Student Corwin over de lerarenopleiding Omgangskunde (deeltijd)

‘Bij de opleiding Leraar Omgangskunde heb je alles in één.’

Corwin de Kok
Student Leraar Omgangskunde bachelor deeltijd

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?
“Een burn-out. Een echtscheiding. Een faillissement. Op het moment dat alles samenkomt, ga je nadenken over de vraag: wat wil ik nu eigenlijk écht in het leven? Al vrij snel wist ik: ik wil iets met jeugdzorg of docentschap. Bij de opleiding Leraar Omgangskunde heb je alles in één. De coaching en begeleiding van jongeren met gedragsproblemen of die een nieuwe stap in de samenleving willen zetten. Dat ik aan Fontys in Tilburg ben gaan studeren is een geweldige keuze! Ik kan alleen maar beamen dat de mentaliteit van mensen er zo gemoedelijk is.”

Hoe combineer jij je studie met werk en privé?
“Het belangrijkste bij het volgen van een deeltijdopleiding is dat je je tijd goed managet. Dat gaat mij gelukkig prima af! Wat betreft deze specifieke opleiding vind ik het absoluut een aanrader om de studie in deeltijd te volgen. De docentenopleiding Omgangskunde is namelijk heel erg gericht op de praktijk. Het mooie van deze studie combineren met een baan is dat je het gelijk kunt toepassen in het werkveld. Dat is echt een win-winsituatie.”

Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?
“De flexibiliteit en vrijheid die je vanuit de opleiding krijgt, is zeker een pluspunt waard. Alles waar ik tijdens mijn studie tegenaan loop, is bespreekbaar. Daardoor merk je dat je mooie groeistappen kunt maken. Bovendien is de opleiding heel erg op de persoon toegespitst. Bij deze opleiding merk je dat iedere student anders is. Met een andere achtergrond. Sommigen hebben ervaring in de jeugdzorg, anderen in speciaal onderwijs. Het mooie hieraan is dat studenten onderling ervaringen uitwisselen. Daar krijg je vanuit Fontys ook alle ruimte voor. Er wordt veel tijd gestoken in de persoonlijke ontwikkeling van studenten: wie ben ik? Wat kan ik betekenen voor het onderwijs?”

Hoe wil jij met deze bachelor nog meer het verschil maken in het onderwijs?
Lachend: “Dat maak ik al hoor! Nee, dat is gekheid. Ik hoop dat ik leerlingen kan begeleiden hun plek in de samenleving te vinden. Momenteel werk ik op het vmbo en je merkt gewoon dat meer dan de helft van de leerlingen vroeger niet hier, maar op het speciaal onderwijs heeft gezeten. Sommige leerlingen hebben een behoorlijke leerachterstand of gedragsproblematiek. Als docent Omgangskunde kun je ze daarin begeleiden. Dit beroep draait om het coachen van leerlingen.”

Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?
“Wees vooral niet bang om ook jezelf te leren kennen. Je krijgt vooral kennis over jezelf en over je eigen handelen; maar dat is écht een verrijking voor je onderwijscarrière. Als je leraar Omgangskunde wil worden, dan heb je sowieso iets met jongeren en met het geven van begeleiding. Tijdens deze opleiding krijg je alle handvatten om het beste uit jezelf te halen. Bovendien is de opleiding goed te combineren met de praktijk. Ik heb geen seconde spijt van het volgen van deze opleiding!”

Student Corwin

Corwin studeert Leraar Omgangskunde deeltijd in Tilburg.

ga naar leraar omgangskunde (deeltijd)