Kwaliteitsdag LIST en Diep leesbegrip, hoé dan?

Van harte welkom op onze Kwaliteitsdag voor LIST-scholen! Tijdens deze kwaliteitsdag praten we je bij over actuele ontwikkelingen rondom LIST en diep leesbegrip. We bieden een aantal inspirerende workshops en intervisie aan. En natuurlijk is er ook ruimte voor ontmoeting waarbij ervaringen met elkaar gedeeld kunnen worden. De Kwaliteitsdag vindt plaats op vrijdag 14 maart 2025 in Den Bosch.

Wat kun je verwachten?

  • De laatste ontwikkelingen rondom LIST en diep leesbegrip
  • Deskundige sprekers en interessante workshops
  • Gelegenheid om met én van elkaar te leren

Placeholder for Fontys video
'De kwaliteitsdag houdt jouw kennis over LIST en diep leesbegrip actueel!'

Programma

Vrijdag 14 maart 2025

  • 09:30-10.00 uur: Inloop met koffie en thee
  • 10.00-10.15 uur: Welkom door Michelle Bervoets en Emile Heerkens
  • 10.15-11.00 uur: Keynote door Femke Ganzeman
  • 11:15-12:15 uur: 1e ronde workshops
  • 12:15- 13:15 uur: lunchpauze met boekenmarkt
  • 13:15-14:15 uur: 2e ronde workshops
  • 14:30-15:30 uur: 3e ronde workshops
  • 15.30 uur: Napraten met een drankje

Keynote

Het is inmiddels wel bewezen: met behulp van kinderboeken worden kinderen betere lezers. Maar hoe zorg je er tevens voor dat je leerlingen intrinsiek gemotiveerde lezers worden? En hoe integreer je kinderboeken in ieder vak? Femke Ganzeman van Leesbevordering in de klas vertelt hoe zij te werk gaat bij boekpromoties en geeft tips hoe je uit het enorme, rijke aanbod de juiste kinderboeken selecteert.
Femke Ganzeman Femke Ganzeman

Workshops

Voor groepen 1 t/m 8

Anja van Schijndel MA, studentcoach Master EN, LIST-begeleider en schoolbegeleider op het gebied van (begrijpend) lezen.  
Ineke Wijnen, LIST-begeleider en leerkracht Taalschool(Nieuwkomersonderwijs)


Tijdens deze workshop gaan we vooral met elkaar ingesprek. Vragen die in scholen leven worden met elkaar verkend en voorbeelden van good practices kunnen worden uitgewisseld.  

Eefje Wilmsen-Huismans MEd, docent Fontys Educatie, Fontys OSO, LIST-begeleider en schoolbegeleider op het gebied van (begrijpend) lezen

Vanwege grote belangstelling in 2024 wordt deze voorlichting dit jaar herhaald.


Hoe vertaal je actuele inzichten rondom de didactiek van begrijpend lees- en luisteronderwijs naar de praktijk? Hoe krijg je leerlingen actief betrokken bij teksten en boeken? En hoe zorg je ervoor dat leerlingen diep leesbegrip krijgen?

Bij ‘Diep leesbegrip: hóe dan?’ integreren we het lees-en luisterbegrip met de leergebieden die in de school aangeboden worden. Dit doen we aan de hand van rijke teksten, boeken en thema's. Op deze manier wekken we de nieuwsgierigheid van de leerlingen op, waarbij integratie van achtergrondkennis zorgt voor dieper begrip. Kennis van de wereld en woordenschat breiden zich uit. Leerlingen worden uitgedaagd te praten en te schrijven over teksten.  

Tijdens deze voorlichting vertellen we je over dit scholingstraject dat zich met name richt op de didactische vaardigheden en de specifieke achtergrondkennis van de leerkracht. Het traject is een professionaliseringsaanbod voor schoolteams in (speciaal) basisonderwijs en sluit aan bij LIST.

  1. Michelle Bervoets-van Leeuwen MEd, docent Fontys Educatie /Fontys OSO, LIST-begeleider, schoolbegeleider op het gebied van (begrijpend) lezen
  2. Aan de hand van de nieuwe kerndoelen Nederlands gaan we aan de slag met kinderboeken. We gaan hierbij dieper in op het domein Literatuur. Hoe laat je leerlingen kennismaken met allerlei genres, motiveer je ze om verschillende soorten boeken te lezen en hun eigen leesvoorkeur te ontwikkelen? Hoe kun je als leerkracht een boek promoten en met de leerlingen in gesprek gaan over de inhoud?
  3. Na deze workshop kun je bij de Doelzin PO van een kerndoel een passende activiteit bedenken en heb nog meer ideeën om het leesplezier van jouw leerlingen te stimuleren.
Emilie Groot-Ketelaars, docent Fontys Educatie /Fontys OSO, Jonge Kind specialist, eigenaar ONTWIKKELKRACHT in Onderwijs en Opvang

