Leernetwerk Werken in Breder Belang (WiBB)
Werken in Breder Belang is de kwaliteit van de samenleving verbeteren. Mensen uit sociale vakgebieden (zorg, onderwijs etc.) delen hun kennis.
Mensen en kennis zijn het belangrijkste kapitaal van een organisatie. Daar moet je als organisatie zorgvuldig mee omgaan. Het is belangrijk om de talenten van mensen goed te benutten.
Het lectoraat Dynamische talentinterventies doet onderzoek naar het ontdekken, ontwikkelen en benutten van talent in de werkcontext. Het is onze ambitie om eraan bij te dragen dat ieder individu de kans krijgt in een context te werken waarin hij/ zij diens talenten kan ontdekken, ontwikkelen en benutten en daardoor betekenisvol werk kan vervullen.
Het onderzoek gebeurt vanuit drie onderzoekslijnen:
1. Talent als basis voor leven lang ontwikkelen. In toenemende mate wordt van professionals verwacht dat zij zich blijven ontwikkelen gedurende hun loopbaan. In deze lijn onderzoeken professionals duurzaam hun talent kunnen blijven inzetten en ontwikkelen, zodat zij duurzaam inzetbaar blijven en het idee hebben dat zij werk doen dat bij hun kwaliteiten pas, waaraan zij plezier beleven en waarmee zij betekenis hebben voor anderen. Zo doen wij onderzoek naar het identificeren van talent, naar veranderende loopbanen en naar leren en ontwikkelen tijdens de loopbaan.
2. Talentmobilisatie van individuen en teams in de organisatiecontext. Het talentgericht werken in teams en organisaties (mesoniveau) is en blijft ook in de komende lectoraatsperiode één van onze kernthema’s. Het onderzoek in deze lijn concentreert zich op vraagstukken met betrekking tot talentontwikkeling en – benutting in teams, en de rol van de leidinggevende en van talentklimaat in het mobiliseren van talent. We onderzoeken vervolgens ook wat dat betekent voor het HR beleid van een organisatie.
3. Talentmobilisatie gericht op het oplossen van arbeidsmarktvraagstukken. In deze lijn staat de spanning op de (regionale) arbeidsmarkt centraal. We onderzoeken welke oplossingen er gezocht worden om die spanningen op de arbeidsmarkt op te lossen, wie daarbij een rol spelen (de actoren en de dynamieken daartussen) en wat interventies opleveren. Voorbeelden van projecten zijn lopende onderzoeken naar hybride docentschap als oplossing voor schaarste in het onderwijs en in de techniek, onderzoek naar het aantrekken en behoud van technisch en IT talent uit het buitenland, en onze projecten gericht op het mobiliseren van talenten van mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt.
Het lectoraat Dynamische Talentinterventies maakt o.a. onderdeel uit van het kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen.
Werken in Breder Belang is de kwaliteit van de samenleving verbeteren. Mensen uit sociale vakgebieden (zorg, onderwijs etc.) delen hun kennis.
Als professional of werkgever aan de slag met hybride docentschap? Download hier onze praktische handvatten
We onderzoeken samen met andere instellingen hoe hbo-docenten zich professioneel kunnen ontwikkeling in hun verschillende rollen
Docenten en lectoren van Fontys, Saxion, Windesheim, Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), de Haagse Hogeschool (HHS) en InHolland bundelen de krachten. In een vakcommunity gaan ze samen open leermaterialen delen en ontwikkelen op het gebied van het thema 'een leven lang ontwikkelen'
Met deze pilot wordt vanuit Brainport Eindhoven en Fontys een impuls gegeven aan de kwaliteit van het onderwijs in de regio door ervaring en kennis van mensen uit het technische bedrijfsleven letterlijk de klas in te brengen.
Een loopbaancentrum dat afgestudeerden begeleid naar een passende werkplek, bijvoorbeeld door persoonlijke (job)coaching of trainingen gericht op het vinden van werk.
gg
{{ feed.properties.description }}
Lees verder{{ feed.properties.description }}
Lees verderMarian Thunnissen is bijzonder hoogleraar Leven Lang Ontwikkelen met en in het hoger onderwijs, lector Dynamische Talentinterventies en leading lector van het Fontys Kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen. Al sinds haar afstuderen vormt praktijkgericht onderzoek naar de inzetbaarheid van mensen in organisaties de rode draad in Marians loopbaan. ”Ik hou ervan om bruggen te slaan. Tussen wetenschap en praktijk, tussen onderwijs en werkveld en tussen onderzoekers onderling.”.
