Restday Wednesday

Woensdag
22 september 2021

Ontspanning is erg belangrijk. Even afschakelen van je werk of studie. Met een workshop mindfulness, ademmeditatie of yoga kom je helemaal tot rust. Zo kan je een positieve mindset creëren of behouden. Wil je deze dag afwisselen met toch wat meer actief aanbod….dat kan hoor. Er is vandaag ook een webinar over ‘Slim Studeren’.

Online college | Voor studenten en medewerkers

In de ‘altijd aan samenleving’ waarin we continu bereikbaar zijn kan de oneindige hoeveelheid prikkels en informatie als overweldigend worden ervaren. Terwijl digitale pioniers in Silicon Valley werken aan een wereld waarin alles en iedereen altijd met elkaar verbonden is door digitale technologie, wordt in de postdigitale samenleving offline als bijzonder ervaren, als een luxe zelfs. Tijdens een online college neemt Fontysonderzokeer Nadine Roestenburg ons mee in een zoektocht naar de balans tussen online en offline.

Georganiseerd door

Fontysonderzoeker Nadine Roestenburg

Ze heeft een Spiritual Fitness opleiding in Amerika gevolgd en is nu de enige in Nederland die hier les in geeft. Daarnaast is Marit zich ook gaan verdiepen in NLP. Ze zegt zelf: “ik vind het zo fascinerend hoe de mens en het brein in elkaar zit. Een leuker leven kun je leren, en ik help mensen daarbij. Dat maakt me iedere dag erg dankbaar!”

Workshop | Voor studenten en medewerkers

Dagelijks op de yogamat staan kan ondersteunen bij het gezond houden van je geest en je lichaam, maar hoe breng je jezelf tot een (bijna) dagelijkse practice? Tijdens de workshop besteden we aandacht aan het voorkomen van (kantoor)pijntjes  (nek, schouders, polsen en heupen) en het vinden van kleine rustmomentjes in je dagelijkse bezigheden. Je krijgt tips over hoe yoga een onderdeel wordt van je dag en je optimaal van de weldadige effecten kan genieten!

Standing on the yoga mat every day can support you in keeping your mind and body healthy, but how do you bring yourself to an (almost) daily practice? During the workshop we pay attention to preventing office aches and pains (neck, shoulders, wrists and hips) and finding small moments of rest in your daily activities. You will get tips on how yoga can become a part of your day and you can enjoy the beneficial effects to the fullest!

Wat heb je nodig? | What do you need?

Een matje, een dekentje en een rustige plek (binnen of buiten) om 45 minuten met yoga bezig te zijn. A mat, a blanket and a quiet place (indoors or outdoors) to spend 45 minutes doing yoga.

Georganiseerd door

Els De Maeijer, docent/ onderzoeker en yoga docent | teacher/ researcher and yoga teacher


Tip

Schrijf je in voor alle 3 de sessie’s en ervaar hoe dit werkt in jouw werk- en studieplanning.

Individueel coachgesprek | Voor medewerkers

In een oriënterend gesprek van een uur gaan we in op wat vitaliteit is en wat vitaliteit betekent voor jou. We onderzoeken samen aan de hand van het levenswiel hoe vitaal je bent in je werk en op alle andere gebieden in je leven. Aan de hand van een kort actieplan gaan we kijken welke acties kunnen bijdragen aan herstel van energie en vitaliteit.

Georganiseerd door

Ingrid Hurkmans en Myriam Ickenroth, (loopbaan)coach, Centrum voor Loopbaan & Ontwikkeling Dienst P&O

Webinar | Voor studenten en medewerkers

Als je iets leert, verandert er letterlijk iets in je hersenen. Er komen geen zenuwcellen bij, daar hebben we er al genoeg van (80 tot 100 miljard), maar zenuwcellen gaan samenwerken. Ze vormen een nieuw patroon, een nieuw netwerk. En als je de nieuwe kennis herhaalt, oefent en toepast, dan worden de paden in dit netwerk steeds breder, steviger en uitgebreider. Waardoor je er steeds makkelijker over reist. Dat is handig op een toets. Of tijdens een stage of presentatie.

