Studiekeuzecheck (SKC)
Opleiding | Fontysbreed |
Thema | Aansluiting, Oriëntatie & Matching |
Soort | Reflectie-instrument |
Doelgroep | Studiekiezers, aankomende student |
Contactpersoon | Suzanne van Gorp |
Meer reflectie op orientatie en studiekeuze en een warm welkom bij Fontys!
Binnen Fontys streven we er naar dat elke student op de juiste plek zit. En dat hij of zij een warm welkom bij ons ervaart. De Studiekeuzecheck en het bijbehorende 'check-in' gesprek helpt hierbij en is één van de eerste kennismakingsmomenten. Belangrijk dus voor zowel de aankomende student als voor de opleiding waarvoor de student zich aanmeldt.
Doelgroep
Alle potentiële studenten, die een verzoek tot inschrijving doen voor de propedeuse van een bacheloropleiding of het eerste jaar van een Associate degree-opleiding.
Internationale studenten en aanmelders voor een deeltijd of duale opleiding zijn nooit verplicht tot deelname.
“Pas wanneer de student geconfronteerd wordt met de realiteit, valt het kwartje. Het jongerenbrein is debet aan het (nog) niet overzien van de consequenties bij bepaalde keuzes. Daar moeten we studenten dus bij helpen” dr. Evelyne Meens
Belangrijkste opbrengsten
Binding voor de poort
Faciliteren van switch en doorstroom
Student als regisseur van zijn eigen loopbaan
Stappen SKC proces
* = Voor student met alleen een Non-Dutch diploma kan dit anders worden ingevuld
- Een student meldt zich aan voor een opleiding via StudieLink
- De student wordt door de opleiding uitgenodigd voor het invullen van een vragenlijst.
- Als de student de vragenlijst heeft ingevuld, ontvangt de student een uitnodiging voor een Check-in gesprek (max. 4 weken later)
- Student en gespreksleider voeren een Check-in gesprek.Tijdens het gesprek wordt het studiekeuzeadvies opgesteld en besproken
- De student ontvangt een e-mail met een afschrift van het studiekeuzeadvies
- Als de student aan alle inschrijfvoorwaarden voldoet wordt hij ingeschreven voor de opleiding van zijn keuze / hij annuleert zijn eventuele overige aanmeldingen
- De student start met de gekozen opleiding
Bronnen/Bewijsmateriaal
Presentatie Commissie Studentzaken
Meens, E.E.M. (2018). Motivation. Individual differences in students’ educational choices and study success. Dissertatie, Tilburg Universiteit.
Niessen, A. S. M., Meijer, R. R., & Tendeiro, J. N. (2016). Predicting performance in higher education using proximal predictors. PloS one, 11(4), e0153663.
Wigfield, A., Eccles, J. S., Fredricks, J. A., Simpkins, S., Roeser, R., & Schiefele, U. (2015). Development of achievement motivation and engagement. In R. M. Lerner (Series Ed.) & M. Lamb (Vol. Ed.), Handbook of Child Psychology and Developmental Science: Vol. 3. Socioemotional processes (7th ed., pp. 657-700). New York, NY: Wiley.