In deze workshop is aandacht voor de rol van ouders als educatief partner in taal- en leesontwikkeling. Welke ‘ouderroutines’ kun je inzetten om ouders te infomeren en ondersteunen bij het vormgeven van een rijke taalomgeving. Er worden voorbeelden gedeeld en er is ruimte voor uitwisseling van good-practices en ontwikkelwensen m.b.t. de rol van ouders.
  1. Ilonka van der Sommen MA Msen, autismespecialist en storyteller, Fontys OSO en Fontys Educatie: docent en lid van de kenniskring Waarderen van Diversiteit

    Samen verkennen we randvoorwaarden om met kinderen met autisme betekenisvol te lezen.
    Door zelf te ervaren en doen creëren enontdekken we samen manieren en tools om hier in de praktijk mee aan de slag tegaan.

  2. Houd je pen, potlood en papier zeker bij de hand!
Rigoberta Mejia Sian, Leescoördinator en medeoprichter van de Leesclub voor Leesbevorderaars van Bibliotheek Utrecht

Tijdens deze workshop verkennen we de kracht van inclusieve kinderboeken. Ik bespreek diverse diversiteitsfactoren en geef daarbij tal van boekentips om boeken breder in te zetten in het onderwijs. De focus ligt op het belang van 'spiegels en ramen' in literatuur: boeken waarin kinderen zich herkennen (spiegels) en boeken die hen introduceren in nieuwe werelden en onderwerpen (ramen). Deze workshop helpt je bewust te worden van de rijkdom van diverse perspectieven en verhalen.

Marie-Jose de Ridder MA, LIST-begeleider en schoolbegeleider op het gebied van (begrijpend) lezen. 

Artificiële intelligentie kan enorm helpen bij List en Diep leesbegrip. Tijdens de workshop kijken we hoe je praktisch met ChatGPT doelgericht en tijdsbesparend aan de slag kunt gaan. Jullie zullen versteld staan van de mogelijkheden!

Terry van de Beek Voormalig LIST-begeleider, voormalig intern begeleider, Dyslexie- en taalspecialist, ontwikkelaar en uitgever van de Dyslexie-Express

Het blijft een actueel onderwerp, van “Dyslexie bestaat niet” tot “Iedereen heeft tegenwoordig dyslexie” en alle nuances daartussen. Binnen het onderwijs leggen we veel de focus op de cognitieve ontwikkeling, terwijl we er ons steeds meer van bewust zijn dat het hebben van dyslexie ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind beïnvloedt.

Ik neem je aan de hand van voorbeelden mee in met name de positieve kenmerken van dyslexie. De voorbeelden komen uit mijn werkervaring als intern begeleider in het basisonderwijs, als LIST-begeleider van verschillende scholen en als mdyslexiecoach op een brede scholengemeenschap. Het is interessant om deze kenmerken te herkennen en om ze te gebruiken in ons leesonderwijs. Want dyslexie is zoveel meer!
  1. Annelies Harzing is sinds 2017 eigenaar van kinderboekwinkel ‘Kinderboekentuin’ in Breda. Daarvoor is zij 24 jaar in het onderwijs werkzaam geweest als leerkracht, remedial teacher en dyslexiecoach.

    Je klas is een gemêleerde verzameling van lezers, een grote gemiddelde groep en echte leeshaters. Hoe help je elke leerling aan een leuk leesboek?

    Tijdens deze workshop word je zelf enthousiast gemaakt voor de nieuwste mooie kinderboeken en krijg je tips om voor elke lezer passende boeken te kunnen vinden.

Voor groepen 1 t/m 3

Maud Musters MEd LIST-begeleider, taalcoördinator en leerkracht basisonderwijs
Nathalie Derix, MSc, MSen, docent Fontys Educatie, Fontys OSO, LIST-begeleider


Werkt je school al met List in de groepen 4 t/m 8 en ben je nieuwsgierig wat List inhoudt voor de groepen 1-2 en in groep 3?

Tijdens deze workshop leggen we je in een voorlichting uit wat je kunt verwachten als je List invoert in de onderbouw.

Anja van Schijndel MA, studentcoach Master EN, LIST-begeleider en schoolbegeleider op het gebied van (begrijpend) lezen
Ineke Wijnen, LIST-begeleider en leerkracht Taalschool (Nieuwkomersonderwijs)

Vanwege grote belangstelling wordt deze workshop van 2023 herhaald.

Tijdens deze workshop willen we jullie laten ervaren hoe leuk het is om te schrijven. We hebben een aantal tips verzameld die we graag delen. Jullie inspireren elkaar met meegebrachte schrijfproducten. Deze schrijfproducten gebruiken we ook om te kijken in welke schrijffase een leerling zit en met welke interventies je een leerling verder kunt brengen. We duiken samen de prentenboeken in die jullie de komende tijd willen gebruiken om nog meer ideeën op te doen!

