Student Bram over de lerarenopleiding Scheikunde (master)

‘Bij Fontys krijg ik de vrijheid om me te ontwikkelen. Als leraar, maar vooral ook als persoon’

Bram Geurts 
Student Leraar Scheikunde master 


Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?  
“Tijdens mijn bachelor dacht ik er al over na om deze master te gaan volgen, maar ik wilde eerst meer werkervaring op doen. Daarom ben ik blijven hangen bij de school waar ik stage liep, in Breda. Maar omdat ik lesgaf aan studenten van de onderbouw, miste ik de diepgang van het vak. Zodra leerlingen de beginselen van de scheikunde achter de rug hebben, is het klaar en gaan ze naar de bovenbouw. Ik voelde de drang om uitgedaagd te worden. Méér te doen. Ik vind werken in de bovenbouw een stuk leuker: ik ben nu niet meer ‘Meester Bram’, maar heb volwaardige gesprekken met mijn leerlingen.” 

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?  
“Door goed te plannen. En te doen wat ik moet doen, op de dagen dat ik dat moet doen. Oftewel: wanneer ik werk, ben ik aan het werk. Wanneer ik op school ben, studeer ik. En wanneer ik kan ontspannen, dan ontspan ik. Zo zorg ik ervoor dat ik mijn weekenden en avonden vrij houd. Het lukt niet altijd even goed, maar dat is inherent aan het onderwijs. Je moet je er bewust van zijn dat de studie hard werken is, dus een goede planning is daarbij heel belangrijk!” 

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen? 
“Bij Fontys ligt er veel nadruk op vrijheid. Als student word je heel vrij gelaten in de opdrachten en kan je heel goed je eigen invulling geven aan de richting die je kiest. Natuurlijk hangt het wel af van de vakken! Sommige vakken zijn heel duidelijk: dan volg je het boek en maak je de opdrachten. Maar veel pedagogische en didactische vakken zijn veel vrijer en focussen op wat je kan. Je leert echt om dat aan te laten sluiten op je schoolsituatie. Je wordt altijd aangemoedigd om te filosoferen en vrij te denken. Die vrijheid helpt om je talenten te ontwikkelen.” 

Hoe wil jij met deze master nog meer het verschil maken in het onderwijs? 
“Het meeste verschil maak je in de bovenbouw, dus dat ik nu aan de bovenbouw les mag geven vind ik al heel belangrijk. Dit komt omdat het lesmateriaal inhoudelijk veel meer diepgang heeft. Ik begrijp alles nu veel beter en word daar steeds meer bewust van. Alle docenten hebben een visie op het onderwijs, maar nu leer ik mijn visie te onderbouwen en krijg ik specifieke handvatten aangereikt om mijn doelen na te streven. Bovendien geef je leerlingen niet alleen maar inhoudelijke kennis mee, je leert ze ook wat belangrijk is in het leven. Dat is een hele verantwoordelijkheid.” 

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?  
“Op Fontys is het contact met docenten heel laagdrempelig. De sfeer is heel gemoedelijk en veilig. De docenten zijn er echt om je te helpen: zij denken met je mee en weten hoe ze je kunnen helpen. Het klinkt zo cliché, maar het zijn echt mensen. Als student moet je daar echt gebruik van maken: het is zo’n fijn netwerk!” 

 

Student Bram

Bram studeert Leraar Scheikunde master in Tilburg

ga naar leraar scheikunde (master)