De kenniskring van het lectoraat Dynamische Talentinterventies bestaat, naast lector Marian Thunnissen, uit een aantal docentonderzoekers. Deze gemixte groep aan onderzoekservaring, onderwijservaring en contacten met het werkveld gaan aan de slag binnen het lectoraat.
O
Het vakgebied van arbeids- en organisatiepsychologie is een van de oudste vakgebieden binnen de psychologie (Landy & Conte, 2013) en is een belangrijk werkveld voor de toegepast psycholoog. Een arbeids- en organisatiepsycholoog (vanaf nu A&O psycholoog) houdt zich met uiteenlopende onderwerpen bezig, van werving & selectie, tot coaching & begeleiding van werknemers die dreigen vast te lopen in hun werk, die weer gaan werken of die meer uit hun werk willen halen, tot het begeleiden van veranderingen in organisaties. Daarnaast houden A&O psychologen zich bezig met teambuilding, het coachen van medewerkers of adviseren ze organisaties hoe ze de tevredenheid en motivatie van de medewerkers kunnen vergroten. Kortom, A&O psychologen houden zich bezig met de invloed van werk, zowel betaald werk als vrijwilligerswerk, op ons leven en onze gezondheid (bijvoorbeeld stress & burn-out, bevlogenheid en flow).
Een redelijk nieuw thema binnen A&O psychologie is talent. Begin 2000 werd het begrip ‘the War for Talent’ geïntroduceerd, opmerkelijk werd dit niet door de wetenschap of door bedrijven zelf gedaan, maar door McKinsey, een groot consultancybureau. McKinsey voorzag namelijk door de veranderingen op de arbeidsmarkt ‘the War for Talent’ (Michaels, Handfield-Jones & Axelrod, 2001). Alleen organisaties die erin slagen talent aan te trekken en aan zich te binden zouden het redden, aldus de consultants van McKinsey. Organisaties pikten dit snel op en talent werd een hype.
Maar waar hebben we het over? Als we in de wetenschappelijke bladen kijken, dan zien we dat er de afgelopen jaren meer onderzoek is gedaan naar talent, maar dat er nog veel onduidelijkheden bestaan. Kortom, er is een duidelijk verschil tussen de academische wereld en de praktijk. Maar waar hebben al die organisaties het dan over? Is er echt een ‘war for talent’ of was het een slimme marketingtruc van McKinsey? Hoe ontdek je talent? Hoe ontwikkel je talent? En wat is talent eigenlijk? Dat zijn vragen waar we ons in dit vak mee bezig gaan houden.
Na het succesvol afronden van dit vak heeft de student kennis en inzicht in de geschiedenis, huidige stand van zaken en toekomstige ontwikkelingen van A&O psychologie. Daarnaast heeft de student kennis over en inzicht in de verschillende zienswijzen op talent, kennis van en inzicht in assessment en ontwikkeling van talent. Tot slot heeft de student kennis van en inzicht in organisatiekenmerken (o.a. leiderschap) die van belang zijn voor talentontwikkeling.
Het lectoraat Dynamische Talent Interventies verzorgt diverse gastcolleges voor dit vak, lector Marian Thunnissen verzorgt een gastcollege over een inleiding in talent, associate lector Peter Bos verzorgt een gastcollege over leiderschap en talent. Daarnaast levert het lectoraat input voor de werkcolleges, zo gaan studenten aan de slag met het project over de ideale HBO docent en gaan studenten aan de slag met leiderschap en talentontwikkeling. Tenslotte worden de meest recente onderzoeksresultaten van het lectoraat gebruikt in dit vak.
In de verschillende onderzoeksprojecten die vanuit het lectoraat in samenwerking met de praktijk worden uitgevoerd worden studenten actief betrokken. Door als opdrachtgever onderzoeksvraagstukken aan te bieden voor studenten die een afstudeeronderzoek uitvoeren als onderdeel van de opleiding die zij volgen. Het onderzoek dat de student uitvoert draagt bij als deelonderzoek van een groter maatschappelijk vraagstuk dat wordt onderzocht door het lectoraat. Behalve dit krijgt de student frequente en intensieve begeleiding op het gebied van onderzoek en het betreffende thema.
