Student Riëtte over de lerarenopleiding Natuurkunde (master)

‘Dat is hoe ik het docentschap zie: ik coach leerlingen naar betere resultaten in hun leven.’ 

Riëtte van den Bogert 
Student Leraar Natuurkunde master 


Waarom heb je voor deze opleiding gekozen? 
“Negen jaar geleden ben ik gestopt met werken, om voor onze kinderen te zorgen. Na een jaar of vijf begon het te kriebelen: ik wilde weer iets gaan doen. Maar ik besefte me ook dat het misschien wel eerst tijd was voor omscholing. Ergens had ik al een gevoel dat het docentschap wel iets voor mij zou zijn. Ik heb voordat ik moeder werd jarenlang in de bouw gewerkt en mensen begeleid op de werkvloer. Na het opvoeden van vier kinderen ben ik wel een beetje gewend om als een soort coach door het leven te gaan. Dat is hoe ik het docentschap zie: ik coach leerlingen naar betere resultaten in hun leven. Kinderen leren en ze zien ontwikkelen, daar word ik ontzettend blij van. In september heb ik mijn bachelor afgerond, nu ben ik bezig aan de master.” 

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?  

“Ik werk nu tweeënhalve dag als docent naast de studie die ik volg. In combinatie met vier kinderen is dat best pittig, maar het is te doen, zeker omdat ik het eigenlijk hartstikke leuk vind. Eigenlijk is de master een beetje een hobby geworden voor mij. Ik vind het ontzettend leuk om te blijven leren in het leven.”  

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen? 
“Mijn studieloopbaanbegeleider uit het eerste jaar kom ik nog vaak tegen. Ik zie hem echt als mijn didactische goeroe. Als ik een vraag heb of ergens over twijfel, klop ik nog altijd bij hem aan. Hij is voor mij een grote motivator die me altijd weer aan het denken zet. Soms stuurt hij me een richting op met de boodschap: ‘Denk ook eens daar aan’. Zo blijf je jezelf ontwikkelen en word je alsmaar beter in wat je doet. Die begeleiding vanuit Fontys vind ik heel prettig.” 

Hoe wil jij met deze master nog meer het verschil maken in het onderwijs?  

“Een doel van een docent is natuurlijk altijd dat leerlingen met een goed gevoel en goede resultaten de les verlaten. Dat is puur het vakideologische deel van het lesgeven. Maar belangrijker vind ik misschien nog wel dat leerlingen leren dat er overal in de wereld techniek zit. Dat ze bewuster worden van hoe de wereld in elkaar steekt. Een stukje wereldontwikkeling. Om ze te raken probeer ik zoveel mogelijk fysieke onderwerpen in mijn lessen aan te halen. Zeker voor mavoleerlingen is dat prettig, zo kunnen ze dingen heel makkelijk visualiseren.” 

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?  
“Ik zou iedereen willen meegeven dat je niet te snel moet beginnen met werken. Gun jezelf te tijd om te ontwikkelen. Er is een groot tekort aan docenten natuurkunde, dus je kunt waarschijnlijk zo aan de bak. Maar dan komt er in korte tijd zoveel op je af en bestaat de kans dat je uiteindelijk je studie niet afrondt. Neem dus de tijd voor jezelf, zolang als nodig.”