Motivational Monday

Maandag
20 september 2021

Start de week met de live kick-off van de Vitaliteitsweek. Volg daarna een interessante workshop over vitaal hardlopen en hoe je verantwoord kan trainen. Of bekijk de webinar van huisarts Janneke Stolker. Is aandacht voor leefstijl een hype? En hoe zit het eigenlijk met de voordelen van een gezonde leefstijl in relatie tot studiesucces?

Workshop | Voor studenten en medewerkers

Dagelijks op de yogamat staan kan ondersteunen bij het gezond houden van je geest en je lichaam, maar hoe breng je jezelf tot een (bijna) dagelijkse practice? Tijdens de workshop besteden we aandacht aan het voorkomen van (kantoor)pijntjes  (nek, schouders, polsen en heupen) en het vinden van kleine rustmomentjes in je dagelijkse bezigheden. Je krijgt tips over hoe yoga een onderdeel wordt van je dag en je optimaal van de weldadige effecten kan genieten!

Standing on the yoga mat every day can support you in keeping your mind and body healthy, but how do you bring yourself to an (almost) daily practice? During the workshop we pay attention to preventing office aches and pains (neck, shoulders, wrists and hips) and finding small moments of rest in your daily activities. You will get tips on how yoga can become a part of your day and you can enjoy the beneficial effects to the fullest!

Wat heb je nodig? | What do you need?

Een matje, een dekentje en een rustige plek (binnen of buiten) om 45 minuten met yoga bezig te zijn. A mat, a blanket and a quiet place (indoors or outdoors) to spend 45 minutes doing yoga.

Georganiseerd door

Els De Maeijer, docent/ onderzoeker en yoga docent | teacher/ researcher and yoga teacher


TIP!

Schrijf je in voor alle 3 de sessie’s en ervaar hoe dit werkt in jouw werk- en studieplanning.

Individueel coachgesprek | Voor medewerkers

In een oriënterend gesprek van een uur gaan we in op wat vitaliteit is en wat vitaliteit betekent voor jou. We onderzoeken samen aan de hand van het levenswiel hoe vitaal je bent in je werk en op alle andere gebieden in je leven. Aan de hand van een kort actieplan gaan we kijken welke acties kunnen bijdragen aan herstel van energie en vitaliteit.

Georganiseerd door

Ingrid Hurkmans en Myriam Ickenroth, (loopbaan)coach, Centrum voor Loopbaan & Ontwikkeling Dienst P&O

Live kick-off | Voor studenten en medewerkers

Samen met onze gasten trappen we de derde editie van de Fontys Vitaliteitsweek af. Hoe zijn onze gasten zelf bezig met vitaliteit en gezondheid. Binnen werk, maar ook privé. Daarnaast bekijken we het programma van de Vitaliteitsweek.


Onze gasten zijn:

Jacky Eickes – Jacky Eickes is afgestudeerd aan Fontys Hogeschool voor Journalistiek. Zij was redacteur van Bron en schreef daarin veelvuldig over haar studentenleven en leefstijlkeuzes en gezondheid.

Hans Nederlof - is sinds april 2015 lid van het College van Bestuur. Hij is o.a. verantwoordelijk voor huisvesting en facilitaire zaken, arbeidsvoorwaarden en arbo, studentenzaken- en voorzieningen.

Herm Kisjes - docent bij Fontys Hogeschool, projectleider bij Fitphone en behandelaar bij GGZ Momentum. Hij onderzoekt thema’s uit zijn praktijk en heeft daar als co-auteur meerdere boeken over geschreven.

Janneke Stolker - Janneke Stolker is, sinds 2010 werkzaam als huisarts. Via Leefstijl Aanpak helpt zij mensen, scholen, organisaties en (huisarts)praktijken op weg met advies over een gezonde leefstijl. Hierbij werkt ze samen met andere medici, voedingsdeskundigen en sport experts.

Webinar | Voor studenten en medewerkers

De (sociale) media staat er vol mee: een gezonde leefstijl! Maar waarom? Waar moet je aan denken? Is het echt zo belangrijk als dat er wordt beweerd of geldt dit alleen maar voor de “fitgirls en -boys” onder ons?