Zit jij op het HBO of universiteit en ben je op zoek naar een interessant praktijkgericht vraagstuk rondom het thema talent? Klik dan hier voor meer informatie en het overzicht aan vraagstukken! Of neem contact op met Marian Thunnissen (lectoraattalent@fontys.nl).
Boon, W., Duisterwinkel, C., Strick, M. & Thunnissen, M. (2021). Open Science and Stakeholder Engagement. Why, how and how can it be improved? Exploratory research commissioned by the Public Engagment pillar by the Open Science Program. Utrecht: Utrecht University. Link.
Boon, W., Duisterwinkel, C., Strick, M. & Thunnissen, M. (2021). Open Science en Stakeholder Engagement. Waarom, hoe, en wat kan er beter? Verkennend onderzoek in opdracht van Public Engagement pijler van het Open Science Programma. Utrecht: Universiteit Utrecht. Link.
Boselie, M., Thunnissen, M., & Monster, J. (2021). Talent Management in Public Sector. In: Tarique, I. (2021) The Routledge Companion to Talent Management (pp. 201-214). New York and London: Routledge. https://doi.org/10.1108/978-1-83909-093-620201008
Bos, P., Snoeren, M., (2021). Het ontwikkelen van een impactvolle hybride leeromgeving: vijf aanbevelingen. In: Ros, Thunnissen en Van Beelen (red). Duurzaam leren en werken in een veranderende samenleving. Praktijk gericht onderzoek en tools voor praktijk en onderzoek. Fontys for Society. Link.
Bos, P., Thunnissen, M. (2021). De leidinggevende als onmisbare schakel voor professionele ontwikkeling. NSVP - Innovatief in Werk. https://www.innovatiefinwerk.nl/leiderschap-inzetbaarheid-motivatie/2021/02/ontwikkelingsgericht-leiderschap-de-praktijk
Corporaal, S, Thunnissen, M, Biemans, P., Sanders, J., Van Lieshout, H., Vos, M., Loog, B., Sjoer, E., Goudswaard, A. & Ropes, D. (juni 2021), Leergemeenschappen zijn versnellers van leven lang Ontwikkelen. Opinie artikel Science Guide: https://www.scienceguide.nl/2021/06/leergemeenschappen-zijn-versnellers-van-leven-lang-ontwikkelen/
Gallardo Gallardo, E., & Thunnissen, M. (2022). The Quest for Relevant Talent Management Research. In Talent Management: A Decade of Developments (pp. 39-63). Bingley: Emerald Publishing Limited. https://doi-org.fontys.idm.oclc.org/10.1108/978-1-80117-834-120221003
Gresnigt, R., Bos, P. (2021). Hybride leeromgeving (1): over de grens tussen werk en school. Artikel wij-leren.nl. Link.
Gresnigt, R., Bos, P. (2021). Hybride leeromgeving (2): de onderwijsvisie. Artikel wij-leren.nl. Link.
Gresnigt, R., Bos, P. (2021). Hybride leeromgeving (3): het ontwerp. Link.
Koop-Spoor, E., Vloet, K., Zijlstra, M. (2021). De ontwikkeling van de Hybride Tech Docent Monitor binnen Brainport Eindhoven. https://www.fontys.nl/Nieuws/Eindrapportage-ontwikkeling-van-de-hybride-tech-docent-monitor.htm
Krabbenborg, M.A.M. & Heskes, M. (2021). Nederland kampioen in het onbenut laten van ICT-talent! Tijdschrift voor HRM. Link.
Ros, A., Thunnissen, M.. & Van Beelen, H. (2021) Duurzaam leren en Werken in een veranderende samenleving: Praktijk gericht onderzoek en tools voor praktijk en onderzoek. Eindhoven: Fontys Hogescholen. Link.
Schipper, T., Corporaal, S., Vos, M., Thunnissen, M., Koop-Spoor, E., & Vloet, K. (2021). Benadruk ook belang bedrijfsleven bij hybride professionals. Scienceguide. Link.
