Sprint naar content

Commerciële Economie - Creative Marketing Concepts

  • 4 jaar
  • Nederlands
  • Hbo-bachelor
  • Voltijd
Tilburg

Agenda

  • Open dagen
  • Proefstuderen
  • En meer...

Jouw ideeën kunnen de wereld een stukje mooier maken. Maar, dan moet je wel weten hoe je ze in de markt zet. Binnen de opleiding Creative Marketing Concepts leer je hoe markten werken en waar kansen liggen voor nieuwe ideeën, producten en diensten. Je ontwikkelt een sterke theoretische basis, gaat in teams aan de slag met creatieve opdrachten voor betekenisvolle merken, én je werkt ook aan jezelf. Wat zijn jouw ideeën voor de wereld van morgen?

Over de opleiding

Bij de hbo-opleiding Commerciële Economie - Creative Marketing Concepts (CE-CMC) leer je marketingconcepten ontwikkelen waarmee organisaties - van groot tot klein en van commercieel tot goede doelen - een verschil kunnen maken.

Tijdens je opleiding combineer je een stevige theoretische basis met praktijkgericht werken. Je werkt in teams aan cases – die direct uit de praktijk komen - onder begeleiding van ervaren docenten. Daarnaast werk je elke week een dag aan je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Zo bouw jij mee aan de economie van de toekomst; de creatieve economie.

Waarom Commerciële Economie - Creative Marketing Concepts bij Fontys in Tilburg?

  • Je ontwikkelt je strategische, commerciële en creatieve talenten en je leert hoe je die optimaal kunt inzetten.
  • Je leert (creatieve) marketingconcepten ontwikkelen en vermarkten voor verschillende soorten organisaties.
  • Je werkt samen met andere studenten, docenten en het werkveld multidisciplinair samen aan cases uit de praktijk.
  • Je combineert een stevige theoretische basis met praktijkgericht werken.
  • Je leert hoe je als creatieve, strategische commercieel econoom kunt bijdragen aan een vitale, duurzame en inclusieve samenleving.
 

Wat ga je leren?

Tijdens de opleiding Commerciële Economie - Creative Marketing Concepts leer je duurzame strategieën en creatieve concepten ontwikkelen op het gebied van marketing. Je combineert algemene kennis over de (creatieve) economie met vakkennis op het gebied van (online)marketing en commercie. Hoe verder je in de opleiding komt, hoe verder jij je specialiseert. De opleiding kent vier pijlers:

  • Cases: Tijdens je hele opleiding werk je in teams aan cases, ofwel vraagstukken van opdrachtgevers uit verschillende sectoren. Je vertaalt alle kennis die je opdoet in concrete creatieve beroepsproducten.
  • Tools: Bij Tools werk je aan je skills via vakken als (online)marketing, (duurzame) marketingstrategie, (online en offline) trends in marketing, finance, recht, concepting, design thinking, projectmanagement, mediadesign, business English, ethiek, creatief denken, economie, branding en maatschappelijke impact.
  • Personality: Jouw persoonlijke ontwikkeling nemen we heel serieus; we helpen je bij het ontwikkelen van vaardigheden als doorzetten, veerkracht tonen, samenwerken, communiceren, feedback geven/krijgen, reflecteren en keuzes maken. We vinden het belangrijk dat je een eigen visie ontwikkelt.
  • Work: Je werkt vanaf het begin van je studie één dag per week bij een organisatie uit het werkveld. Zo ontdek je alle mogelijkheden van je toekomstige vak.
 

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Kijk hoe Thomas impact creëert met zijn creatieve werk

Thomas, student Commerciële Economie - Creative Marketing Concepts
 

Hoe ziet je week eruit?

De opleiding CE - CMC staat in het teken van mooie praktijkcases, nauwe samenwerking met het werkveld, afwisseling en creativiteit en uiteraard ook hard werken. Het ene moment werk je aan praktijkcases, het andere moment krijg je handvatten aangereikt in de vorm van Tools. Ook werk je een dag per week aan je persoonlijke ontwikkeling (Personality) en pas je alles wat je leert toe tijdens écht werk in de creatieve economie.

