Student Christie over de lerarenopleiding Wiskunde (deeltijd)

‘Twijfel je nog? De leraren staan echt vol passie voor de klas’

Christie Kruys
Student Leraar Wiskunde bachelor deeltijd

Waarom heb je voor de opleiding Leraar Wiskunde gekozen?
“Om een lang verhaal kort te maken: ik was écht uitgekeken op mijn baan als managementassistent. Toe aan een nieuwe uitdaging. Tijdens mijn zoektocht naar iets nieuws heb ik meegelopen op een middelbare school. Dat voelde gelijk goed! Vooral het gevoel dat je iets kunt bijdragen aan de manier waarop jongeren zich klaarstomen voor de maatschappij. Je bent niet alleen leraar voor het vakinhoudelijke aspect, maar je draagt ook bij aan een deel van de opvoeding. Dat vind ik heel betekenisvol!”

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?
“Vanaf het begin heb ik mezelf geen tijdsdruk opgelegd. Ik kon ervoor kiezen om de opleiding in twee of drie jaar te doen, maar daar heb ik bewust niet voor gekozen. Ik combineer de studie met een parttime baan, een gezin en een huishouden. Met reistijd, colleges en studietijd bij elkaar opgeteld, ben ik zo’n 20 uur per week zoet. Dat is naar mijn idee alleen maar vol te houden als je daarnaast niet fulltime werkt. Dat is wel een keuze die je zelf moet maken als je op latere leeftijd nog een opleiding wilt gaan volgen: is het haalbaar met hetgeen dat je ernaast doet? Daarin heb ik de juiste balans gevonden.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?
“Vanuit Fontys krijg ik veel dingen aangereikt die mij enorm op weg helpen tijdens mijn studie. Een voorbeeld: ik was zo aan het zoeken hoe ik dingen het beste kon formuleren, daar kon ik me gewoon in verliezen. Dat gaf ik aan bij een docent, die daar ontzettend kalm op reageerde: ‘Alleen al het feit dat jij hier zo goed over nadenkt, betekent dat jij echt bezig bent met jouw leerproces. Heb het vertrouwen dat het kwartje gaat vallen, daarvoor heb je alleen wat geduld nodig’. Dat bleek zo te zijn. Drie lessen later viel alles op z’n plek. Ik besefte me ineens dat het leerproces met een beetje geduld juist op gang kan komen. Dat is de kracht van onze leraren: zij geven je dit soort inzichten.”

Hoe wil jij straks het verschil maken in het onderwijs?
“Ik wil mijn ervaring uit het bedrijfsleven inzetten in de onderwijswereld. Ik heb echt geleerd om te durven zeggen: ‘Dit is niet mijn verantwoordelijkheid’. Niet naar leerlingen toe, maar wel naar collega’s en leidinggevende op de werkvloer. Hierdoor hoop ik, samen met anderen, de positie van de leraren te veranderen en daarmee de werkdruk te verminderen. Je merkt dat je met deze ervaring wat zakelijker kunt zijn. Het is goed dat mensen uit het bedrijfsleven in het onderwijs gaan werken.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?
“Zorg dat je de basisvaardigheden van wiskunde onder de knie hebt. Zeker als je deze opleiding op latere leeftijd gaat doen of enkel met een havo-diploma. Natuurlijk kun je jezelf als een pitbull in de lesstof bijten, dan kom je er ook. Maar de opleiding is beter behapbaar als je er goed voorbereid aan begint. Dit kan door vooraf een module wiskunde te volgen. Twijfel je nog? De leraren staan echt vol passie voor de klas. Je moet trots zijn op wat je ‘verkoopt’ in de klas en dat dragen zij uit. Daar word je gewoon enthousiast van!”

Student Christie

Christie studeert Leraar Wiskunde deeltijd in Tilburg

ga naar leraar wiskunde (deeltijd)