Stover, T., Thomassen, C., & Thunnissen, M. (2021). Leren en Werken in een shared learning team: inzichten en tools. In: Learning Society Magazine 2018-2020 (online). Link.
Thunnissen, M., Pen., C. (2021). Een Leven Lang Ontwikkelen: van praten naar doen. In: Ros, Thunnissen en Van Beelen (red). Duurzaam leren en werken in een veranderende samenleving. Praktijk gericht onderzoek en tools voor praktijk en onderzoek. Fontys for Society. Link.
Thunnissen, M. (2021), Expertbijdrage in: Gimbrère, T. (2021). Krachtvoer voor ondernemers. 25 verhalen over ondernemen in coronatijd. VNO-NCW Brabant Zeeland. p. 111-113. Link.
Thunnissen, M. (2021). De smeerolie van een leven lang jezelf Ontwikkelen. Opinie artikel Brabants Dagblad, 1 juni 2021
Thunnissen, M. (2021). Een leven lang ontwikkelen: een verkennend onderzoek naar regionale samenwerking. Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken. 37 (4), 1-22 https://doi.org/10.5117/TVA2021.4.003.THUN
Thunnissen, M. (2021). Een Leven Lang Ontwikkelen: regionale samenwerking in een LLO ecosysteem. Eindhoven: lectoraat Dynamische Talentinterventies, Fontys Hogeschool HRM en Psychologie. Link.
Thunnissen, M. (2021) Onderwijs en werkveld moeten meer zeggenschap krijgen in leven lang Ontwikkelen. Opinieartikel Scienceguide: Onderwijs en werkveld moeten meer zeggenschap krijgen in leven lang ontwikkelen – ScienceGuide. Link.
Thunnissen, M., & Gallardo-Gallardo, E. (2021). The quest for relevant Talent Management Research. Paper for the 10th EIASM Workshop on Talent Management, Online, October 4 5 2020. Link.
Thunnissen, M., Heller, H., Martin, F., Verbeeck, H. & Franssen, J. (2021). Het identificeren en meten van talent: acht praktische vragen als leidraad bij de keuze voor de juiste talentscan. HR Magazine (11 januari 2021). Link.
Thunnissen, M., Pardoen, K. & Kuijpers, A. (2021). Talentgericht werken in teams: diversiteit, de sleutel naar balans. Vakblad Toegepaste Psychologie. Editie 02-okt 2021, 54-57. Link.
Thunnissen, M., Sanders, J. (2021). Learning and Development in the Public Sector. In: Steijn, B., & Knies, E.(2021) Research Handbook HRM in the Public Sector, 119-131. https://doi.org/10.4337/9781789906622.00016
Thunnissen, M., Snoeren, M. & Koop-Spoor, E. (2021). Het stimuleren van een leven lang ontwikkelen: de mens centraal. In: Learning Society Magazine 2018-2020 (online). Link.
Thunnissen, M., Sturm, J. & Rosendaal, M. (2021). Visiedocument: Onderzoekend en innoverend vermogen in de beroepspraktijk. Eindhoven: Fontys HRM en Toegepaste Psychologie. Link.
Thunnissen, M., Van Arensbergen, P. & Van den Brink, M. (2021). Talent management in Academia. In: Tarique, I. (2021) The Routledge Companion to Talent Management (pp. 215-226). New York and London: Routledge. Link.
Thunnissen, M., Veenkamp, W. & Detaille, S. (2021). Talentontwikkeling: ín het werk en mét het team. PW.magazine. Link.
Thunnissen, M.. & Van Beelen, H. (2021) Duurzaam leren en Werken in een veranderende samenleving: Praktijk gericht onderzoek en tools voor praktijk en onderzoek. Eindhoven: Fontys Hogescholen, p. 12-18. Link.
Bos, P., (2020). Leiders doen groeien. Boekbespreking door Peter Bos. Tijdschrift voor HRM. 30 maart 2020. Link.
Bos, P., Helfenrath, K. (2020). Wandelen als Mandela - Effectief leiderschap als vraagstuk binnen het hoger onderwijs. HO Management. 20(2). 12-15. Link.
Bos, P., Poelmans, P. (2020). Alleen thuis achter een schermpje of juist meer verbinding: de kracht en kwetsbaarheden van Fontys hybride leeromgevingen in tijden van Corona. Link.