 
 

Studie in cijfers

 
 
 
Deze opleiding
Landelijk gemiddelde
Tevredenheid
 
3,8 gemiddeld, 454 respondenten
3,6 gemiddeld, 5742 respondenten
Aantal eerstejaars
 
363
228
Door naar het tweede jaar
 
67%
69%
Diploma gehaald
 
Deze opleiding 37%
42%
 
HBO-bachelor of hoger 43%
47%
Doorstuderen
 
13%
18%
Arbeidsmarkt
 
-
werk op niveau
84%
werkloos
3%
van de werkende afgestudeerden
Bron: Studie in Cijfers Laatst bijgewerkt op 05-07-2023
sk123-logo-full
 

Toelatingseisen

  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Cultuur & Maatschappij
  • Economie & Maatschappij
  • Natuur & Gezondheid
  • Natuur & Techniek
  • Met een mbo-diploma (niveau 4) word je toegelaten tot deze hbo-opleiding.

Eén vak niet in jouw pakket? 
Heb je een havo- of vwo-diploma maar mis je een vak om aan de vooropleidingseisen te voldoen? Dan heb je bij Fontys de kans om alsnog te worden toegelaten bij de opleiding van jouw keuze door het behalen van een toelatingstoets.

Niet de juiste vooropleiding?  
Wil je starten met een Fontys-opleiding, maar heb je geen havo-, vwo- of mbo niveau 4-diploma en ben je:
- 21 jaar of ouder op het moment dat de Fontys-opleiding tussentijds start (dat wil zeggen dat de opleiding niet in september start) of,
- 21 jaar of ouder op 1 oktober indien de Fontys-opleiding in september start?
Dan kun je toelating aanvragen middels het toelatingsonderzoek 21+. 

Buitenlands diploma
Ben je in het bezit van een buitenlands diploma? Dan geldt als voorwaarde dat dit aan de Nederlandse normen voldoet. Daarnaast moet je over voldoende kennis van de Nederlandse taal beschikken. Neem contact met ons op om je diploma te laten waarderen. Contactgegevens vind je onderaan deze pagina.

 

Placeholder for Fontys video
Het moet anders. Het kan anders. Create the difference
De wereld verandert. Denk aan de klimaatcrisis, de coronacrisis en aan de groeiende verschillen tussen arm en rijk. En wat er mogelijk nog gaat veranderen, is groter dan ons voorstellingsvermogen. Een andere benadering van economie kan het verschil maken …
 

Opbouw

In jaar 1 werk je elke week twee dagen aan praktijkcases, samen met opdrachtgevers uit de creatieve economie. Om je hierbij te helpen, reiken we je de nodige vaardigheden aan in de vorm van Tools (een dag per week). Daarnaast werk je aan je persoonlijke ontwikkeling en doe je ervaring op in het werkveld (elk een dag per week).

De eerste helft van jaar 2 ontwikkel je je verder aan de hand van een case. Daarnaast krijg je een rijk aanbod aan Tools, lessen in Personality en Work. Je gaat bijvoorbeeld aan de slag met een marketingplan voor een bedrijf of non-profit organisatie. Ook maak je een ondernemingsplan voor je eigen bedrijf in de creatieve economie.

De tweede helft van het jaar doe je een meewerkstage of een minor (een half jaar onderwijs naar keuze, bij Fontys of een andere hbo-instelling).

In de eerste helft van jaar 3 doe je óf een minor óf een meewerkstage, afhankelijk van de keuze die je maakt in jaar 2. Elke student doet een minor én een meewerkstage.

In de tweede helft werk je aan een strategische marketingcase voor een opdrachtgever uit de praktijk. Daarnaast kies je vier tools met onderwerpen als ‘Intercultural Skills’, ‘Recht 2’ of ‘International Marketing’. Natuurlijk bouw je in dit semester verder aan je netwerk door het maken van Work uren en is er volop aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling tijdens Personality.

English Advanced Courses

In de eerste helft van jaar 4 volg je Engelstalige Advanced Courses (AC's) en Tools. Je kunt kiezen uit vakken als Leadership, Brand management, Consumer Behaviour, Big data, Future media studies en Event.De begeleiding vanuit Personality wordt intensiever. Met Work Weeks bereiden we je voor op je toekomst als professional in de praktijk.

