Handige bronnenlijst

Gedurende Project Social Labs hebben we heel wat interessante bronnen verzameld over hybride leeromgevingen en hun ontwerp. Wil je je in dit onderwerp verdiepen, lees dat zeker enkele van deze publicaties. De bronnenlijst vind je hier (download pdf).

Boeken

  • Aalsma, E. (2011). De omgekeerde leerweg: een nieuw perspectief voor het beroepsonderwijs. Delft: Uitgeverij Eburon.
  • Bakker, A., Zitter, I., Beausaert, S. & Bruijn, E. de. (2016). Tussen opleiding en beroepspraktijk: Het potentieel van boundary crossing. Assen: Koninklijke Van Gorcum BV.
  • Hassan, Z. (2014). The Social Labs Revolution: A new approach to solving our most complex challenges. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers, Inc. 
  • Van de Bergh, L. & Ros, A. (2018). Begeleiden van actief leren. Theorie en praktijk van zelfsturing en samenwerking. Uitgeverij Coutinho. Bussem.

Artikelen

  • Akkerman, S., & Bakker, A. (2011). Boundary crossing and boundary objects. Review of Educational Research, 81(2), 132-169.
  • Akkerman, S., & Bruining, T. (2016). Multilevel Boundary Crossing in a Professional Development School Partnership, Journal of the Learning Sciences, 25(2), 240-284. 
  • Bakker, A., & Akkerman, S. (2014). Leren door boundary crossing tussen school en werk. Pedagogische Studiën, 91(1), 8-23. 
  • Bouw, E., Zitter, I. & De Bruijn, E. (2019). Characteristics of learning environments at the boundary between school and work – A literature review. Educational Research Review, 26, 1-15. 
  • Custers, M. , Thunnissen, M., & Hendrickx, M. (2018). Leren en werken in social labs: Onderzoek naar hybride leeromgevingen.  TH&MA Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 25(2), 37-42. 
  • Thunnissen, M., & Custers, M. (2018). Social labs: innovatie in het hbo. OnderwijsInnovatie, 1, 13-15.

Flyers/open access publicaties

Proefschriften

  • Cremers, P. (2016). Designing hybrid learning configurations at the interface of school and workplace (Doctoral dissertation). Wageningen: Wageningen University. 
  • Oonk, C. (2016). Learning and teaching in te regional learning environment: enabling students and teachers to cross boundaries in multi-stakeholder practices. Wageningen University & Research.
  • Zitter, I. (2010). Designing for learning: Studying learning environments in higher professional education from a design perspective (Doctoral dissertation). Utrecht: Utrecht University.