Workshops
Workshops
praktijk? Hoe krijg je leerlingen actief betrokken bij teksten en boeken? En hoe zorg je ervoor dat leerlingen diep leesbegrip krijgen? Bij ‘Diep leesbegrip: hóe dan?’ integreren we het lees- en luisterbegrip met de leergebieden die in de school aangeboden worden. Dit doen we aan de hand van
rijke teksten, boeken en thema's. Op deze manier wekken we de nieuwsgierigheid van de leerlingen op, waarbij integratie van achtergrondkennis zorgt voor dieper begrip. Kennis van de wereld en woordenschat breiden zich uit. Leerlingen worden uitgedaagd te praten en te schrijven over teksten.
In deze workshop vertellen we je over dit scholingstraject dat zich met name richt op de
didactische vaardigheden en de specifieke achtergrondkennis van de leerkracht.
Het traject is een professionaliseringsaanbod voor schoolteams in (speciaal) basisonderwijs en sluit aan bij LIST.
Met prentenboeken werken aan allerlei doelen voor het jonge kind…Ja dat kan!
Tijdens deze workshop zie je hoe je met geletterde ogen, kunstogen, rekenogen, woordenschatogen, creatieve ogen en nog veel meer …ogen kunt kijken naar prentenboeken en gevarieerde doelgericht activiteiten kunt aanbieden vanuit een geïntegreerd speels aanbod. En natuurlijk word je geprikkeld om zelf aan de slag te gaan!
Spreker: Anne van Vugt (LIST-begeleider, Ambulant Begeleider bij Kentalis)
Wanneer je merkt dat een leerling achterblijft op de leesontwikkeling is de eerste stap om te onderzoeken wat hiervan de reden is. Door een leesgesprek, analyseren van toetsen en observaties krijg je een beter beeld. Om de ondersteuning betekenisvol te maken en de betrokkenheid van de
leerling te stimuleren is het waardevol om qua leesmateriaal aan te sluiten bij thema’s van de klas of onderwerpen die de interesse van de leerling hebben.
Hoe vind je een geschikte Connect- of Ralfi-tekst? Hoe maak je connectrijtjes en hoe ziet jouw
begeleiding eruit binnen laag 2 en 3 van LIST?
Tijdens deze workshop gaan we vooral met elkaar in gesprek. Vragen die in scholen leven, kunnen we met elkaar verkennen. Ieder kan zijn eigen vragen inbrengen.
Spreker: Drs. Vital Hanssen (LIST- begeleider, expert meertaligheid/ NT2, docent taal- en leesontwikkelend opleiden Fontys Hogeschool Kind en Educatie)
Spreker: Gieske Laros MA MEd (Docent Fontys OSO en De Nieuwste Pabo)
- Drie kindcentra uit de regio Sittard-Geleen sloegen de handen ineen in hun ambitie om tot een doorgaande lijn te komen in de ontwikkeling van ontluikende en beginnende geletterdheid. In het schooljaar 2022-2023 resulteerde dit in een gezamenlijke scholing voor kleuterleerkrachten, leerkrachtondersteuners, pedagogisch medewerkers en IB’ers. In deze scholing is vanuit LIST voor kleuters de vertaling gemaakt naar de peuters. In deze workshop delen we achtergronden, materialen en ervaringen uit de praktijk.
In samenwerking met KC De Loft en KC Leyenbroek Sittard
Wanneer het stilleestempo van een leerling lager ligt dan 100 woorden per minuut kan dit ernstige problemen voor het begrip van de tekst veroorzaken. Hoe bepaal je het stilleestempo? Welke inzichten kan je dit geven? Welke interventies kun je inzetten? Na de IEP-leestoets op het einde van groep 6 meet je de leesontwikkeling niet meer. Hoe houd je de leesontwikkeling in beeld? Het voortgezet onderwijs gebruikt de stilleestoets ‘Hoe gevaarlijk is een tekenbeet?’ als signaleringsinstrument in het kader van het protocol dyslexie. Ervaar eens hoe dit werkt.
Tijdens deze workshop staan de volgende vragen centraal:
- Welke kennis over het leesproces is van belang in meertalige groepen?
- Welke taalsteun kan de leerkracht inzetten om het effect van LIST te vergroten?
Spreker: Renske Jongejan MEd, adviseur taal en media primair onderwijs Cubiss
In de komende aren geeft de overheid in het kader van het Masterplan basisvaardigheden een
impuls van 74 miljoen om de Bibliotheek op school een boost te geven. Hoe kom je als school in
aanmerking voor deze impulsgelden? Hoe breng je de samenwerking met de bibliotheek tot stand?
Of maak je zo optimaal mogelijk gebruik van de expertise van de bibliotheek?
Wat is de meerwaarde van Bibliotheek op school wanneer je een LIST-school bent?