Afgestudeerde student Carla over de Master Toetsdeskundige
‘Docenten motiveren je om kritisch na te denken, dat heeft mij enorm geprikkeld.’
Carla Alblas
Afgestudeerd aan de Master Toetsdeskundige
Waarom heb je voor de opleiding Toetsdeskundige gekozen?
“Als docent, maar ook als mens, vind ik het belangrijk dat een diploma van waarde is. Vanuit die gedachten leek het mij interessant om de kwaliteit van toetsen en examens te waarborgen. Ik ben werkzaam op een regionaal opleidingsinstituut voor middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en educatie. Hier stelde mijn leidinggevende de vraag of ik de Master Toetsdeskundige wilde gaan volgen. Ik ben me hierin gaan verdiepen en heb mezelf middels een portfolio van de beste kant laten zien om toegelaten te worden tot de opleiding. Vanaf dat moment ben ik er volledig voor gegaan!”
Hoe combineer jij je studie met werk en privé?
“Dat is heel moeilijk! Als ik erop terugkijk, had ik echt de tijd en energie nodig om van deze opleiding een succes te maken. Mede doordat je je in slechts twee jaar tijd alle stof eigen maakt. Mensen denken vaak dat het opstellen van een toets enkel het bedenken van vragen is, maar er komt nog zoveel meer bij toets en examinering kijken. Ook collega’s hebben daar vaak geen weet van. Gelukkig had ik één dag per week studieverlof en dat heb je absoluut nodig! Gun jezelf die tijd ook écht.”
Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?
“Je kunt je beroepsproducten vormgeven zoals jij dat zelf prettig vindt. Hierdoor kun je ervoor zorgen dat de inhoud goed aansluit op jouw werkplek. Bedenk waar jij jezelf wilt verbeteren? Er is namelijk heel veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Je krijgt veel feedback en coaching. Docenten motiveren je om kritisch na te denken, dat heeft mij enorm geprikkeld. Je wordt ondersteund in het opbouwen van een netwerk waarin je jezelf kunt blijven ontwikkelen. Wat ik zelf als heel leuk heb ervaren is dat ik ben voorgedragen voor de ‘10 x beter onderzoeksprijs’. Hierdoor heeft mijn onderzoek in een prachtig magazine gestaan. Een trots momentje!”
Hoe wil jij met deze master nog meer het verschil maken in het onderwijs?
“Het allerbelangrijkste is dat ik nu de kwaliteit van toets en examinering kan helpen borgen. Dat is zo waardevol binnen het onderwijs. Ook hoop ik in de toekomst meer betrokken te worden als er vanuit de organisatie vragen zijn over toets en examinering. Maar ook als er op beleidsniveau input nodig is.”
Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?
“Kijk van tevoren goed hoe jij deze masteropleiding in tijd en planning kunt organiseren. Zorg dat je een werkgever hebt die je motiveert. Dat je collega’s hebt die je erbij kunt betrekken en een maatje binnen de opleiding. Je kunt lang niet alles wat je leert alleen implementeren, het is een gezamenlijk bewustwordingsproces. Alleen zo breng je een kwaliteitsproces op gang. Een goede balans met je privéleven is even zo goed belangrijk. Dat je de rust en ruimte hebt om gefocust aan deze masteropleiding te werken. Dat is het absoluut waard!”