In dit webinar zal ik ingaan op de leefstijlpijlers en zal ik uitleggen dat gezondheid meer omvat dan alleen lichamelijke functies. Wist je bijvoorbeeld, dat je ‘sombere’ stemming ook kan samenhangen met wat je eet? En dat je leefstijl en je welzijn een relatie hebben met je studieresultaten?

Georganiseerd door

Ik ben Janneke Stolker, ik ben huisarts, eigenaar van Leefstijlaanpak en werkzaam bij de vereniging Arts & Leefstijl. Sinds een aantal jaar ben ik steeds meer bezig met het belang van een gezonde leefstijl als basis van je gezondheid.

Ik zag in de praktijk steeds meer mensen met klachten die voor een groot deel opgelost konden worden als ze wat zouden veranderen aan hun leefstijl. Dat is niet makkelijk, maar we hebben nou eenmaal niet overal een pilletje voor. Het is belangrijk te weten, dat je in sommige gevallen een keuze hebt om je gezondheid te verbeteren. Maar vooral ook dat je het waard bent om in te investeren.

Online workout | Voor studenten en medewerkers

Een echte workout voor body én mind, dat is intenSati. Een trend die uit Amerika is komen overwaaien. Verschillende yoga-, kickbox- en dansbewegingen samen met positieve affirmaties. Na de lessen heb je meer energie en focus, heb je een verhoogd bewustzijn van negatieve denkpatronen en ontwikkel je een positieve mentale houding. Het wordt leuk om te sporten en om goed met je lijf bezig te zijn! Een half uurtje sporten en daarna genieten van een welverdiende meditatie.

Wat heb je nodig?

Flesje water, comfortabele (sport) kleding, voldoende ruimte om te bewegen, optioneel (meditatie) kussentje

Georganiseerd door

Marit Smeitink geeft les bij de opleiding Ondernemerschap & Retailmarketing, daarnaast is Marit ook erg veel met gezondheid bezig.

Ze heeft een Spiritual Fitness  opleiding in Amerika gevolgd en is nu de enige in Nederland die hier les in geeft. Daarnaast is Marit zich ook gaan verdiepen in NLP. Ze zegt zelf: “Ik vind het zo fascinerend hoe de mens en het brein in elkaar zit. Een leuker leven kun je leren, en ik help mensen daarbij. Dat maakt me iedere dag erg dankbaar!”

Individueel coachgesprek | Voor medewerkers

In een oriënterend gesprek van een uur gaan we in op wat vitaliteit is en wat vitaliteit betekent voor jou. We onderzoeken samen aan de hand van het levenswiel hoe vitaal je bent in je werk en op alle andere gebieden in je leven. Aan de hand van een kort actieplan gaan we kijken welke acties kunnen bijdragen aan herstel van energie en vitaliteit.

Georganiseerd door

Ingrid Hurkmans en Myriam Ickenroth, (loopbaan)coach, Centrum voor Loopbaan & Ontwikkeling Dienst P&O

Workshop | Voor studenten en medewerkers

We willen wel graag geloven dat ons gedrag gebaseerd is op bewuste keuzes en rationele motieven. Helaas, niets is minder waar. Dit is een belangrijk argument om mensen bewust te maken van hun eigen gedrag en de componenten die ons gedrag bepalen.

In deze workshop neem ik, Karen, je mee in de 2 lichaamssystemen (het bewuste en onbewuste gedrag), bespreken we het fenomeen van nudgen en kijken we hoe we toch kunnen inspelen op het rationele brein. Ik geef wat handvaten om mensen motiverend te gaan coachen in hun gedragsverandering en hoe we mensen hun gedrag kunnen veranderen als ze er eigenlijk niet op zitten te wachten. Tijdens de workshop worden enkele gedragsmodellen besproken en kijken we naar concrete toepassingsmogelijkheden

Georganiseerd door

Karen Van Hoye (1982) is docent in de bachelor Sportkunde. Ze is gepromoveerd in de bewegingswetenschappen (KULeuven) en onderzocht het effect van feedback op de (in)activiteitspatronen van de werkende mens en de meerwaarde van een persoonlijke bewegingscoach.

