Hanneke

In gesprek met Hanneke Merks

Sfeerafbeelding Fontys

"Hart voor kinderen. Talenten zien, benoemen en benutten"

Wat is je achtergrond/opleiding met betrekking tot gedragsproblemen en waarom heeft het je interesse?

Ik ben in 2017 afgestudeerd aan de PABO. In groep 8 van de basisschool wist ik zeker dat ik juf     wilde worden, vanwege een leerkracht die kinderen echt zag, die motiveerde en inspireerde. Dit wilde ik zelf ook zijn!

Wat vind jij belangrijk voor het voorkomen van uitdagend gedrag?

Ik vind het belangrijk om positieve dingen te zien en deze expliciet benoemen. Bij uitdagend gedrag kan ik een kind uit de situatie halen, door persoonlijke aandacht te geven en het kind echt te zien.
Het is belangrijk om in je groep ervoor te zorgen dat gedrag van een kind niet overslaat op de rest van de klas. Door te benoemen wat andere kinderen goed doen, probeer ik dit te voorkomen.
Als een lastige situatie voorbij is, gaan we verder in een positieve sfeer: wat geweest is, is geweest. Om uitdagend gedrag te voorkomen wil ik talenten van ieder kind zien, benoemen en benutten. Ook hoge verwachtingen, duidelijke doelen stellen, benoemen en stimuleren die doelen te behalen, kan bijdragen aan het gewenste leergedrag en uitdagend gedrag voorkomen.

Wat vind jij belangrijk om te doen als er toch sprake is van uitdagend gedrag?

Samen de rust opzoeken: een ruzie oplossen als partijen te verhit zijn lukt niet. Even het kind uit de situatie halen, laten herstellen en ruimte geven om te bezinnen op wat er gebeurd is, bijvoorbeeld door het op te laten schrijven. Dat bespreken en kinderen begeleiden bij het onderling oplossen.      Ik benoem wat ik zie en wat ik verwacht. Luisteren naar kinderen en ieder kind ruimte geven om ieders verhaal te laten doen vind ik belangrijk als er sprake is van uitdagend gedrag. Bespreken en erachter komen met elkaar waar het gedrag vandaan zou kunnen komen en hoe het kan veranderen.

Wat vind je zelf typerend voor jou als leraar, als het gaat om leerlingen met gedragsproblemen?

Ik zou mezelf typeren als leerkracht met de volgende woorden:

  • zien en gezien worden
  • persoonlijke aandacht
  • open en veilige sfeer binnen de klas
  • kijken naar behoeftes van een kind en daarnaar handelen
  • samenwerken en overleggen met collega’s 
  • een lerende en onderzoekende houding.
  • driehoek: school-ouders-thuis. In deze driehoek zie ik het kind ook als partner.
  • in de wereld van de kinderen stappen (b.v. kijken bij een hockeywedstrijd in het weekend)

Hoe typeren leerlingen jou ? Kun je dat verklaren?

Kinderen typeren mij in het woordweb als: behulpzaam, toegankelijk, biedt structuur, geeft heldere instructie, groot empathisch vermogen, positief ingesteld, geeft veel complimenten. Ik herken me in wat ik beoog met de kinderen en hoe zij dat beleven. Ik sluit iedere dag positief af en creëer hiermee een positief klassenklimaat. Hart voor de kinderen, dat is voor mij het allerbelangrijkste.

Kernwoorden die Hanneke typeren:

  • Hart voor kinderen: zien en gezien worden
  • Talenten zien, benoemen en benutten
  • Positief
  • Verwachtingsvol en doelgericht
  • In gesprek en samenwerken

Wat leerlingen fijn vinden bij juf Hanneke:

Groep 7-8 met 36 leerlingen Aantal
Ze is heel behulpzaam / ze helpt je graag28
Ze is heel aardig / ze is lief26
Ze legt dingen goed uit / Ze legt alles rustig en duidelijk uit23
Ze is grappig / ze kan tegen een grap20
Ze beloont ons, bijvoorbeeld met een spelletje13
Ze probeert voor alles een oplossing te vinden9
Ze heeft veel ideeën / ze is creatief7
Ze geeft veel complimentjes6
Ze kan goed naar je luisteren / ze luistert ook goed naar wat wij willen4
Ze is streng als het moet4