Student Evi over de lerarenopleiding Wiskunde (master)
‘Twijfel je over deze studie? Gewoon starten!’
Evi Lauret
Student Leraar Wiskunde master
Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?
“Op de een of andere manier heb ik altijd al iets gehad met kinderen. Ik haal veel energie uit werken met mensen die jonger zijn dan ik. De afgelopen vier jaar heb ik mijn bachelor Leraar Wiskunde gedaan en ik merkte na de opleiding dat ik nog niet uitgeleerd was. Misschien ook omdat ik een vroege leerling was; ik was 17 jaar toen ik ging studeren. Nu ben ik 22. Toen ik klaar was met mijn bachelor heb ik heel even getwijfeld, maar ik vind het te leuk om nieuwe dingen te leren! Met je master ga je ook echt de diepte in. Je mag hiermee lesgeven aan de bovenbouw, wat betekent dat je eigen kennis van het vak Wiskunde ook beter op peil moet zijn. Die uitdaging vind ik leuk.”
Hoe combineer jij je studie met werk en privé?
“Een studie naast je werk valt of staat met een goede planning en discipline. Maar in mijn ogen zeker ook met goed zorgen voor jezelf. Zo sport ik twee tot drie keer per week en vind ik het belangrijk om ook aandacht te geven aan mijn hobby’s. Ik speel graag piano, ben dol op skeeleren en hardlopen. Daar moet je echt tijd voor blijven maken, is mijn mening. Juist die ontspanning is met zo’n druk leven écht belangrijk!”
Op welke manier laat Fontys jou je talenten optimaal ontwikkelen?
“Op de masteropleiding is het echt belangrijk dat je de stof goed beheerst, dat wordt getoetst met tentamens. Daar ben ik zelf groot voorstander van. Het delen van kennis kan pas als je zelf de wijsheid in je hebt. Maar daarnaast is er ook veel oog voor het pedagogische deel van het vak: hoe breng je kennis over en wat zijn voor jouzelf belangrijke ontwikkelpunten? De opleiding geeft daarin opdrachten mee, maar wel dusdanig breed dat je mag kiezen waarin je jezelf wil ontwikkelen. Wie ben ik als docent? Hoe coach ik mijn leerlingen graag? De begeleiding van Fontys vind ik heel prettig. Samen met mijn studieloopbaanbegeleider heb ik mijn persoonlijke pad hierin uitgestippeld.”
Hoe wil jij straks het verschil in het onderwijs maken?
“Wiskunde is voor mij een hobby, lesgeven een passie. Met dat enthousiasme hoop ik bij mijn leerlingen het plezier van dit vak over te brengen. Ik probeer daarin oog te hebben voor iedere leerling. Niet iedereen is even sterk in wiskunde, daarvan ben ik me ook zeker bewust. Juist deze leerlingen geef ik extra ruimte; zij mogen in de middag bij mij in het lokaal hun huiswerk maken, zodat ze me direct vragen kunnen stellen. Iedereen moet zich op een eigen manier kunnen ontwikkelen, ik hoop daarin een steentje bij te mogen dragen.”
Wat voor tips heb je voor studenten die deze opleiding willen gaan doen?
“Uiteraard gaat er heel wat tijd zitten in zo’n studie, maar onthoud ook dat je hierin je eigen pad mag kiezen. Er staat twee jaar voor de master, ik kies ervoor hier drie jaar voor te pakken. Daardoor kan ik voldoende tijd overhouden voor mijn privéleven. Daarnaast zou ik adviseren om een studentengroepje te creëren, zodat je altijd kunt overleggen met elkaar en vragen kunt stellen. En als je twijfelt over de studie? Gewoon starten! Je leert er zoveel meer van dan van enkel de bachelor. Ik ben er nog altijd heel blij mee.”