Karen leidt studenten op tot beweegcoaches, is studiecoach voor studenten met studieachterstand en motivatievraagstukken en helpt mee bij verschillende beweegprojecten in het werkveld.

Naast de werkzaamheden aan Fontys Sporthogeschool geeft ze indoor cycling lessen en doceert ze verschillende train-the-trainer cursussen in het domein van sport, beweging en voeding. Haar interesse gaat vooral uit naar gedragsverandering en hoe mensen te stimuleren op een gezonde en duurzame manier te leven. In 2021 schreef ze een boek, de conditiegids, om mensen te helpen op een verantwoorde manier hun conditie op te bouwen.

Individueel coachgesprek | Voor medewerkers

In een oriënterend gesprek van een uur gaan we in op wat vitaliteit is en wat vitaliteit betekent voor jou. We onderzoeken samen aan de hand van het levenswiel hoe vitaal je bent in je werk en op alle andere gebieden in je leven. Aan de hand van een kort actieplan gaan we kijken welke acties kunnen bijdragen aan herstel van energie en vitaliteit.

Georganiseerd door

Ingrid Hurkmans en Myriam Ickenroth, (loopbaan)coach, Centrum voor Loopbaan & Ontwikkeling Dienst P&O

Kennisclip | Voor studenten en medewerkers

Hoe word je vitaler en gelukkiger? Motivatie is de sleutel tot succes. Maar dan moet je wél weten op basis van welke motivatie jij dingen doet.

Na het bekijken van dit filmpje (en het doen van de oefening*) weet jij:

  1. Welke zes typen motivatie er bestaan;
  2. Hoe je je eigen motivatie kunt ontrafelen;
  3. Welke keuzes je kunt maken om vitaler en gelukkiger te worden.

* Deze oefening komt het uit boek Een leven lang kiezen.

Tijdens deze kennisclip maak je kennis met Evelyne Meens. Onderzoeker en expert op het gebied van motivatie, keuzes, welbevinden en succes. Auteur van het boek Een leven lang kiezen. Mocht je na deze kennisclip en oefening het boek willen lezen, via onderstaande link kan je het boek bestellen

Georganiseerd door

Evelyne Meens Onderzoeker – Adviseur – Spreker – Schrijver

Senior onderzoeker en adviseur bij Fontys Hogescholen. Daarnaast schrijft Evelyne  – onder andere columns over (levens)keuzes – en geeft ze lezingen.

De bijbehorende opdracht

Download je hier

Workshop | Voor studenten en medewerkers

Kom in beweging op het water, lekker samen suppen! Deze supworkshop is gericht op beweging en plezier. We zoeken de ruimte en vrijheid op door beweging, stil zijn en contact maken met het lichaam en de natuur. Hierdoor ervaar je innerlijke rust. Door letterlijk uit je comfortzone te stappen, boost je je (zelf)vertrouwen! Die positieve ervaring neem je weer mee in je werk/studie en relaties.

Ervaar je dat je veel in je hoofd zit en/of heb je behoefte aan rust en ontspanning? Terwijl je tegelijkertijd ook je hele lichaam traint? Maak je hoofd leeg, meld je aan en kom lekker mee suppen!

Wat heb je nodig?

• Info: suppen is een watersport en daarbij kun je nat worden. De kans op te water raken is niet groot, maar wel aanwezig. Je moet kunnen zwemmen. • Kleding: Trek sportieve, lekker zittende kleding aan dat nat en/of vies mag worden. Houd rekening met het weer. Neem eventueel een trui/vest/(regen)jas mee voor als het kouder wordt onderweg of als het gaat regenen. Over het algemeen sup je in een langere (jogging)broek/ legging bij koeler weer en in een korte broek bij warmer weer. Bij koelere temperaturen is het aan te raden om (waterdichte) schoenen aan te trekken. Sneakers is ook prima en op blote voeten suppen kan en mag ook. Bij warm weer is het laatste het fijnst.

