Sprint naar content
Placeholder for Fontys video
Creativiteit is net een spier, iedereen heeft het en je kan het trainen."
Student Gijsje Coppelmans
 

Opbouw

Als Fontys Academy of the Arts geloven we in de kracht van kunsteducatie. Niet alleen voor de kunstvakken zelf, maar ook om andere domeinen te inspireren om kunst een belangrijk plek te geven. Vanaf komend studiejaar starten we bij Docent Beeldende Kunst en Vormgeving (DBKV) dan ook met projectmatig werken. Samenwerking met studenten van de andere kunstvakopleidingen zal door ieder studiejaar verweven zijn.Alle vier de kunstvakdocentenopleidingen van Fontys (naast DBKV zijn dat Docent Dans, Docent Muziek en Docent Theater), maar ook de reguliere docentenopleidingen, gaan volgens eenzelfde opzet werken. Hierdoor zijn er voor jou als student meer mogelijkheden om modules bij andere docentenopleidingen te volgen.

Voor DBKV betekent dit dat je projecten doet waarin kunsttheorie, kunsteducatie en beeldend opgenomen zijn en dat we op verschillende momenten het werkveld bij projecten betrekken.Ieder jaar volg je een module met de studenten van dans, muziek en theater. Je leert mét elkaar en ván elkaar!

In het eerste jaar bestaan je weken uit de volgende verdeling:

  • 22 uur les (theorie 20% + praktijk 35%)
  • 18 uur tijd voor zelfstudie (45%)

Je ontwikkelt basiskennis en vaardigheden voor het kunstdocentschap met vakken als Kunsttheorie, Kunsteducatie en de Beeldende praktijk. Bij kunsttheorie leer je over de kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing. Bij Kunsteducatie leer je op een theoretische manier hoe je les moet geven. Verder maak je tijdens stages en crosslabs kennis met het werkveld. Tijdens een stage sta je voor de klas en bij crosslabs ga je aan de slag met een opdracht van een echte werkgever. Tijdens vakbeschouwing ontwikkel je een visie op je toekomstige beroep. In het eerste jaar bestaat Beeldende praktijk uit Beeldlab en Beeldestafette. Bij Beeldestafette maak je kennis met allerlei materialen en technieken. Bij Beeldlab start je met het ontwikkelen van je eigen beeldende werk, waar je tot en met jaar vier mee bezig blijft.

In grote lijnen lijkt jaar twee op je eerste studiejaar. Je gaat verder met het ontwikkelen van kennis en vaardigheden bij de vakken Kunsttheorie, Kunsteducatie en de Beeldende praktijk (dit jaar bestaand uit Beeldlab en Beeldkwestie) en bij Vakbeschouwing blijf je sleutelen aan je vakvisie. Bij Beeldkwestie ga je verder met het verkennen van materialen, werkwijzen en technieken. Je krijgt dit jaar zelf de mogelijkheid om te kiezen waar je stage gaat lopen en je stage wordt dit jaar ook iets groter. Daarnaast kies je zelf weer voor Crosslabs en zijn er verschillende leuke keuzeonderdelen waarbinnen je kunt kiezen wat je verder wilt ontwikkelen.

In jaar drie worden Crosslab en Stage omgevormd tot Crosslab XL en Stage XL door het onderwijsaanbod van Kunsttheorie en Kunsteducatie in deze vakken te integreren.

Verder kun je dit jaar maar liefst de helft van je studiepunten naar eigen inzicht invullen bij Free Choice. Je krijgt dit jaar dus extra veel ruimte voor je eigen keuzes. Aan het eind van het jaar krijg je tijdens Context vanuit alle vakgroepen ondersteuning bij het verkennen van het werkveld en het ontwikkelen van de benodigde praktische, theoretische en artistieke onderzoeksvaardigheden voor het afstudeerjaar. Gedurende het hele jaar blijf je werken aan je beeldende ontwikkeling tijdens beeldlab, waarbinnen je steeds meer je eigen weg zult vinden.

Afstuderen
In het afstudeerjaar wordt het curriculum grotendeels gestuurd door jouw onderzoeksvraag of -vragen. Je wordt bij de uitvoering van het onderzoek in het afstudeerjaar begeleid door het docententeam afstudeerfase, waarin verschillende expertises zijn opgenomen.

Stage
Onderdeel van de afstudeerfase is het uitvoeren van een stage. We streven hiermee naar de ontwikkeling van goed toegeruste, flexibele en zelfstandige professionals die het werkveld tijdens hun studie al hebben verkend, zodat je klaar bent om als frisse kunsteducator aan de slag te gaan!