Kan iedereen Einstein worden? Nee, natuurlijk niet. Maar veel studenten, hoe jong of oud je ook bent, kunnen veel verder komen dan ze nu denken. Door het uitbreiden van studietechnieken. Maar ook door te leren te ontspannen tijdens het leerproces en door nieuwe inzichten toe te passen op je eigen situatie.

Georganiseerd door

Mirjam Pol is opgeleid als gezondheidswetenschapper. Na 16 jaar als studieadviseur aan de faculteit geneeskunde van de VU te hebben gewerkt, werkt ze nu als studentendecaan aan de kunstacademie in Den Haag (KABK).

Omdat leren een complex fenomeen is, schreef Mirjam een boek op maat voor studenten. Het begon als een grap. "Heb je GEEN IDEE waarom je onvoldoendes haalt? Hier, lees eerst dit manuscript. Kom terug met een Top 3 van dingen die je herkent en die je blijkbaar goed doet. Ik wil ook een Top 3 van onderwerpen waarvan je bij het lezen denkt "Ah, daar is voor mij nog winst te behalen!"

De studenten bleken dat erg leuk en bruikbaar te vinden. Dat werd “Nog Slimmer” Wegwijzer voor efficiënt en effectief studeren' (2008). In het boekje wordt ingegaan op de psychologie van het lerenklassieke studievaardigheden en hoe dat brein nu precies werkt tijdens het leren. In 2021 is een herziene en nieuwe editie uitgekomen.

Workshop | Voor studenten en medewerkers

Juist door niets te doen, gebeurt er wat. Geef je met yin yoga over aan diverse houdingen en laat de zwaartekracht haar werk doen. Yin Yoga is een vorm van yoga die een brug legt tussen yoga & meditatie. In tegenstelling tot meer yang-achtige yogavormen, gebruik je bij YIN yoga geen spierkracht. Je blijft langere tijd, zo’n 3-5 minuten in eenzelfde positie. Door deze langere tractie spreek je het bindweefsel aan.

Vooral wanneer je nu veel achter je scherm zit, kun je veel baat hebben bij het beoefenen van Yin yoga. Pijn in de onderrug is een veelgehoorde klacht. Hier bevindt zich veel bindweefsel. Bij te weinig beweging kan dit erg pijnlijk worden en kan de pijn uitstralen naar andere plekken in het lichaam, zoals de benen.

Wat heb je nodig?

Een yogamat.

Georganiseerd door

Monique Kampmann, medewerker instituutsbureau Fontys Hogeschool Kind en Educatie.

Workshop | Voor studenten en medewerkers

Onze manier van leven vraagt dat we ‘veel in ons hoofd zitten’. Soms vergeet je zelfs door dat vele denken te voelen hoe het met je gaat. Zo nu en dan een moment nemen om stil te zitten en even ‘niks’ doen laat je voelen hoe het met je is. Door daarbij te focussen op je ademhaling en je ademfrequentie te verlagen vind je rust en  kom je meer in contact met je lichaam.

Doe mee met deze ademmeditatie waar je verschillende ademtechnieken gaat ontdekken, ervaring is niet nodig! Het is fijn als je op een plek bent waar je even niet gestoord kan worden.

Georganiseerd door

Ank Lambers, docent ACI, concepting en creatief denken en studentcoach mentale vitaliteit & ademcoach

Workshop | Voor studenten en medewerkers

Een zekere mate van stress hoort bij het leven en is op zich niet ongezond. Veel mensen functioneren zelfs beter als zij enigszins onder druk staan. Als de stress echter tè sterk wordt en we last krijgen van voortdurende spanningen kunnen we ons afvragen of we nog wel goed bezig zijn.

Door mindfulness oefeningen kun je leren om IN het moment te zijn. Word je afgeleid van wat je NU wilt doen? Houdt het verleden je in zijn greep? Baart de toekomst je zorgen? Veel stress wordt veroorzaakt door gedachten over het verleden of over de toekomst.  