Bos, P., Thunnissen, M. and Pardoen, K. (2020). "The Missing Link: The Role of Line Managers and Leadership in Implementing Talent Management", Swailes, S. (Ed.) Managing Talent: A Critical Appreciation (Talent Management), Emerald Publishing Limited, Bingley, pp. 87-105. https://doi.org/10.1108/978-1-83909-093-620201008
Custers, M., Bos, P., Poelmans, P., Timmerman, J., Van Doesum, K. (2020). Ervaren impact van maatregelen rondom Covid-19 op hybride leeromgevingen binnen het beroepsonderwijs. Fontys Hogescholen. https://fontys.nl/Over-Fontys/Nieuws-tonen-op/Ervaren-impact-van-maatregelen-rondom-Covid-19-op-hybride-leeromgevingen-binnen-het-beroepsonderwijs.htm
Gallardo-Gallardo, E., Thunnissen, M., & Scullion, H. (2020). Talent management: context matters. International Journal of HRM. 31(4), 457-473. DOI: https://doi.org/10.1080/09585192.2019.1642645
Koop-Spoor E., Thunnissen, M., Vos, M., & Kools, Q. (2020) Faciliteren van hybride docenten in het vo en mbo. Fontys Hogescholen. Link.
Koop-Spoor, E., Thunnissen, M., Vos, M & Kools, Q. (2020). 1+1=3. Faciliteren van hybride docenten in het vo en mbo. Eindhoven/ Tilburg: Fontys Hogescholen. Link.
Pen, C., & Thunnissen, M. (2020). Veerkrachtig Brainport? Opinieartikel op Innovative Origins (12 april 2020). Link.
Roman, B., Koop-Spoor, E., Pardoen, K. & Thunnissen, M. (2020). Vooruitkijkers 2020. Voorbeelden van een leven lang ontwikkelen in de praktijk. Eindhoven: Fontys Hogeschool HRM&P. Link.
Roman, B., Koop-Spoor, E., Pardoen, K., & Thunnissen, M. (2020). Organisaties geven inspirerende voorbeelden voor LLO in de praktijk. NSVP: Innovatief in werk. Link.
Thunnissen, M. (2020). Talentgericht werken, van intentie naar durven en doen. Fontysblogt.nl. Link.
Thunnissen, M. & Sturm, J. (2020). Talentgericht werken: de vijf knelpunten in beeld & hoe kan het anders (11 november 2020). Link.
Thunnissen, M. & Van Vuuren, T. (2020). Leren en ontwikkelen. In: Valk., J. & Lopes de Leao Laguna (2020). HRM Heden en Morgen: evidence based practice & practice based evidence (pp. 208 263). Alphen a/d Rijn: Vakmedianet. Link.
Thunnissen, M. (2020). Corona legt het leren niet stil. Opinieartikel in Eindhovens Dagblad, 18 maart 2020. Link.
Thunnissen, M. (2020). Gebruik Crisis en Maak Onderwijs Beter. Brabants Dagblad, 5 november 2020. Link.
Thunnissen, M. (2020). Van 12 ambachten, 13 keer profijt (column). Noloc Magazine 2020, p. 14.
Thunnissen, M. Heller, H. & Fivie, L.(2020). Het identificeren en meten van talent. Een analyse van veelgebruikte talentscans voor de Belgische markt. Eindhoven: Fontys HRM en Psychologie. Link.
Thunnissen, M., Koop-Spoor, E., Kools, Q., & Vos, M. (2020). Het potentieel van hybride docenten wordt onvoldoende benut. Scienceguide. Link.
Tijdens dit interview gaat Fontys docent-onderzoeker Peter Bos in gesprek met Marian Thunnissen (lector Dynamische Talentinterventies) en Miranda Snoeren (lector Professionele Werkplaatsen) over een leven lang ontwikkelen.
Hoe kijk jij naar talent? En jouw organisatie? Kom er achter met de Visie op Talent Tool.
Deze toolbox biedt hulp bij het kiezen van de juiste talentscan om talent te identificeren.
Welke stappen moet je als team doorlopen om samen talentgericht te werken?
Ben jij een talentgerichte leider? Kom er achter met de TLZ!
Maak de perfecte match tussen kandidaat en organisatie met behulp van de tool zachte matchingsfactoren.