Dus breng prentenboeken waar je de komende periode mee wilt gaan werken mee naar de Kwaliteitsdag. Heb je schrijfproducten van je leerlingen? Breng die dan ook een aantal mee.

  1. Toos van den Beuken Specialist Jeugdliteratuur Leesbevordering en Meertaligheid, voormalig lees-mediaconsulent en nu docent van de opleiding lees-mediaconsulent

Hoe kunnen meertalige boeken een verrijking zijn bij de taalontwikkeling van (jonge) kinderen? In deze workshop gaan we in op de meerwaarde van het aanbieden van meertalige boeken in de onderwijspraktijk. Het aanbieden van meertalige boeken is niet alleen relevant voor kinderen die thuis een andere taal spreken, maar voor alle kinderen: het verruimt ieders blik op de wereld en draagt daardoor bij aan burgerschap.

In deze eerste sessie zal de nadruk liggen op meertalig voorlezen.

Voor groepen 4 t/m 8

Maud Musters MEd LIST-begeleider, taalcoördinator en leerkracht basisonderwijs
Jesse Persoon, MEd LIST begeleider en leerkracht speciaal basisonderwijs


Op drie momenten in het jaar kun je een parkeerweek inplannen. Deze weken kun je gebruiken om op een andere manier met lezen bezig te zijn. Tijdens deze workshop krijg je praktische ideeën aangereikt die je kunt gebruiken binnen je school voor het invullen van de parkeerweek en hoe je leesbevordering kunt stimuleren binnen je klas en school.
  1. Toos van den Beuken Specialist Jeugdliteratuur Leesbevordering en Meertaligheid, voormalig lees-mediaconsulent en nu docent
    van de opleiding lees-mediaconsulent

Hoe kunnen meertalige boeken een verrijking zijn bij de taalontwikkeling van kinderen? In deze workshop gaan we in op de meerwaarde van het aanbieden van meertalige boeken in de onderwijspraktijk. Het aanbieden van meertalige boeken is niet alleen relevant voor kinderen die thuis een andere taal spreken, maar voor alle kinderen: het verruimt ieders blik op de wereld en draagt daardoor bij aan burgerschap.

In deze tweede sessie zal de nadruk liggen op meertalig zelf lezen.

Anne van Vugt LIST-begeleider, Ambulant Begeleider bij Kentalis

Ineke Wijnen, LIST-begeleider en leerkracht Taalschool (Nieuwkomersonderwijs)

Maak werk van het einde van je LIST-les! Wat wil je vandaag bereiken en welke werkvormen kun je hierbij inzetten? We inspireren jullie graag om van deze laatste vijf minuten een actief moment te maken waarbij alle leerlingen betrokken worden.

Gieske Laros MA MEd, docent Fontys OSO en De Nieuwste Pabo 

Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat schrijven en begrijpend lezen elkaar versterken. Toch is schrijven in het basisonderwijs naar de achtergrond geraakt. In deze workshop word je meegenomen in de laatste actuele inzichten én maken we de vertaling naar de praktijk. Hoe kun je op eenvoudige wijze schrijven inzetten om het leesbegrip te versterken?
  1. Marie-Jose de Ridder MA, LIST-begeleider en schoolbegeleider op het gebied van (begrijpend) lezen.

    Het blijkt dat Nederlands kinderen (onderzoek PIRLS en PISA) evalueren van en reflecteren op teksten moeilijk vinden.

    In deze workshop ervaar je hoe je deze vaardigheden op alle factoren van diep leesbegrip kunt toepassen. We maken zelf materialen met AI om te gebruiken tijdens je lessen. Daarna kun je de vaardigheden evalueren van en reflecteren op teksten bij jouw leerlingen stimuleren en ontwikkelen.

Anne van Vugt LIST-begeleider, Ambulant Begeleider bij Kentalis 

Wegens grote belangstelling en succes in 2024 wordtdeze workshop herhaald aangeboden.

Tijdens deze workshop bekijken we hoe je literaireonderwerpen en doelen, die jij kiest voor je boekenbabbels, een periodecentraal kunt zetten. Hoe werk je samen met de groep aan een literair klassendoel en hoe maak je deze onderwerpen visueel? We geven jullie een aantal voorbeelden die jullie de volgende dag meteen kunnen inzetten en we willen
jullie inspireren om zelf aan de slag te gaan met visualiseren in de LIST-les.  

Heb je vragen?

Heb je vragen over de inhoud van deze kwaliteitsdag? Neem dan contact op met Michelle Bervoets- van Leeuwen.

m.bervoetsvanleeuwen@fontys.nl

Heb je vragen over je aanmelding of andere praktische zaken? Neem dan contact op met ons bedrijfsbureau.

08850 77133
oso@fontys.nl