Wil je na deze kennismaking meer leren? Schrijf je dan na deze sessie in voor de MBSR-Training. In deze training leer je gedachten los te laten. Ook leer je om met mildheid naar jezelf te kijken. De stress die je jezelf oplegt wordt hierdoor minder. De training start op woensdag 06 Oktober 2021 en bestaat uit 08 online bijeenkomsten van 16.00 tot 18.00 uur. 

Wat heb je nodig?

Een kussentje waarop je een tijdje aangenaam kunt zitten.

Georganiseerd door

(Gecertificeerde)Trainers: Bianca Peersman en Angelique Hendriks

Workshop | Voor studenten en medewerkers

Hoe word jij weer baas van je telefoon?

Altijd en overal bereikbaar zijn via sociale media. Je kunt niet meer zonder je smartphone. Je wordt onrustig als je iets mist. Je probeert alle ballen op sociale media in de lucht te houden om maar niets te missen.  Smartphone gebruik is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Het brengt ons veel goede en leuke dingen, maar er zit ook een nadelige kant aan zoals slechtere concentratie, slaap en uitstelgedrag.

Uitstellen van je huiswerk, vervelende klusjes, moeilijke opdrachten is voor iedereen herkenbaar. Vraag is hoe stel jij dingen uit door het gebruik van je smartphone? Wil je minder uitstellen, en doelgerichter worden? Welke uitdagingen met je smartphone wil je aangaan om je uitstelgedrag in relatie tot je smartphone te verminderen?

In deze workshop gaan we aan de slag met behulp van de Fontys Fitphone app, ‘smart yourself’!

Georganiseerd door

Herm Kisjes is docent bij Fontys Hogeschool, projectleider bij Fitphone en behandelaar bij GGZ Momentum. Hij onderzoekt thema’s uit zijn praktijk en heeft daar als co-auteur meerdere boeken over geschreven.

Individueel coachgesprek | Voor medewerkers

In een oriënterend gesprek van een uur gaan we in op wat vitaliteit is en wat vitaliteit betekent voor jou. We onderzoeken samen aan de hand van het levenswiel hoe vitaal je bent in je werk en op alle andere gebieden in je leven. Aan de hand van een kort actieplan gaan we kijken welke acties kunnen bijdragen aan herstel van energie en vitaliteit.

Georganiseerd door

Ingrid Hurkmans en Myriam Ickenroth, (loopbaan)coach, Centrum voor Loopbaan & Ontwikkeling Dienst P&O

Individueel coachgesprek | Voor medewerkers

In een oriënterend gesprek van een uur gaan we in op wat vitaliteit is en wat vitaliteit betekent voor jou. We onderzoeken samen aan de hand van het levenswiel hoe vitaal je bent in je werk en op alle andere gebieden in je leven. Aan de hand van een kort actieplan gaan we kijken welke acties kunnen bijdragen aan herstel van energie en vitaliteit.

Georganiseerd door

Ingrid Hurkmans en Myriam Ickenroth, (loopbaan)coach, Centrum voor Loopbaan & Ontwikkeling Dienst P&O

Workshop | Voor studenten en medewerkers

We ademen dagelijks honderden keren in en uit en toch besteden we verder weinig aandacht aan onze ademhaling, terwijl het onze belangrijkste energiebron is. Het voordeel van een ‘goede’ ademhaling is dat je gemakkelijk ontspant, je hoofd leeg raakt van gedachtes, je je energieker voelt en je emoties makkelijker kunt hanteren.

Tijdens dit uur leer je wat de invloed van je ademhaling op je gezondheid is en wat de adem kan betekenen om meer ontspanning en vitaliteit te bereiken. Ik vertel je wat meer over wat jouw adempatroon over jou zegt. En ik geef je eenvoudige en concrete ademoefeningen, zodat je meteen zelf verandering aan kunt brengen in je leven.

Georganiseerd door

Lonneke Schilders; Ademcoach. Praktijk De Stromerij

Sfeerafbeelding Fontys