankelijk. In een aantal gebouwen zijn ook gehandicaptentoiletten aanwezig. Bij de bouw van een nieuwe onderwijslocatie wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met voorzieningen voor mensen met een beperking. Mochten er voor jou echter bepaalde aanpassingen nodig zijn maak het dan kenbaar bij de decaan of je studiebegeleider, er wordt dan naar de mogelijkheden gekeken.  

Meer informatie

Vragen kun je mailen naar iStudent@fontys.nl. Voor het maken van een afspraak met een studentendecaan kun je bellen met 08850 82222.


  • Rebecca verbaast de artsen, haar ouders én zichzelf

    Hersentumor

    “In 2003 werd bij mij een hersentumor ontdekt. Door twee heftige operaties en een periode van bestraling is de tumor steeds verder gekrompen. Hier heb ik helaas wel wat ongemakken aan overgehouden. Zo moest ik alles opnieuw leren, ik kon niet eens meer lezen of schrijven. Ik heb concentratieproblemen, mijn geheugen is niet meer zo goed en mijn rechterhand functioneert niet altijd zoals ‘ie zou moeten.”

    Geen twijfel

    Voor veel jongeren zouden dat redenen genoeg kunnen zijn om van een vervolgstudie af te zien, maar voor Rebecca is dat allerminst het geval. “Ik heb eigenlijk geen moment getwijfeld! Mijn artsen en ouders hadden wel hun twijfels, zij dachten dat ik niet eens de havo zou kunnen afronden. Ik dacht daar altijd anders over. Ik mag dan een heftige periode achter de rug hebben, dat wil niet zeggen dat ik nu heel de dag binnen moet zitten, toch?"

    Gespreide tentamens

    Met wat hulp van haar decaan verwacht Rebecca over drie jaar haar diploma te hebben. “In overleg heb ik een iets ander studieprogramma dan een ‘normale’ leerling. Mijn vakken zijn wat meer gespreid waardoor ik me beter kan focussen op de colleges. En mijn tentamens zijn gespreid zodat ik nooit bijvoorbeeld drie dagen op rij een toets heb. Het kost misschien wat extra moeite, maar deze studie past zo goed bij me dat ik er nog geen moment spijt van gehad heb.”

    Propedeuse

    ‘‘Voor de zomervakantie heb ik mijn propedeuse gehaald! Natuurlijk is dit iets anders dan de meeste studenten die hem in een jaar halen, maar dat betekent niet dat ik er minder blij mee ben. Ik loop prima op schema en hoef nog maar een paar vakken uit het tweede jaar te doen voor ik aan mijn afstudeerfase kan beginnen.’’

    Voor veel geslaagde havo-scholieren is doorstuderen aan een hbo-instelling een logische stap. Niet voor Rebecca van Dijk - tweedejaars student aan de Fontys Academy for Creative Industries - die op jonge leeftijd een ingrijpende hersenoperatie heeft ondergaan. Samen met haar studiecoach en decaan heeft ze een aangepast studieprogramma samengesteld.

  • Autisme, geen onoverkoombaar studieprobleem

    Gestopt

    “Ik ben gek op computers dus ik ging ICT studeren; dat was voor mij toen zo klaar als een klontje. Maar van het aanvankelijke enthousiasme was al snel niets meer over. Op het hbo moet je zelfstandig kunnen werken. Halverwege het eerste jaar ben ik dan ook gestopt met die studie, het lukte gewoon niet daar.”

    Rood

    Kort daarvoor had Roy al kennisgemaakt met Nico Schloen, een decaan van Fontys en tevens gespecialiseerd in autisme. “Nico heeft me een studiekeuzetest laten maken die speciaal is ontwikkeld voor autisten. Uit die test kwamen verschillende studies naar voren, die vervolgens een rode, oranje of groene kleur kregen. Rood betekent niet geschikt voor autistische studenten, groen het tegenovergestelde. Uit mijn test bleek dat een sociale studie het beste bij mij past. Probleem was: daar stonden stuk voor stuk rode stippen achter!”

    Doorzetter

    “In overleg met Nico - die ik inmiddels goed kende – heb ik besloten om Toegepaste Psychologie te gaan doen. Hij weet dat ik een doorzetter ben, en zei dat ik ervoor moest gaan.” Het resultaat is inmiddels bekend. “Ik ben in augustus afgestudeerd. De studie beviel uitstekend, ik heb er met veel plezier gestudeerd en iedereen probeerde rekening te houden met mijn autisme. Achteraf ben ik dolblij dat ik gestopt ben met ICT. Mijn beide ouders en mijn zus werken in de zorg, de test van Nico deed me beseffen dat ik me daar graag bij aansluit.”

    Roy Houtkamp heeft autisme. Dat leverde hem in het begin moeilijkheden op tijdens zijn studie en na een moeilijk eerste jaar stopte hij dan ook. Door de begeleiding van zijn decaan heeft hij, ondanks zijn autisme, na iets meer dan vier jaar bij Fontys toch zijn getuigschrift Toegepaste Psychologie gehaald. Al had hij dat een tijd geleden niet durven dromen.