Student Milou over de lerarenopleiding Wiskunde (voltijd)
'We zijn op ontdekkingsreis gegaan naar de onderwijscultuur over de grens’
Milou de Block
Student Leraar Wiskunde bachelor voltijd
Waarom heb je voor de opleiding Leraar Wiskunde gekozen?
“Aan de hand van de vraag: ‘Wat wil ik nu eigenlijk?’, volgde een flinke zoektocht. Van fysiotherapie naar technische beroepen. De decaan van mijn middelbare school heeft mij enorm geholpen een keuze te maken. Samen hebben we gekeken naar mijn kwaliteiten: ik praat makkelijk, ik werk graag samen met anderen. Het docentschap leek daar goed bij te passen. Bovendien sprak het vak wiskunde mij op de middelbare school al erg aan. Op verschillende scholen ben ik mezelf gaan oriënteren, maar de vriendelijkheid van docenten en medestudenten in Tilburg waren doorslaggevend.”
Wat is voor jou tot nu een hoogtepunt in je studie?
“De studiereis naar Potsdam in Duitsland. We zijn op ontdekkingsreis gegaan naar de onderwijscultuur over de grens. Op middelbare scholen geven ze daar nog les op krijtborden. Ik kan me niet eens herinneren dat ik ooit op een krijtbord les heb gehad. Dat is en blijft bijzonder om te zien. We hebben andere schoolsystemen ontdekt, op een universiteit meegekeken en Berlijn leren kennen. Dé perfecte combinatie tussen een stad ontdekken en je kennis verbreden.”
Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?
“Docenten laten je heel erg in je waarde. Vooral het begin van de opleiding staat heel erg in het teken van ‘zelf ontdekken’. Je krijgt veel ruimte om opdrachten te bedenken die bij jou passen. Ik heb veel gehad aan het vak ‘Algemene Professionele Vorming’. Dit is echt gericht op jouw persoonlijke ontwikkeling in docentschap. Wie je wil zijn? Waar sta je voor als docent? Hoe kun je het beste met leerlingen omgaan? Je krijgt ook de kijk van medestudenten op het onderwijs te horen en dat in combinatie met je eigen visie, is heel goed voor je eigen ontwikkeling op onderwijsgebied.”
Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?
“Door te handelen vanuit de behoefte van de leerling en niet vanuit de docent. Ik wil leerlingen zelf laten nadenken en ontdekken wat zij nodig hebben van een docent. Daarnaast vind ik het differentiëren in de klas heel belangrijk, niet iedere leerling heeft hetzelfde nodig in een les. Je kunt de lesstof op verschillende niveaus aan de klas overbrengen. Sommige leerlingen gaan na de uitleg van een opdracht zelfstandig aan de slag, waar andere nog meer uitleg nodig hebben. Ik help ze er graag bij.”
Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?
“Verdiep je goed in de inhoud van deze opleiding. We hebben allemaal wiskunde op de middelbare school gehad, maar weet dat je tijdens de docentenopleiding nog veel dieper ingaat op het vak. Daar vergissen sommige studenten zich nog weleens in. Maar ook: denk goed na het of het docentschap wel bij je past. Vraag in je omgeving om advies, hoe kijken zij naar jou? Zo heb ik het aangepakt en daardoor heb ik de juiste keuze gemaakt!”