Klassenmanagement

project.general_error_message

Casus 1: Opvallend leerlinggedrag

Na de klassikale instructie zet je de leerlingen aan het werk met een zelfstandige opdracht. Je hebt duidelijk aangegeven dat de leerlingen individueel, in stilte aan de opdrachten dienen te werken. Na vijf minuten beginnen een aantal leerlingen met elkaar te smoezen. Even later hoor je gepraat. Je waarschuwt een keer en de leerlingen zijn even stil. Maar na vijf minuten begint het geroezemoes weer ondanks dat je heel duidelijk gezegd hebt dat ze niet met elkaar mogen overleggen en dat het helemaal stil moet zijn.

  • Wat is jouw volgende stap?
  • Wat doe of zeg je tegen de leerlingen?

Hoe kun je de aandacht van de klas krijgen?

1.) Ga ergens staan waar je goed te zien en te horen bent. Sta rechtop, schouders naar achteren. Gebruik krachtige lichaamstaal, je bent de leider van de groep.

2.) Noem het ongewenste gedrag, neutraal, zonder oordeel. Ik zie dat jij… Ik hoor dat jullie….(niet beschuldigend, zonder opgeheven vinger).

3.) Als het gaat om individuele leerlingen, loop dan naar de leerlingen toe en geef de leerlingen individuele feedback. Noem de regel die overtreden wordt en benoem welk gedrag je wenst.

4.) Ga stap voor stap te werk. Begin met het geven van feedback waarbij je refereert aan de instructie. Indien de leerlingen opnieuw de instructie niet navolgen geef dan een waarschuwing en benoem de consequentie bij opnieuw overtreden. Indien leerlingen zich na de waarschuwing nog steeds niet aan de instructie houden, voer de consequentie dan uit. Dit geldt ook als waarschuwingssignaal voor andere leerlingen. Doe dit rustig, zonder je stem te verheffen.

5.) Herken de informele leiders (dominante leerlingen) in de klas. Richt je vooral tot hen, ontmoet hun blikken en trek de aandacht van deze leerlingen.