Wat doet FED

Hoe werkt het FED ontwerpproces?

Sfeerafbeelding Fontys

Het is onze ambitie dat elke docent binnen Fontys een onderwijsontwerper wordt; iemand die, in samenwerking met collega’s, in staat is om onderwijs te ontwerpen dat inspireert, verwondert en raakt. Door als onderwijsontwerper naar het onderwijs te kijken blijft het toekomstbestendig en aansluiten bij de actuele ontwikkelingen in onze maatschappij.

Dit doen wij middels ontwerpsessies waarbij docenten in co-creatie met collega’s, studenten en werkveld innovatief onderwijs ontwikkelen.

We beginnen met een oriënterend gesprek. In dit gesprek scherpen we samen de vraag aan. Ook maken we in dit gesprek inzichtelijk wat de rollen en verantwoordelijkheden zijn van de deelnemers en van ons.We begeleiden meestal complete processen (van ontwerp tot uitvoering) die een duurzame verandering tot stand brengen. Het ontwerpproces bestaat daarom meestal uit meerdere sessies van het liefst 3-4 aaneen gesloten uren.


Ingredienten van het ontwerpproces

Sfeerafbeelding Fontys

Alles is maatwerk: we sluiten aan op jouw behoefte, wensen en context.
Sfeerafbeelding Fontys

Wij werken met creatieve ontwerpsessies: waar je energie van krijgt en die je uit je comfort zone halen. Sessies die je inspireren om de volgende stap te nemen.

Sfeerafbeelding Fontys

Wij adviseren niet, wij ontwerpen samen met jou: jij bent dus de eigenaar van het ontwerp.

Sfeerafbeelding Fontys

We betrekken alle stakeholders in het ontwerpproces: studenten, werkveld, alumni, docenten en onderwijsondersteunend personeel.

Sfeerafbeelding Fontys

Dankzij ons brede netwerk kunnen we je makkelijk in contact brengen met mensen die de benodigde expertise in huis hebben passend bij jouw vraag en inspireren met good practices.



Hoe werkt een samenwerking met FED?

Binnen Fontys Hogescholen werken we ook op basis van sociaal kapitaal. Een instituutsdirecteur maakt een medewerker voor een x aantal fte beschikbaar voor FED en ontvangt daarvoor alle andere FED-leden en bijbehorende activiteiten retour. Wanneer een instituut nog niet investeert op basis van sociaal kapitaal in FED bepalen in gezamenlijk overleg de vorm van de vergoeding.