• Kleding: Trek sportieve, lekker zittende kleding aan dat nat en/of vies mag worden. Houd rekening met het weer. Neem eventueel een trui/vest/(regen)jas mee voor als het kouder wordt onderweg of als het gaat regenen. Over het algemeen sup je in een langere (jogging)broek/ legging bij koeler weer en in een korte broek bij warmer weer. Bij koelere temperaturen is het aan te raden om (waterdichte) schoenen aan te trekken. Sneakers is ook prima en op blote voeten suppen kan en mag ook. Bij warm weer is het laatste het fijnst.

Neem voor de zekerheid een extra setje kleding, sokken, schoenen en een of meerdere handdoeken mee. Deze kun je bij Paula achterlaten in de auto.

• Kleding: Trek sportieve, lekker zittende kleding aan dat nat en/of vies mag worden. Houd rekening met het weer. Neem eventueel een trui/vest/(regen)jas mee voor als het kouder wordt onderweg of als het gaat regenen. Over het algemeen sup je in een langere (jogging)broek/ legging bij koeler weer en in een korte broek bij warmer weer. Bij koelere temperaturen is het aan te raden om (waterdichte) schoenen aan te trekken. Sneakers is ook prima en op blote voeten suppen kan en mag ook. Bij warm weer is het laatste het fijnst.

Georganiseerd door

Supcoach Paula van Loon heeft na een persoonlijke stressvolle periode het roer omgegooid en helpt mensen letterlijk en figuurlijk in beweging te komen. Volgens Paula zitten we met z’n allen structureel te veel (binnen) en bewegen we te weinig.

Locatie

Tue terrein, SSC: Het Eeuwsel, Dutmalapad, Eindhoven

Workshop | For students and employees

Forget everything you know about work, right now. Forget about dreadful Mondays, stressful weeks, boring meetings and commitments you don’t care for. And ask yourself: why do you do what you are you doing? And what could work look like if it was up for us do design?

Meaningful Work is on a mission to redefine work as we know it, and in this personal story, Erik will guide you through his story of founding meaningful work, and creating a meaningful career.

Organised by

Erik Roebroek, founder of Meaningful Work.

Workshop | Voor studenten en medewerkers

Hoe word jij weer baas van je telefoon?

Altijd en overal bereikbaar zijn via sociale media. Je kunt niet meer zonder je smartphone. Je wordt onrustig als je iets mist. Je probeert alle ballen op sociale media in de lucht te houden om maar niets te missen.  Smartphone gebruik is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Het brengt ons veel goede en leuke dingen, maar er zit ook een nadelige kant aan zoals slechtere concentratie, slaap en uitstelgedrag.

Uitstellen van je huiswerk, vervelende klusjes, moeilijke opdrachten is voor iedereen herkenbaar. Vraag is hoe stel jij dingen uit door het gebruik van je smartphone? Wil je minder uitstellen, en doelgerichter worden? Welke uitdagingen met je smartphone wil je aangaan om je uitstelgedrag in relatie tot je smartphone te verminderen?

In deze workshop gaan we dat met behulp van de Fontys Fitphone app, ‘smart yourself’!

Georganiseerd door

Herm Kisjes is docent bij Fontys Hogeschool, projectleider bij Fitphone en behandelaar bij GGZ Momentum. Hij onderzoekt thema’s uit zijn praktijk en heeft daar als co-auteur meerdere boeken over geschreven.

Workshop | Voor studenten en medewerkers

Door allerlei redenen kan het zijn dat je je niet meer vitaal voelt in je werk of moeite hebt om je te motiveren. Fontys Pulsed en de Dienst P&O hebben een programma ontwikkeld om medewerkers in deze situatie een boost te geven. Dit zogenoemde (re)boostprogramma duurt 20 weken, waarbij je één dag per week naar Fontys Pulsed komt en intensief gecoached wordt. In deze workshop vertellen we meer over het (re)boost programma en beantwoorden al je vragen over eventuele deelname.

Georganiseerd door

Ellen Koop (Re)boost coach & Onderzoeker lectoraat dynamische talentinterventies.