Student Bram over de lerarenopleiding Godsdienst (deeltijd)

‘De passie van de leerkrachten op deze opleiding werkt aanstekelijk’

Student Bram van Veenendaal
Leraar Godsdienst (Levensbeschouwing, Filosofie & Ethiek) bachelor deeltijd

Waarom heb je voor de opleiding Leraar Godsdienst gekozen?
“Drie jaar geleden startte ik aan de Pabo. Daar kwam ik voor het eerst in aanraking met het vak levensbeschouwing, op mijn middelbare school heb ik dat vak niet gehad. Eigenlijk opende het meteen mijn ogen, ik vond dit razend interessant! Ik ben in mijn privéleven altijd al veel bezig met persoonlijke ontwikkeling. Meteen wist ik: dit is wat leerlingen op de middelbare school moeten leren. De zin van het leven wil ik ze laten ontdekken. Dus toen ik hoorde dat ik naast de Pabo een tweede studie kon volgen, ben ik ervoor gegaan. Ik volg nu in deeltijd ook de opleiding tot Leraar Godsdienst.”

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?
Ik ben iemand die graag in de weer is, dat is wel een voordeel. Een deeltijd studie doe je vaak naast een baan of, in mijn geval, naast een andere studie. Naast mijn twee studies werk ik ook nog zo’n twintig uur. Hoe ik dat doe? Door goed te plannen en mijn privéleven soms op een wat lager pitje te zetten. Het fijne aan de deeltijd lerarenopleiding is dat je vrijheid krijgt om je eigen planning te maken. Ik rond af wat ik kan, en als iets niet lukt, is dat geen ramp. Je kunt zelf kiezen welke vakken je op welk moment wilt afronden. Dat vind ik heel prettig.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?
“De opleiding helpt me zoeken naar mijn kracht. Ik vind het fantastisch hoe leerkrachten op persoonlijk niveau met je meedenken over alle mogelijkheden die er voor jou zijn. Het is geen traditionele leerkracht-leerling relatie, maar er wordt echt een persoonlijke band gelegd. De passie die de leerkrachten van deze opleiding hebben voor hun vak vind ik bewonderenswaardig. De liefde spat er vanaf, dat trekt mij erg aan. Ook wordt de persoonlijke inbreng van leerlingen heel belangrijk bevonden.”

Hoe wil jij straks het verschil in het onderwijs maken?
“Eigenlijk op dezelfde manier als hoe de leerkrachten van deze opleiding het mij leren: heb oog voor het individu. De ene leerling heeft A nodig, de ander misschien wel B. Geen leerling is hetzelfde. Ga daarom het gesprek aan met je leerlingen. Vertel ze niet hoe het moet, maar laat ze nadenken. Dat is ook hoe het hier op de opleiding gaat. Voel passie en bevlogenheid en breng dat over. En blijf kritisch, in beweging. Blijf kijken naar de tijd waarin we leven en ga daarin mee.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?
“Laat het op je afkomen. Het kan soms heel veel zijn. Deze opleiding volgen is niet alleen theoretisch, maar eigenlijk een hele persoonlijke reis. Laat je raken. De leerkrachten zijn ontzettend sterk in hun vak, maar zorg ook dat je ervoor open staat. Soms is het lastig om een deeltijd studie te doen naast al het andere wat je nog doet, maar ga ervoor en doe mee.”

Student Bram

Bram studeert Leraar Godsdienst (Levensbeschouwing, Filosofie & Ethiek) deeltijd in Tilburg

ga naar godsdienst (deeltijd)