Livegebeurtenissen

Beste collega,

Vanwege de maatregelen omtrent het coronavirus zijn fysieke open dagen momenteel helaas niet mogelijk. Ook de open dagen in januari worden daarom vervangen door online voorlichtingen. Inmiddels hebben we één ronde online voorlichtingen achter de rug, waarvan we graag de best practices delen. Naast een aantal beperkingen biedt deze vorm van voorlichting immers ook mogelijkheden. Omdat we natuurlijk allemaal willen dat de deelnemende potentiële studenten goed geïnformeerd en met een positief gevoel de voorlichting verlaten, hebben we een aantal instructies, tips en tricks opgesteld.

Op deze pagina hebben verschillende video's gedeeld, daarnaast vind je hier ook handige tips en tricks. Mocht jouw vraag niet op deze pagina te vinden zijn, laat het ons dan weten via liveevent@fontys.nl wij helpen je graag verder!

Instructievideo presenteren/producen

We hebben een korte instructievideo gemaakt over de rollen van presentator en producer.

Je kunt deze instructievideo bekijken door te klikken op de banner hiernaast. >>

link

Instruction for presenting/producing

We also organized an all English moment to explain the presenter and producer roles

<< if you click on this image, you will be redirected to the movie.

Presentatie voorlichtingsmomenten

In de voorbereiding naar de online voorlichtingen hebben we in januari twee voorlichtingsmomenten gehad over de werking van livegebeurtenissen. Op verzoek vind je de powerpoint van deze momenten onder de afbeelding hiernaast.

Hoe meldt de potentiële student zich aan?

Het aanmeldproces ziet er als volgt uit:

  1. De potentiële student schrijft in voor online voorlichting via formulier op website. Bij deeltijdopleidingen is er in dit formulier ook de mogelijkheid om vooraf vragen te stellen.
  2. Potentiële student ontvangt binnen 10 minuten een bevestigingsemail.
  3. Potentiële student ontvangt automatisch een herinneringsemail 48 uur voor de voorlichting, hierin staat de link naar de online voorlichting. Op de dag zelf krijgt de potentiële student een tweede herinneringsemail.

Hoe weet ik wie er deelneemt?

De M&C medewerker van jouw instituut stuurt tijdig, voordat de voorlichting begint, door hoeveel aanmeldingen er zijn. Er zullen geen namen gedeeld worden i.v.m. privacy (AVG wet). 

Hoe kan ik me voorbereiden?

  • Regel 1 of 2 studenten die ook wat kunnen vertellen tijdens de voorlichting. Uit de enquêtes blijkt dat dit zeer wordt gewaardeerd door potentiële studenten
  • Plan een moment in om te oefenen en spreek daarin ook gelijk af wie wat vertelt, en wie de chat gaat beheren.

Omgeving

  • Zoek een rustige plek waar je niet gestoord wordt door huisgenoten, kinderen of huisdieren.
  • Zet je telefoon op stil
  • Zorg dat de plek waar je zit goed verlicht is
  • Wanneer je geen gebruik maakt van een vooraf ingestelde achtergrond: zorg ervoor dat jouw achtergrond redelijk neutraal is en vermijd tegenlicht.
  • Fontys achtergronden zijn hier te vinden.

 Internetverbinding

  • Zorg voor een goede internetverbinding. Voor een onafhankelijke speedtest kun je het beste kijken op https://www.speedtest.nl/.
  •  Presenteren Open de livegebeurtenis ruim voorafgaand aan de starttijd, zodat je alles klaar kunt zetten, controleren en alvast kunt “oefenen”. Gebruik een heldere openingsslide, die je kijkers zien als ze al wat eerder inloggen (of gebruik de template uit de toolkit).
  • Mute je microfoon als je niet presenteert. De microfoons van zowel de producer als alle sprekers zijn in de livestream hoorbaar, ook als zij op dat moment niet in beeld zijn! Houd hiermee ook rekening voorafgaand aan je starttijd. Zet je microfoon pas aan bij de starttijd.
  • Probeer docententaal of jargon te vermijden. Benoem de woorden zoals de studenten ze benoemen.
  • Stel jezelf en eventuele mede-presentatoren voor.
  • Geef concrete voorbeelden van wat de potentiële student zal gaan leren.
  • Leg de stages goed uit.
  • Verwijs naar proefstuderen, hier kan de potentiele student dieper ingaan op de studie.
  • Bereid zelf een aantal vragen voor voor de studenten. Wanneer er door de potentials geen vragen gesteld worden, houd je de presentatie op die manier wel interactief.
  • Wissel af met verhalen van studenten die bij de voorlichting zijn. Hoe hebben zij hun eerste jaar ervaren? Hoe hebben zij hun stage ervaren? Hun verhalen zijn heel belangrijk voor nieuwkomers.
  • Verwijs voor algemene vragen naar het Klant Contact Centrum.
  • Je representeert Fontys Hogescholen. Vermijd negatieve uitlatingen m.b.t. Fontys en andere hogescholen.

       Powerpointpresentatie

      • Het is aan te raden om gebruik te maken van de Powerpoint template in de toolbox. Je kunt deze zelf nog bewerken en slides toevoegen.
      • Probeer de layout van de standaard slides aan te houden.
      • Gebruik voor je eigen slides het lettertype Arial, minstens punt 20
      • Probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van bulletpoints.
      • Vermijd afbeeldingen met veel informatie. Als je toch iets wil vertellen over bijvoorbeeld het lesrooster of hoe het jaar is ingedeeld, probeer dit dan in een samenvatting te doen.
      • Zorg ervoor dat de presentatie visueel aantrekkelijk is en dat er niet te lang één slide in beeld is (als een slide te lang in beeld is, is de kans groot dat deelnemers ondertussen even hun inbox checken, dan ben je de aandacht kwijt!).
      • Zorg voor genoeg witruimte.
      • Gebruik visueel aantrekkelijke afbeeldingen en foto’s. In de toolkit staan ook enkele foto’s van studenten die gebruikt kunnen worden.

      Interactie

      Interactie zorgt voor een positieve ervaring bij de potentiële student. Maar hoe kun je een online voorlichting interactief maken? Hier enkele tips.

      • Met de tool Mentimeter kun je een quiz maken. Hoe je dit kunt gebruiken wordt uitgelegd in deze video.
      • Je kunt ook vragen stellen, en de deelnemers de vragen laten beantwoorden in de chat. Dit is uiteraard wel wat beperkter, maar zorgt er toch voor dat deelnemers actief betrokken worden. Je kunt vragen stellen over de lesstof, maar ook waarom ze de opleiding willen doen of wat ze verwachten.
      • Probeer de vragen in de chat tijdens de presentatie hardop te beantwoorden. Dit zorgt voor afwisseling tijdens de presentatie.

      De deelnemers krijgen na de voorlichting een bedankemail met een enquête waarin we vragen hoe zij de online voorlichting hebben ervaren.

      Als de voorlichting is opgenomen zorgt de M&C medewerker van jouw instituut ervoor dat deze, met jouw toestemming, op de Kennismakingspagina van de opleiding komt.