Onderzoeksstage of afstuderen bij je eigen bedrijf

In de tweede helft van jaar 4 zet je de laatste stappen naar een succesvolle carrière door je te specialiseren en een afstudeerproject te doen bij een bedrijf in de creatieve economie. Je mag ook afstuderen bij je eigen bedrijf. Je kiest zelf een eindproduct: een scriptie of portfolio. Hiermee bewijs je dat je startklaar bent om impact te maken in het werkveld.

 
 

Na je opleiding

Met je diploma op zak ben je klaar voor het marketingvak. Je kunt concepten ontwikkelen voor de creatieve en de culturele sector, bijvoorbeeld voor festivals, musea, evenementen, reclame- en marketingbureaus, concerten en verschillende media.

Maar je kunt ook daarbuiten aan de slag. Denk aan de zorg, informatica, onderwijs, het midden- en kleinbedrijf (mkb), de financiële wereld, overheden en bedrijven. Ook ondernemen is een serieuze optie. De mogelijkheden zijn onbegrensd. Ga bijvoorbeeld aan de slag als:

  • (Online) marketeer
  • Sales- of accountmanager
  • Marketingmanager
  • Event manager
  • Community manager
 

Wegens nog niet accepteren van de cookies is de YouTube video niet zichtbaar.

Kijk hoe Tessa met haar werk een bijdrage wil leveren voor mensen

Tessa, student Commerciële Economie - Creative Marketing Concepts

 

Agenda

Meld je hier aan voor een van onze activiteiten. Zo weet je zeker of dit de opleiding voor jou is! Bekijk bijvoorbeeld een voorlichting vanuit huis of meld je aan voor een Open dag op de campus. Wat je ook kiest, hopelijk zien we je snel.

Proefstuderen Commerciële Economie - Creative Marketing Concepts | Tilburg
14 mei 2024 09:30 - 13:30
Programma
Tijdens een proefstudeerdag maak je kennis met de opleiding, ga je concreet aan de slag met verschillende opdrachten én heb je uiteraard de mogelijkheid al je vragen over de opleiding aan huidige studenten en docenten te stellen.

Meer weten over de opleiding Commerciële Economie - Creative Marketing Concepts

Wil je weten hoeveel collegegeld je moet betalen voor deze opleiding? Ga dan naar de collegegeldmeter.


Houd naast je collegegeld ook rekening met kosten voor introductie, boeken, readers, excursies en laptop.   


Op  DUO kun je zien of je recht hebt op studiefinanciering of een studenten-reisproduct voor je OV-chipkaart. 

Aanmelden doe je bij studielink. Voor deze opleiding gebruik je:

Naam instellingFontys Hogescholen
PlaatsTilburg
OpleidingB Commerciële Economie - Creative Marketing Concepts (CE-CMC)

Stap 1: Je meldt je aan via Studielink.
Meld je uiterlijk vóór 1 mei aan, zodat je nog ruim de tijd hebt om de stappen van je inschrijving te voltooien en je check-in gesprek te voeren.

Raadpleeg regelmatig je berichten in je Studielink – dashboard.

Stap 2: Je kunt de Studiekeuzecheck doen
De Studiekeuzecheck zorgt ervoor dat we je vanaf het begin begeleiding op maat kunnen bieden. Dat vergroot je kans op studiesucces. De studiekeuzecheck bestaat in ieder geval uit een digitale vragenlijst en een check-in gesprek met je opleiding. Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken. Uitgebreide informatie vind je op de Studiekeuzecheck, jouw check-in bij Fontys.

Stap 3: Je regelt de machtiging voor de betaling van je collegegeld. Een machtiging afgeven kan vanaf 15 mei in je Studielink-dashboard. De eerste incasso vindt plaats op 25 september.  

Als je je hebt aangemeld, betekent dit nog niet dat je al bent ingeschreven. Je bent pas inschreven zodra je aan alle inschrijfvoorwaarden hebt voldaan.

 

Locatie en contact Commerciële Economie - Creative Marketing Concepts